صنعت نظرسنجی؛ پرتوان در پیش بینی رفتار انتخاباتی مردم ایران
رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) با تاکید بر اینکه این مرکز عملکرد جناحی ندارد، گفت: کار ما تمام نشده است بلکه پیش از استقرار دولت دوازدهم طرح ملی انتظارات و توقعات مردم از دولت دوازدهم را اجرا خواهیم کرد.
به گزارش روابط عمومی ایسپا، محمد آقاسی در نشست خبری تشریح عملکرد مرکز افکارسنجی ایسپا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری با بیان اینکه اگر به علوم انسانی بها داده شود میتواند پایه رشد و تعالی کشور باشد، اظهار کرد: خون تازهای در رگهای علم نظرسنجی بعد از انتخابات 96 جاری شد و آشکار شد که این علم میتواند نقش موثرتری را ایفا کند و درستی نظرسنجی در انتخابات 96 نشان داد که می توان عملکرد رفتار انتخاباتی مردم ایران را به درستی پیش بینی کرد.
رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) تاریخچۀ فعالیت این مرکز را اینگونه شرح داد: این مرکز از سال 80 در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی ایجاد شد و در راستای چابکسازی و با تکیه بر نیروی جوان دانشجو در حوزه گردآوری اطلاعات و پژوهش در حوزههای مختلف به پژوهش میپردازد.
وی با بیان اینکه در حوزههای مختلف به اجرای پیمایش و طرحهای مختلف نظرسنجی پرداختهایم، گفت: فرهنگ دینی و سبکهای دینداری، مسائل خانواده و زنان، مسائل جوانان، مسائل و آسیبهای اجتماعی، فرهنگ مردم و کیفیت زندگی، بازار و مطالعات اقتصادی، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و انتخابات از جمله مسائلی است که تاکنون مورد ارزیابی قرار گرفته است.
آقاسی گفت: یکی از افتخارات ایسپا داشتن 31 شبکه فعال در سراسر کشور است و تاکنون توانستهایم 5 هزار پرسشگر تربیت کنیم.
رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، با اشاره به انتخابات 96 گفت: در سال 96، 12 موج را برای نظرسنجی انتخابات انجام دادیم که 6 موج به صورت تلفنی و 6 موج دیگر به صورت میدانی بود. طبق آخر مرحله نظرسنجیای که انجام دادیم پیشبینی کردیم که در انتخابات مشارکت 72 درصدی خواهیم داشت همچنین آرای آقای روحانی را 57.1 درصد و آرای آقای رئیسی را 37.3 درصد اعلام کردیم که این عدد با واقعیت منطبق بود. نتایج این نظرسنجی قبل از انتخابات به بسیاری از مسئولان و صاحبنظران و ستادها مخابره شد.
وی تاکید کرد: ایسپا سیاسی نیست و عملکرد جناحی ندارد بلکه مرکزی علمی است و جهتدهی افکار عمومی را دنبال نمیکند. از این رو خرد جمعی ایسپا این بود که از تاثیرگذاری بر افکار عمومی پرهیز کند.
آقاسی افزود: ما معتقدیم انتشار نظرسنجیها قطعا در توسعه کشور موثر است، زیرا صدای مردم شنیده میشود. لذا زمانی که صدای مردم شنیده نمی شود تعامل با اصحاب رسانه نیز اهمیت پیدا می کند. ایسپا از جناح های کشور مستقل است و خود را وامدار انقلاب و مردم میداند.
به گفته وی، هر طرح ملی حدود 100 میلیون تومان هزینه دارد اما ایسپا به دلیل ویژگیهای جهادی خود با کمتر از این مبلغ روند نظرسنجی انتخابات را انجام داده است.
رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، در ادامه با اشاره به طرحهای این مرکز اظهار کرد: مجموعهای از مقالات تحت عنوان وجوه رفتار انتخاباتی مردم را طی یک ماه آینده منتشر خواهیم کرد. همچنین پیش از استقرار دولت دوازدهم طرح ملی با عنوان انتظارات و توقعات مردم از دولت دوازدهم را اجرا خواهیم کرد.
آقاسی افزود: همچنین طرح ملی با عنوان «انتظارات و توقعات مردم از دولت دوازدهم» که از شهرها و روستاهای کشور در آن دخیل هستند، اجرا خواهد شد، ۵ موج این طرح در دولت یازدهم انجام شد. همچنین اجرای موج دوم طرح «پیمایش فرهنگ سیاسی مردم» که نخستین بار در سال 8۴ در ایسپا انجام شد، به سرانجام میرسد و زیرساختهای علمی و فناوری آن ایجاد شده است.
رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، در پایان گفت: امیدواریم در سال 96 شکوفایی ایسپا در ساختار جدید و ارتقاء از مرکز به سازمان نیز رقم بخورد.