سرویس ترجمه ایسپا- شاخص جهانی منزلت اجتماعی معلم (global teacher status index) از جمله شاخص هایی است که جایگاه و موقعیت معلمان را در بین افکار عمومی مردم جهان می سنجد. این شاخص توسط «بنیاد وارکی جمز» که سازمانی غیر انتفاعی است و در کشور انگلستان/ لندن قرار دارد، تدوین شده است. این بنیاد وظیفه و مأموریت خود را بهبود و توسعه استانداردهای آموزشی در بین کودکان و دانش آموزان محروم در سراسر جهان می داند. بنیاد وارکی جیمز در یکی از آخرین نظرسنجی های خود وضعیت و منزلت اجتماعی معلمان را در 21 کشور جهان در نزد افکار عمومی مورد سنجش و بررسی قرار داده و گزارش آن را گزارش نموده است. نظرسنجی در 21 کشور برزیل، فنلاند، ژاپن، کره جنوبی، سوئد، ترکیه، سنگاپور، ایالات متحده امریکا، هلند، آلمان، فرانسه، انگلستان و ... با حجم نمونه بیش از 2000 نفر انجام پذیرفته است. گزیده ای از یافته ها و نتایج نظرسنجی مذکور در اینجا آورده شده است:
طبق یافته ها و نتایج نظرسنجی معلمان از نظر منزلت و پایگاه اجتماعی، بیشترین شباهت را با پزشکان در چین، پرستاران در فرانسه، پرتغال و ترکیه، کتابداران در ایالات متحده امریکا و برزیل و مدیران شهرداری در ژاپن دارند.
کشورهایی که در آن معلمان منزلت و پایگاه بالایی دارند عبارتند از؛ چین، یونان، ترکیه و کره جنوبی و در مقابل کشورهایی که در آن معلمان از منزلت اجتماعی پایینی برخوردارند عبارتند از: برزیل، جمهوری چک و ایتالیا. همچنین فنلاند از جمله کشورهایی است که نظام آموزشی مطلوبی در میان سایر کشورها دارد.
یافته های دیگر نشان می دهد که در کشور کره جنوبی 55 درصد از شهروندان فکر می کنند که شاگردان و دانش آموزان به معلمان احترام نمی گذارند، این در حالی است که 75 درصد از مردم چین اعتقاد دارند که شاگردان و دانش آموزان به معلمان خود احترام می گذارند.
به طور کلی 63 درصد از مردم اذعان داشته اند که به معلمان از این جهت که آموزش های مطلوب را به فرزندانشان می دهند، اعتماد دارند. 80 درصد پاسخگویان در فنلاند و ایالات متحده معتقدند که پرداختی به معلمان باید متناسب با عملکرد دانش آموزان باشد، البته به طور میانگین 75 درصد از پاسخگویان در همه کشورها از این نظر دفاع می کنند.
50 درصد از والدین در چین فرزندان خویش را تشویق می کنند، تا معلم شوند. همچنین در کشورهای ژاپن، ایالات متحده امریکا و فرانسه معلمان خیلی بیشتر از آنکه مردم فکر می کنند، پول دریافت می کنند و اینکه رابطه معناداری بین پرداختی به معلمان و عملکرد دانش آموزان وجود دارد.