معاون پژوهشی ایسپا: ارزیابی صحت نتایج نظرسنجی ها از برنامه های اصلی ایسپا است
معاون پژوهشی ایسپا: ارزیابی صحت نتایج نظرسنجی ها از برنامه های اصلی ایسپا است
دوشنبه, 31 خرداد,1395

به گزارش روابط عمومی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با اشاره به لزوم بررسی صحت نتایج به دست آمده از نظرسنجی های این مرکز و ارتقای کیفی آنها گفت: ما همواره برنامه هایی برای سنجش نتایج پژوهش هایمان داریم که بر اساس آنها درستی روند نظرسنجی و اعتبار نتایج به دست آمده ارزیابی می شوند. این امر یکی از مهمترین مسائلی است که همواره در ایسپا مورد توجه قرار می گیرد.

مهدی رفیعی با تاکید بر لزوم برپایی جلسات فنی و علمی برای بررسی طرح های اجرا شده، افزود: برگزاری نشست های علمی با حضور اساتید حوزه های مختلف یکی از اقدامات ایسپا در راستای ارزیابی نظرسنجی ها است. در این نشست ها، علاوه بر بررسی طرح های اجرا شده، راهکارهایی برای بهبود طرح های پیش رو ارائه می شود.

وی با اشاره به استفاده ایسپا از پژهشگران خبره، عنوان کرد: ارائه طرح ها در شورای مشورتی و شورای علمی ایسپا از دیگر اقدامات ما در راستای ارتقای کیفی فعالیت هایمان است. در شورای مشورتی جامعه شناسان جوان حضور دارند و شورای علمی ایسپا نیز متشکل از اساتید مطرح جامعه شناسی کشور است.

وی ادامه داد: طرح ها در این دو شورا مورد نقد و بررسی قرار می گیرند و راهکارهایی برای ارتقای کیفیت نظرسنجی ها و تحلیل نتایج آنها ارائه می شود.

رفیعی رصد نظرسنجی های موسسات جهانی را از دیگر برنامه های این معاونت دانست و تصریح کرد:  ما برخی نظرسنجی های مراکز جهانی از جمله موسسه گالوپ را با نمونه ای به مراتب بیش از نمونه آنها، در ایران اجرا می کنیم تا صحت و سقم نتایج آنها در خصوص ایران سنجیده شود. همچنین با استفاده از این روش مشکلات نظرسنجی های خود را در میابیم.

معاون پژوهشی ایسپا در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات ایسپا در حوزه آینده پژوهی اعلام کرد: ایسپا در خصوص بسیاری از مسائل اجتماعی داده ها را به صورت روندی گردآوری کرده و گزارش های فراتحلیل آن را نیز به مرور منتشر کرده و خواهد کرد. این اقدام زمینه را برای انجام کارهای آینده پژوهی فراهم می کند و انشالله سعی خواهیم کرد در حوزه آینده پژوهی ورود جدی تری نسبت به گذشته داشته باشیم.

 

فعالیت ایسپا در چهار محور پژوهشی

معاون پژوهشی ایسپا با اشاره به محورهای پژوهشی این معاونت گفت: ما در معاونت پژوهشی چندین گروه مطالعاتی داریم اعم از گروه مطالعاتی دین، فرهنگ و اندیشه که به نظرسنجی­های پیرامون مسائل دینی و فرهنگی می پردازد مثلا موضوع حجاب. گروه مطالعات سیاسی و رفتار انتخاباتی که سال گذشته با توجه به نظرسنجی های انتخاباتی پرکار ترین گروه در معاونت پژوهشی بود. گروه مطالعات اقتصادی که تحقیقات بازار را بیشتر در این گروه انجام می دهیم. گروه مطالعات شهری که مثلا طرح نگارخانه به وسعت یک شهر نظرسنجی کردیم که آیا اهداف مورد نظر شهرداری محقق شده یا نه.

رفیعی با بیان فعالیت های پژوهشی ایسپا در حوزه سیاسی اظهار داشت: در حوزه سیاسی اصلی ترین کاری که در سال جاری باید انجام بدهیم انجام موج دوم طرح سنجش فرهنگ سیاسی مردم است.

وی در ادامه توضیح داد: سال 84 موج اول این نظرسنجی انجام شده است. در آن زمان قرار بود هر دو سال یا هر چهار سال این طرح تکرار شود،اما بنا به دلایلی اجرای موج های بعدی کار متوقف شد. سال گذشته گفتگوها برای اجرای مجدد این طرح شرع شد و مقرر شد موج دوم این کار با همکاری ایسپا، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا شود.

معاون پژوهشی ایسپا اصلی ترین پروژه ایسپا در سال گذشته را «بررسی رفتار انتخاباتی مردم» دانست و افزود: هفت موج نظرسنجی «بررسی رفتار انتخاباتی مردم» انجام شد که نتایج آن دقیقاً منطبق با نتایج انتخابات بود. در این نظرسنجی ها علاوه بر میزان رای کاندیداها، توانستیم میزان مشارکت  را نیز پیش بینی کنیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این هفت موج نظرسنجی خویش­فرمایی، ایسپا در سال گذشته دو موج نظرسنجی کارفرمایی انتخاباتی نیز  انجام داد که یکی از آن ها «بررسی رفتار انتخاباتی دانشجویان» به سفارش وزارت علوم بود. دیگری «رفتار انتخاباتی مردم خوزستان» در 5 حوزه انتخابیه استان خوزستان انجام شد.

رفیعی با اشاره به اهمیت آگاهی از نظر مردم در نظام مردم سالار دینی بیان کرد: سال های 92، 93 و 94 انتظارات و توقعات مردم از دولت یازدهم سنجیده شد. امسال نیز در سالگرد شروع به کار کابینه یازدهم، موج پنجم این نظرسنجی اجرا می شود.

معاون پژوهشی ایسپا اظهار داشت: باتوجه به اینکه خرداد سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، ایسپا از ماه های بهمن و اسفند سال جاری نظرسنجی های انتخاباتی خود را در سطح کشور آغاز می کند.

وی در ادامه به برنامه های حوزه اجتماعی و فرهنگی ایسپا پرداخت و گفت: موج اول طرح سنجش نگرش جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده خرداد 92 به صورت خویش فرمایی اجرا شد، از آنجاکه مورد استقبال گرفت و به نتایج کاربردی دست یافت، موج دوم آن امسال با همکاری وزارت ورزش و جوانان انجام می شود.

رفیعی با اشاره به اینکه تاکنون در ایران نیازسنجی فرهنگی به معنای واقعی اتفاق نیفتاده است، گفت: «نیازسنجی فرهنگی دانشجویان کشور» به سفارش معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، امسال در دستور کار ایسپا قرار دارد. اما با توجه به اینکه تاکنون مدل مشخصی برای این سنجش طراحی نشده است، در اولین گام باید یک مدل طراحی شود. به همین دلیل این اقدام تا حدودی زمان بر است.

وی افزود: دو موج ملی دیدگاه مردم در خصوص مسائل روز جامعه در دستور کار سال 95 ایسپا قرار گرفته که یکی از آن ها در قالب انتظارات مردم از مجلس به صورت ملی در اردیبهشت 95 انجام شد و موج دیگر آن در آذر ماه سال جاری اجرا خواهد شد.

رفیعی در ادامه به تشریح برخی موضوعات کار شده توسط ایسپا در سال 94 پرداخت و در این راستا طرح هایی همچون میزان مصرف شبکه های اجتماعی، دیدگاه مردم در خصوص کمپین مربوط به خودروهای صفر داخلی، دیدگاه مردم درباره حجاب، فاجعه منا، رابطه با عربستان، بسته اقتصادی دولت برای خرید کالای ایرانی و وام خرید خودرو، حذف یارانه پردرآمدها، آشنایی مردم با سازمان های فرهنگی بین المللی، نظرسنجی از زائرین اربعین، عوامل فشار روانی بر مردم ایران، دیدگاه مردم در خصوص مطبوعات و خبرگزاری­ها را به عنوان بخشی از طرح های ایسپا در سال گذشته عنوان نمود.

 

ایسپا پژوهشگر مهمان جذب می کند

معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با اشاره به بهره مندی این مرکز از تخصص پژوهشگران حوزه مختلف گفت: آیین نامه پژوهشگر مهمان در ایسپا به صورت داخلی مطرح و امیدواریم پس از تصویب در هیئت مدیره امسال بتوانیم این طرح را اجرا کنیم. بدین ترتیب امکان استفاده از پژوهشگران بیشتری برای ایسپا فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما همواره در اجرای طرح های خود با دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد همکاری داشته و داریم. همچنین از نظر اساتید متخصص در حوزه مورد بررسی بهره مند می شویم. اما طرح پژوهشگر مهمان تا حدودی این اقدامات را سامان دهی می کند.

رفیعی با بیان مزایای طرح پژوهشگر مهمان توضیح داد: پژوهشگران مهمان بر اساس این طرح شناسنامه دار می شوند حتی مکانی فیزیکی در مرکز به آنها اختصاص داده می شود و به طور مشخص هر هفته چند ساعت در ایسپا حضور خواهند داشت و مورد مشورت قرار می گیرند.

وی در ادامه گفت: با پژوهشگرانی که از شرایط لازم برخوردار باشند، به صورت پاره وقت و پروژه ای قرارداد بسته خواهد شد. 

معاون پژوهشی ایسپا در پاسخ به سؤالی در خصوص شرایط افرادی که می توانند به عنوان پژوهشگر مهمان در این مرکز فعالیت کنند، اعلام کرد: آیین نامه این طرح پس از تصویب اطلاع رسانی خواهد شد که شرایط کامل در آن درج خواهد شد.

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir