آقاسی در نشست تخصصی ظرفیت های افکارسنجی برای آینده پژوهی انتخابات؛ «جایگاه نظرسنجی در آینده پژوهی انتخابات»
آقاسی در نشست تخصصی ظرفیت های افکارسنجی برای آینده پژوهی انتخابات؛ «جایگاه نظرسنجی در آینده پژوهی انتخابات»
17 اسفند ,1394

به گزارش روابط عمومی ایسپا، نشست تخصصی «ظرفیت های افکارسنجی برای آینده پژوهی انتخابات»، با حضور محمد آقاسی رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به عنوان سخنران، برگزار گردید. این نشست توسط انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات مورخ 94/12/16 در سالن جلسات انجمن برگزار گردید. همچنین مهندس عباس عبدی، تحلیلگر و پژوهشگر حوزه مسائل اجتماعی در این نشست حضور داشتند.
در این نشست آقاسی درباره اهمیت و جایگاه نظرسنجی در آینده پژوهی انتخابات سخنانی را بیان نمود. رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نظرسنجی را از مولفه های کلیدی آینده پژوهی برشمرد و بیان کرد؛ بسیاری از آینده پژوهان یا جامعه شناس هستند و یا از علم جامعه شناسی استفاده می کنند. یکی از روش های پژوهش مرسوم در جامعه شناسی روندپژوهی است و در واقع ابزار مهم و اصلی روندپژوهی که ارتباطات تنگاتنگی با آینده پژوهی دارد، نظرسنجی است.
آقاسی در ادامه اشاره کرد علی رغم اهمیت و جایگاه اثرگذار نظرسنجی در مطالعه و توصیف رفتارهای اجتماعی و سیاسی، با آنومی تحلیل نظرسنجی ها مواجه هستیم. رئیس ایسپا شش دلیل مهم و اساسی را در تحلیل وضعیت فعلی نظرسنجی در پاسخ به این پرسش که «چرا با آنومی تحلیل نظرسنجی ها مواجه هستیم»، شش دلیل عنوان نمود. اول فقدان تعریفی درست از نظرسنجی در جامعه ایرانی؛ حتی در برخی موارد نظرسنجی و پیمایش یکی انگاشته می شوند. در واقع نظرسنجی پاسخ به پرسش «چیست» می باشد و در پی توصیف است. دوم، عملکرد آرشیوی نظرسنجی ها (عدم انتشار) یا انتشار ناقص نتایج نظرسنجی ها که فضای جامعه را مبهم می کند، از دیگر چالش های این حوزه است. سوم، مأنوس نبودن زبان نظرسنجی با زبان مردم. چهارم ارجح دانستن مسائل جزئی و فردی به مسائل جامعه و کلان توسط افراد جامعه. پنجم انتظارات بالا از نظرسنجی در این خصوص که نظرسنجی باید خیلی دقیق و درست و بدون خطا پیش بینی کند و در آخر اتهاماتی که به فضای عمومی نظرسنجی ها زده می شود.
آقاسی در بخش دوم سخنرانی خود به برخی از یافته ها و نتایج موج هفتم نظرسنجی های انتخاباتی ایسپا که 4 و 5 اسفندماه 94 در شهر تهران صورت پذیرفته، اشاره کرد. وی فضای حاکم در بین سیاست گذاران و حتی دانشگاهیان را به گونه ای تصویر کرد که میانه خوبی با نظرسنجی ندارند و آن را در رفع مسائل و چالش های جامعه چندان مؤثر و اثربخش نمی دانند. آقاسی در ادامه اشاره کرد؛ از آنجا که که نتایج آخرین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا، در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال 94 با نتایج انتخابات هم جهت است و نظرسنجی توانسته که پیش بینی درستی از نتیجه انتخابات داشته باشد، از این رو مهر تأییدی بر درستی نظرسنجی ها و پیش بینی های صحیح می باشد و اهمیت و کارا بودن این ابزار را در آینده پژوهی نشان می دهد و تلنگری را در بین افکار عمومی جامعه و نخبگان ایجاد می کند تا نسبت به نقش نظرسنجی حساس تر شوند.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir