روایت نظرسنجی ها از انتخابات دوزادهم ریاست جمهوری در كتاب «روايت انتخابات 96 »
به گزارش روابط عمومي ايسپا، كتاب «روايت انتخابات 96 » به كوشش مهدي رفيعي، محمد عاملي و محمد آقاسي منتشر شد.
مركز افكارسنجي دانشجويان ايران(ايسپا) از جمله مراكز نظرسنجي است كه از سال 1380 تاكنون در خصوص تمام انتخابات هاي مهم از جمله رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي، خبرگان و شوراي شهر اقدام به انجام نظرسنجي كرده است و تقريبا در تمام اين سال ها توانسته است تا حدودي در پيش بيني كوتاه مدت رفتار انتخاباتي مردم كارهاي موفقيت آميزي را به انجام برساند. در آخرين انتخابات رياست جمهوري كه در سال 1396 انجام شد، ايسپا توانست با خطاي كمتر از يك درصد نتيجه انتخابات را پيش بيني كند. مجموعه ايسپا براين باور است انجام مطالعات روندي از نگرش و رفتار سياسي مردم كمك شاياني به درك رفتار سياستي و انتخاباتي مردم و به تبع آن به پيش بيني رفتار مردم خواهد كرد. براين اساس مجموعه حاضر كه براساس نتايج نظرسنجي هاي ايسپا در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم در سال 1396 تدوين شده است سعي كرده است نتايج را به تفكيك گروه هاي مختلف اجتماعي ارائه و تحليل نمايد تا محققان اين حوزه به صورت دقيق تر بتوانند از نتايج بهره ببرند.
بخش نخست کتاب به بررسی رفتار انتخاباتي گروه هاي اجتماعي براساس نتايج نظرسنجي هاي ايسپا پرداخته است. بررسی رفتار انتخاباتی جوانان، و مقایسه رفتار انتخاباتی زنان و مردان و نیز مقايسه رفتار انتخاباتي مردم به تفكيك محل سكونت (شهر و روستا) در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در این بخش به تفصیل آمده است. همچنین بخشی به بررسي روندي ديدگاه مردم شهر تهران درخصوص انتخابات رياست جمهوري پیشین پرداخته شده است.
بخش دوم کتاب شامل جستارهايي علمی پیرامون رفتار انتخاباتی مردم ایران است که در بیشتر آنها از داده های نظرسنجی های ایسپا استفاده شده است. در این بخش آرمين امير، ابراهيم حاجياني، ابراهيم شيرعلي، حديث ميرزامحمدي، زهرا سادات روح الامين، سميه توحيدلو، علي مرشدي زاده، فاطمه فلاح مين باشي، محمد عاملي، محمدرضا پويافر، معصوم آقازاده و مهدي رفيعي بهابادی قلم زده اند. همچنین موضوعات ذیل عناوین جستارهای منتشر شده است:
· تحليل رفتار انتخاباتي مردم در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري(1396)
· تحليل متقارن وضعيت آنافورميك انتشار نظرسنجي ها و رفتار انتخاباتي مردم ايران
· آيا مي توانست سرنوشت انتخابات به گونه اي ديگر رقم بخورد؟
· نقش مرددين در انتخابات دوازدهم
· بررسي شكاف جنسيتي در رفتار انتخاباتي راي دهندگان زن و مرد
· انتخابات دوازدهم و رفتار راي دهي نسل ايكس
· ايرانيان قابل پيش بيني اند
· تمايزات قومي و رفتار انتخاباتي تحليل رفتارهاي انتخاباتي برحسب استان هاي قوميتي نشانه هاي رفتار اعتراضي در انتخابات رياست جمهوري سال 1396
· واقعيت معلق در مناظره هاي انتخاباتي و ايام انتخابات
· تحليل داده ها مهم تر از انتشار داده هاست
· تحليل رفتار انتخاباتي مردم، براساس گرايش سياسي، برساخت محافل رسانه اي و سياسي يا واقعيت؟
· درآمدي بر قابليت نظرسنجي هاي انتخاباتي براي نگاه به آينده پيچيدگي جامعه و كنش جمعي مردم در ايران
· انتخابات دوازدهم رياست جمهوري، شبكه هاي اجتماعي و مسئله پوپوليسم
· بازنمايي تصاوير تبليغاتي رئيس جمهور در فضاي مجازي مورد مطالعاتي: صفحه اينستاگرام آقاي روحاني
· نشانگان شادي و غم در رفتار انتخاباتي مردم
· «ديگري» و «خود»؛ بررسي تاثير شكاف هاي گفتماني در تعيين نتيجه انتخابات رياست جمهوري بر هم نشست خودمداري ها
· نقد نظرسنجي ايپو در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم
· «آگتانولوژي» رايج در تحليل نظرسنجي انتخاباتي
· خلاها و تنگناهاي انتخابات محلي در ايران «نمونه موردي؛ پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران»
· ثبت نام فله اي در انتخابات رياست جمهوري؛ ضعف مرد يا مسئولان؟
کتاب «روایت انتخابات 96» توسط انتشارات جهاددانشگاهی در 308 صفحه و با قیمت 18000 هزارتومان روانه بازار نشر شده است و علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره تلفن 66487625 الی 6 و یا با روابط عمومی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) تماس حاصل نمایند.