چند روایت معتبر از اخلاق اجتماعی ایرانیان(2)
چند روایت معتبر از اخلاق اجتماعی ایرانیان(2)
27 دی ,1392

 

ترویج اخلاق اجتماعی باید از خانواده که نخستین مرجع جامعه­پذیری کودکان است آغاز شود. در این زمینه آموزش روش­های درست فرزندپروری به خانواده­ها ضروری به نظر می­رسد. خانواده­ها بايد در خصوص نحوه برخورد با کودکانشان، آموزش بيشتري ببينند و در اينجا، نقش وسايل ارتباط جمعي مثل تلويزيون و ديگر نهادهاي مرتبط، برجسته مي­گردد. بدیهی است اجبار به اطاعت از قانون و رعایت حقوق دیگران در راستای گسترش اخلاق در جامعه در بطن خود با تناقضاتی همراه است. بنابراین ضروری است که به طرق مختلف مثل برنامه­های تلویزیونی به شکل­های مختلف (میزگرد، سخنرانی، فیلم، سریال، انیمیشن و ...) مزیت­های رعایت این نوع اصول اخلاقی را در افراد نهادینه نمود تا باطناً خواهان پذیرش و رعایت قوانین و مقررات باشند. این کار تلاش بیشتر رسانه­ها، مخصوصاً تلویزیون را می­طلبد. محتوای آموزش­های رسانه­ای نیز شهروندان را به سمت توافق در عین اختلاف سلیقه برساند و باعث شود شهروندان به آگاهی و مفاهمه برسند. متأسفانه در بعضی موارد رسانه­ها مخصوصاً صدا و سیما با موضع گیری­های سیاسی بی­مورد نه تنها ایجاد مفاهمه نمی­کنند که بر اختلاف­ها دامن می­زنند. صدا و سیمای ایران، به جای نزدیک شدن به مفهوم شهروندی فرهنگی، نقش بسیج­کننده را در اتفاقات سیاسی بازی می کند؛ اگر چه با اتخاذ سیاست­های نامناسب در این زمینه نیز ناموفق عمل کرده و اختلافات سیاسی را تشدید می­کند. 
 
مدرسه یکی از مراجع مهم جامعه­پذیری افراد است. بنابراین نقش مدرسه در انتقال مفاهیم اخلاقی باید بسیار برجسته باشد اما صرف گنجاندن چند درس در خصوص اخلاق در کتاب­های درسی دردی را دوا نمی­کند. یکی از رویکردهای نوین در انتقال ارزش­های اخلاقی به دانش­آموزان استفاده از رویکرد تلفیقی است. در فرایند پژوهش تلفیقی علوم و مفاهیم اخلاقی گفته می­شود که همه رشته­های علمی قابلیت آن را دارند که اخلاق حرفه­ای مرتبط با آن در برنامه درسی آن، سازماندهی و در طراحی آموزشی آن دنبال شوند. این رویکرد در برنامه­ریزی درسی زمینه­ای را فراهم می­کند که ارزش­های اخلاقی در یادگیرندگان درونی شود؛
کشور ما مسیر نوپایی را در حوزه آموزش­های اخلاقی به شهروندان طی می­کند و از تجارب زیادی در این حوزه برخوردار نیست. لذا برای موفقیت بیشتر در این راستا باید استفاده از تجارب بین­المللی در حوزه آموزش اخلاقی به شهروندان را سرلوحه برنامه­های تربیتی خود قرار داده و از تجربیات ارزنده کشورهای موفق در این امر استفاده نماید.
یکی از راهکارهای دیگری که بر وضعیت اخلاقی جامعه به طور غیرمستقیم می­تواند تأثیرگذار باشد، كنترل‌ سطح‌ نيازها و جلوگيري‌ از جريان‌ نياز آفريني است که عامل مهمي در ايجاد احساس رضايت از ارضای نيازها گرديده و لذا در اثر اين رضايت، ميزان پايبندي به تعهدات جمعي افزايش خواهد يافت. اين‌ امر می­تواند با سیاست­هایی که برای مقابله با مصرف­گرایی اتخاذ می­شود محقق گردد. یکی از راهکارها می­تواند عدم تبلیغ کالاهای لوکس در رسانه­های جمعی باشد.
از آنجا كه‌ گرايشات‌ مذهبي‌ در هر جامعه‌ اي‌ به‌ تقويت‌ ارزش­هاي‌ اساسي (جمع گرايي و ديگرخواهي، اجتناب از عقلانيت ابزاري و پايبندي به ارزش­هاي و هنجارهاي اجتماعي)‌ آن‌ جامعه‌ كمك مي نمايد بايد در جهت تقويت و دروني کردن آن تلاش نمود. اين‌ امر بيش‌ از آنکه ‌احتياج‌ به‌ تبليغ‌، شعار و سمينار داشته‌ باشد، محتاج‌ آن‌ است‌ كه‌ از طريق‌ كساني‌ كه‌ مردم‌ آنهارا الگوي‌ مذهبي‌ خود مي‌­دانند، يعني‌ روحانيت،‌ در عمل، صورت‌ گيرد‌. لازمه این کار گسترش اعتماد بین مردم و روحانیت است.
 
يكي از عواملي كه مي­تواند در تقدم مصالح جمعي بر منافع فردي مؤثر و مفيد باشد، ساختار نظام اجتماعي و دستگاههاي گوناگون اقتصادي، حقوقي، فرهنگي و سياسي است. ساختار سازمان­هاي اجتماعي كه خود وسيله توزيع امكانات مادي و معنوي هستند، اگر به گونه­اي طراحي و اجرا شوند كه هر فرد به آساني بتواند به نيازهاي خود دسترسي يابد، خودخواهي و منفعت طلبي، فرصت ظهور و بروز نخواهد يافت. همواره يكي از عوامل تقدم منافع فردي، نگراني از آينده و توزيع نادرست قدرت و امكانات و  محدوديت­ها و روند پيچيده امور است كه سبب مي­شود فرد با توسل به هر وسيله­اي به حق فرضي خود دست يابد ولو با زيرپا گذاشتن مصالح جامعه. وقتي جامعه از ثبات سياسي و يا اقتصادي بي بهره است افراد ممكن است با تصور اين­كه فردا معلوم نيست چه مي‌شود، به تأمين منفعت خود عنايت خاصي مبذول كنند؛ در چنين مواردي قطعاً اصلاح ساختار توزيع امكانات مادي و معنوي براي رهبران و مديران جامعه از اولويت­ها است و نمي­توان گفت چون كمبود است پس بگذاريم در يك روند تنازع بقا هر كس به هر طريق بتواند به منافع خود دست يابد؛ بلكه بايد ساختار اجتماعي و دستگاه­ها و سازمان­هاي عمومي را به گونه­اي طراحي كرد كه فقر نيز به مانند امکانات بالسويه تقسيم شود. برابری و نحوه توزیع امکانات در جامعه بر ایجاد جامعه اخلاقی تأثیرگذار است. اگر ميزان نابرابري اجتماعي زياد باشد، يعني توزيع منابع ارزشمند در جامعه بطور قابل ملاحظه­اي چوله باشد زمينه عيني وفاق اجتماعي در جامعه محدود مي شود.
 
ایجاد انطباق واقعی میان آموزه‌های رسمی و عملکرد اجتماعی، فرایند افزایش تعهد و اخلاق اجتماعی را از طریق ایجاد نگرش مثبت در شهروندان تسهیل می‌کند و گرنه شهروندی که شاهد رشد عدم اطمینان و بی‌باوری در سطوح مختلف اجتماعی است، مطالب آموزشی در بارة اهمّیّت و نقش تلاش در جهت تأمین منافع عمومی و ضرورت همکاری و همیاری اجتماعی را جدّی نخواهد گرفت. بنابراین عملکرد کارآمد شعبه­های مختلف حاکمیّت به همراه آموزش ضرورت فداکاری در راه تحقّق اهداف جمعی می‌تواند اخلاق اجتماعی و شهروندی را تقویت نماید. در مقابل، زیر پا نهادن قوانین و یا تشدید نابرابری در توزیع ثروت و درآمد به وسيلة بخش عمومی، علی‌رغم تصریح اهمّیّت تلاش و از خودگذشتگی در راه توسعة ملّی در کتاب‌هاي آموزشی در بسیاری موارد، زمینه‌های سقوط اخلاق اجتماعی را فراهم خواهد آورد.
جامعه‌ بايد بتواند وسايل‌ مشروع‌ جهت‌ رسيدن‌ افراد به‌ اهداف‌ مشروعشان‌ را فراهم‌آورد. تهيه‌ امكانات‌ مشروع‌ دسترسي‌ به‌ شغل‌، درآمد، مسكن‌، ازدواج‌، تحصيل‌، تفريح‌ و... مناسب‌ از وظايف‌ اصلي‌ دولت‌ بوده‌ و بايد در جهت‌ تأمين‌ آن‌ بكوشد. عدم‌ تأمين‌ حداقل‌ امكانات‌، منجربه‌ کم رنگ شدن احساس تعهد به اهداف وآرمان­ها و قواعد مشروع دسترسي به اين آرمان­ها،‌ مي‌­گردد.
یکی از الزامات تحقق جامعه اخلاقی، وجود نخبگان اخلاق­گرا و قانون­گرا در جامعه است. نخبگان مخصوصاً نخبگان دینی و سیاسی، هدایت­کننده جامعه در زمینه­های مختلف زندگی اجتماعی هستند. نخبگان الگوی جامعه و محور اخلاق­گرایی و قانون­گرایی هستند. تخطی و انحراف آنان از قوانین و هنجارها، زمینه­ساز رفتارهای انحرافی مردم خواهد بود.

 


درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir