معاون پژوهشی ایسپا تشریح کرد؛ ویژگیهای یک نظرسنجی مطلوب
معاون پژوهشی ایسپا تشریح کرد؛ ویژگیهای یک نظرسنجی مطلوب
شنبه, 11 دی,1395

معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران گفت: پرسشنامه‌های نظرسنجی‌ها به طور عموم باید مختصر و مفید و دارای سؤالاتی جذاب باشد و داده‌های پژوهشگر را در نظر بگیرد. ترتیب سؤالات مهم است و باید مشخص باشد که هر سؤال کجا پرسیده شود

 به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، رفیعی در گردهمایی مدیران روابط عمومی‌ دستگاه‌های دولتی و خصوصی که توسط جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، افزود: پرسشنامه‌هایی که طراحی می‌شود نیازمند دستورالعمل تهیه است  هر چند مدل سؤالی که طراحی می شود باید در دو نوع باز و بسته باشد

 معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران گفت: سؤالات چند جوابی سؤالاتی است که می‌تواند چند پاسخ داشته باشد. سؤالات چند درجه‌ای نیز سؤالاتی است که از خیلی کم تا خیلی زیاد طبقه‌بندی می‌شوند و یک سری سؤالات هم با رویکرد تعیین اولویت مطرح می‌شود ما باید این پرسشنامه‌ها را مهم تلقی کنیم چون داده‌های مهمی دارند

 رفیعی اضافه کرد: پرسشنامه را می‌توان مستقیم یا حضوری اجرا کرد که بهترین مدل نظرسنجی مدل حضوری است. بعد از آن تلفنی، بعد از آن اینترنتی و پس از آن پستی قرار می‌گیرد که نظرسنجی پستی مدتهاست منسوخ شده است

 وی ادامه داد: برای مثال در بحث‌های سیاسی در نظرسنجی تلفنی ما با 15 درصد محافظه کاری روبرو هستیم به همین علت است که می گوییم نظرسنجی حضوری که پاسخگو با پرسشگر روبرو می‌شود بهترین روش است البته دارای هزینه بالایی است اما اطلاعات کامل و دقیقی در اختیار ما قرار می‌دهد

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir