در نشست بررسی ذائقه موسیقی مردم ایران مطرح شد؛ بیچرانلو: 23 درصد مردم پاپ ایرانی گوش می دهند/ فاضلی: تغییرات در ذائقه موسیقی طی یک دهه گذشته
دوازدهمین نشست از سلسله نشست های عصر گفت و گو با موضوع بررسی داده های طرح ملی «سنجش ذائقه موسیقی مردم ایران» برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی ایسپا، دوازدهمین نشست از سلسله نشست های عصر گفت و گو با موضوع بررسی داده های طرح ملی «سنجش ذائقه موسیقی مردم ایران» در تاریخ 26 بهمن ماه با حضور دکتر فاضلی، دکتر بیچرانلو و دکتر ساعی در سالن شهید صبوری توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) برگزار گردید. شایان ذکر است طرح ملی سنجش ذائقه موسیقی ایران سال گذشته به کارفرمایی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) با حجم نمونۀ بیش از 3300 مورد اجرا شد.
در ابتدای نشست دکتر بیچرانلو، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و مدیرعلمی طرح ملی، داده های مذکور، برخی از داده های طرح را ارائه نمود. وی گفت:«در این طرح، مصرف فرهنگی مردم را با مفهوم جدیدتری با نام مشارکت فرهنگی تا مقولاتی چون شرکت در نماز جماعت و شرکت در جلسات یا مراسم های مذهبی سنجیده شده است. و به عنوان نمونه در بخش مشارکت فرهنگی 51 درصد مردم برای دیدن فیلم، به سینما نمی روند.» به گفته ایشان جامعه آماری این طرح، شامل تمام افراد بالای 18 سال خانوارهای معمولی است و با توجه به نمونه گیری انجام شده قابلیت تعمیم به سراسر کشور را داراست.
دکتر بیچرانلو در ادامه گفت:«مطابق داده های این طرح ملی 62/1 درصد افراد اصلا به کنسرت نمی روند و هفت درصد مردم نیز اعلام کرده اند که زیاد و خیلی زیاد به کنسرت می روند. همچنین 23 درصد افراد به پاپ ایرانی، 18 درصد موسیقی و تصنیف های سنتی و 19/5 درصد مردم هم موسیقی محلی را زیاد و خیلی زیاد گوش می دهند».
در ادامه این نشست دکتر فاضلی برای تحلیل داده های این طرح به مقایسه طرح انجام شده در سال 1384 پرداخت و گفت:«با مقایسه بین داده های یک دهه گذشته این سوال مطرح می شود که چه اتفاقی برای مصرف موسیقی مردم افتاده است؟ جامعه به شدت موسیقی استفاده می کند و ما دچار بلاتکلیفی عجیبی در این مورد هستیم، مردم ذائقۀ موسیقی خود را دارند درصورتی که سیستم دچار نوعی بلاتکلیفی در اینباره است».
استادیار دانشگاه شهید بهشتی گفت:« این طرح نشان می دهد که دو تحول بزرگ نسبت به یک دهه قبل اتفاق افتاده است؛ یک اینکه علاقه مندی مردم به موسیقی پاپ ایرانی افزایش یافته است و دیگر اینکه موسیقی بیرونی ترکیه ای و هندی بر فضای موسیقی کشور سیطره دارد که این یک هشدار جدی است و باید سیاستگذاران در سیاستگذاری فرهنگی به آن توجه ویژه داشته باشند».
معاون پژوهشی مرکز بررسی های استراتژیک افزود:« اینکه 66 درصد مردم به کنسرت نمی روند گویای دو نکته است؛ یک اینکه این موضوع نشان دهندۀ فقر اقتصادی مردم است و دیگر اینکه برگزاری کنسرت در دیگر شهرها کم است».
در پایان نشست دکتر ساعی رییس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما به بیان نظرات خود پرداخت. وی معتقد بود: «وضعیت موسیقی در همۀ دنیا پیچیده است و فقط این موضوع مختص ایران نمی شود.» و ی با ارائه برخی مثل ها از سایر جوامع با ذکر این نکته که جامعه ایران دچار پیچیدگی هایی در عرصه ها یگوناگوم است تاکید نمود که این پیچیدگی ها باعث دشواری در فهم ذائقه موسیقی مردم است.
وی تاکید کرد: «برای فهم بهتر ذائقه شنیداری مردم ایران مناسبت است که از روش های کیفی نیز جهت تعمیق دیدگاه ها استفاده نماییم. همچنین تحلیل و بررسی داده های کمی موجود نیز می تواند راهگشایی جدی برای مسوولین و مدیران داشته باشد.»