1- مقدمه
«رأیپرسی»[1] ابزاری هستند که امروزه در کشورهای دموکراتیک برای پیش بینی نتایج انتخابات و همچنین تحلیل رفتارهای انتخاباتی گروه های مختلف در جمعیتی مشخص مورد استفاده قرار می گیرند. رأیپرسی اولین بار توسط «وارن. جی میتوفسکی»[2] مطرح شد و وی را پدر «رأیپرسی» مینامند. اولین رأیپرسی در سال 1967 با حمایت شبکه تلویزیونی CBS انجام شد و در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970با تلاشهای میتوفسکی و همکار وی «جورج فاین»[3] رأیپرسی به طور جدی مطرح شد و در انتخابات امریکا به امری ضروری و مهم تبدیل گشت. به طور کلی رأیپرسی شامل مصاحبه های کوتاهی است که توسط مجریان نظرسنجی با افرادی که از حوزه یا مکان اخذ رأی خارج می شوند، انجام می شود. در این مصاحبه کوتاه که در قالب پرسشنامه صورت می پذیرد، سوالاتی در مورد ویژگی های جمعیتی افراد، فرایند برگزاری انتخاب و به طور مشخص اینکه به کدام فرد یا گروه رأی داده اند، می شود (چیرن و آلوی، 2008: 5-3). در این نوشتار سعی شده است تا یک معرفی کلی از مفهوم رأیپرسی صورت گیرد و ضرورت و اهمیت این ابزار نظرسنجی بیان گردد.
2- ماهیت
گریمشا و همکاران (2004) بیان می کنند: رأیپرسی شامل نمونه ای از رأی دهندگان موجود در روز انتخابات هستند. هدف نظرسنجی خروج این است که مشخص سازد اهداف رأی دهندگان از این کار چیست و اینکه چرا رأی داده اند. این کار به مجریان نظرسنجی این اجازه را می دهد که پیروز انتخابات را سریع تر و بدون اینکه منتظر اعلام تلویزیون باشند، پیش بینی کنند و در ضمن خطای پیش بینی به دلیل نمونه های شناسا و موجود که بلافاصله از مکان اخذ رأی خارج شده اند، به شدت کاهش می یابد (گریمشا و همکاران، 2004: 33). پس رأیپرسی، شامل مصاحبه با رأیدهندگانی است که در روز انتخابات زمانی که از پای صندوقهای رأی خارج میشوند، انجام می پذیرد (پاین و همکاران، 1986: 277). اما بین رأیپرسی و نظرسنجی های معمول که قبل از انتخابات انجام میشود تفاوت هایی وجود دارد (هیلمر، 2008: 95):
- گروه هدف در رأیپرسی، شامل همه افراد که شرایط رأی دادن دارند نمی شود، بلکه همه افرادی را شامل می شود که رأی داده اند؛ این تفاوت، مسأله اصلی در نظرسنجی های قبل از انتخابات است که پیش بینی را با خلل مواجه می کند؛ چرا که در پیمایش های قبل از انتخابات، میزان افرادی که در انتخابات شرکت نخواهند کرد و رأی نمی دهند، به طور آشکار مشخص نیست.
- رأیپرسی با واقعیت ها سرو کار دارد، نه با حدس، گمان و نیت؛ در نظرسنجی های خروج از افرادی که رأی داده اند پرسیده نمی شود که آیا تمایل و قصد رأی دادن دارند یا خیر، بلکه پرسیده می شود به کدام حزب یا کاندیدا رأی دادند.
- در رأیپرسی، فاصله و زمان رأی دهی و مصاحبه چندان طولانی نیست و به گذشته برنمی گردد؛ بنابراین سوالاتی که از آنها پرسیده می شود درست بعد از اخذ رأی است و این کار مسأله زمان و فراموشی را از بین می برد.
- موقعیت مصاحبه ها در نظرسنجی خروج بسیار مشخص و شفاف است. افرادی که مصاحبه می شوند، به راحتی درک می کنند که هدف این نظرسنجی چیست و دلایل سوالات مصاحبه کنندگان چه می باشد. این باعث می شود تا تعداد عدم پاسخگویی به پرسشنامه کاهش یابد.
خصوصیاتی که اشاره شد بسیار مهم هستند و باعث می گردد تا رأیپرسی پیش بینی مطلوبی از نتایج انتخابات داشته باشد. اما این خصوصیات به تنهایی کافی نیست و باید رأیپرسی سه ملاحظه را در نظر داشته باشند که بسیار ضروری است: 1- نمونه گیری بهینه؛ 2- کار میدانی حرفه ای و 3- شیوه و مدل مناسب جمع آوری و تحلیل داده ها (همان: 96).
نمونه گیری بهینه؛ طرح نمونه گیری در رأیپرسی باید به نحوی باشد که همه افراد رأی دهنده از فرصت و شانس یکسانی برخوردار باشند. به طور معمول در کشورهای مختلف انتخابات در نواحی مختلف انجام می شود و کشور به مناطق، نواحی، بخش یا ستاد مختلف تقسیم بندی می شوند. طرح های نمونه گیری ها باید این تقسیم بندی ها را لحاظ کرده و به نحوی نمونه ها را انتخاب کنند که همه بخش ها و یا مناطق محلی را پوشش دهد. همچنین در انتخاب نمونه باید به واحدهای جغرافیایی، ویژگی های جمعیتی افرادی که در انتخابات شرکت می کنند و نتایج انتخابات گذشته توجه نمود و متناسب با آنها نمونه تصادفی و شناسایی را انتخاب کرد. اینکه حجم نمونه مکفی در رأیپرسی چقدر باشد، به نظام انتخابات آن کشور بر می گردد. مثلاً در «نظام های انتخاباتی اکثریت»[1] باید تعداد نمونه زیاد باشد تا امکان پیش بینی فراهم گردد. در مقابل در «نظام های انتخاباتی تناسبی»[2] تعداد نمونه لازم نیست زیاد درنظر گرفته شود تا معرف جامعه باشد (هیلمر، 2008).
کار میدانی حرفه ای؛ در کنار نمونه گیری متناسب، کار میدانی تأثیر زیادی در کیفیت رأیپرسی دارد. مجریان نظرسنجی و افرادی که مصاحبه انجام می دهند باید از پرسشنامه استاندارد استفاده کنند و افراد مختلف را که از محل صندوق های اخذ رأی بازگشتند، به درستی و با لحاظ کردن ویژگی های زمینه ای انتخاب کنند. همچنین در پرسشنامه باید سوالات به نحوی طراحی شوند که حساسیت ها را به کمترین میزان کاهش دهند. در کنار همه این ها موقعیت و مکانی که مصاحبه قرار است انجام پذیرد، باید متناسب باشد تا افراد ضمن احساس راحتی به پرسش ها پاسخ دهند تا از تعداد عدم پاسخگویی کاسته شود (همان).
شیوه و مدل مناسب جمع آوری و تحلیل داده ها؛ داده های حاصل از نظرسنجی برای رسانه ها، بازیگران عرصه سیاست و نیز پژوهشگران و صاحب نظران حوزه سیاسی و رفتار انتخاباتی جذاب است و معمولاً در اولین ساعات بعد از انتخابات، یافته ها و نتایج رأیپرسی ها مورد تحلیل قرار می گیرند. تحلیل ها باید درست انجام شود و ویژگی ها و زمینه های افراد نمونه (سن، جنس، میزان تحصیلات، قومیت و ...) در آن گنجانده شود (همان).
3- اهمیت و کارکرد رأیپرسی
رأیپرسی یکی از ابزارهایی است که امکان پیش بینی نتایج انتخابات و تحلیل رفتار انتخاباتی رأی دهندگان را می دهد. احزاب، بازیگران سیاسی، اصحاب رسانه و اندیشمندان سیاسی به رأیپرسی ها بسیار علاقه مند هستند؛ چرا که امکان بحث و تحلیل را قبل از انتشار نتایج انتخابات فراهم می کند. رأیپرسی ها اگر درست و مطلوب انجام شوند، جدای از اینکه امکان پیش بینی را فراهم می کنند، بخشی از دموکراسی نیز محسوب می شوند؛ چون نهایت شفافیت را تضمین می کنند. رأیپرسی با پیش بینی نتایج انتخابات، کنترل غیرمستقیمی بر شمارش آراء دارند. یعنی اگر رأیپرسی با اصول علمی و با درنظرگرفتن همه جوانب به طور مطلوبی انجام شود، نتایج انتخابات نیز باید با نتایج نظرسنجی نزدیک باشد (همان: 107). پس به طور خلاصه کارکرد و اهداف از رأیپرسی عبارت است از؛ پیش بینی نتایج انتخابات، توضیح الگوهای رأی دهی در حمایت از افراد، احزاب و کاندیداها، تبیین رفتارهای انتخاباتی و در نهایت کنترل شمارش آراء (پاویا، 2010: 68).
4- سخن آخر
انجام پیمایش ها و نظرسنجی های با موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای درک افکار عمومی و سنجش مجموعه ارزش ها، نگرش ها و ارزیابی های مردم در مورد موضوعات مختلف در کشورهای توسعه یافته سابقه طولانی دارد و در ایران نیز طی دو دهه گذشته رشد و رواج پیدا کرده است. دولت و نهادهای سیاستگذار و برنامه ریز در کشور حسب وظایف و رسالت خود و برای سیاستگذاری کارآمد و مؤثر و نیز جهت تدوین برنامه های اثربخش، نیازمند شناخت و مطلع شدن از نگرش های مردم، شهروندان و ذینفعان هستند. نظرسنجی های سیاسی با محوریت شناخت و تحلیل رفتارهای انتخاباتی و سیاسی مردم در ایران سابقه چندان طولانی را ندارد و مراکز نظرسنجی محدودی وجود دارند که این کار را به طور علمی و منظم انجام می دهند. از سوی دیگر تجربه «رأیپرسی» که یکی از انواع نظرسنجی های سیاسی محسوب می شود، در ایران به معنای علمی و مطلوب آن وجود نداشته است و امید است این نوع نظرسنجی سیاسی در کشور به صورت علمی و مداوم انجام شود. این کار افق های جدیدی را برای سیاستگذاران، صاحبنظران سیاسی و افراد علاقه مند به نظرسنجی های سیاسی ترسیم خواهد کرد و نقش مهمی در توسعه و نهادینه شدن نظرسنجی در کشور ایفا خواهد نمود. البته نباید شرایط خاص و فضای انتخاباتی کشور را از یاد برد، یعنی؛ اجرای این نوع نظرسنجی مستلزم شناخت و تحلیل شرایط جامعه ایرانی و فضای روز انتخابات است.
یادداشتی از: ابراهیم شیرعلی، پژوهشگر ایسپا
منابع
1. Grimshaw , Scott D, Howard B. Christensen , David B. Magleby & Kelly D. Patterson (2004) Twenty Years of the Utah Colleges Exit Poll: Learning by Doing, CHANCE, 17:2, 32-38.
2. Hilmer, Richard (2008), Exit Polls – A Lot More than Just a Tool for Election Forecasts, in Public Opinion Polling in a Globalized World, Edit by Marita Carballo and Ulf Hjelmar, London, Springer.
3. Payne, Clive, Brown, Philip and Hanna Vincent (1986), By-election Exit Polls, Electoral Studies Vol, 5.3, p.p 277-287.
4. Pavia, Jose (2010), Improving Predictive Accuracy of Exit Polls, International Journal of Forecasting, Vol 26, p.p 68–81.
5. Scheuren, Fritz J. and Alvey Wendy (2008), Elections and Exit Polling, New Jersey, A John Wiley & Sons, INC. Publication.