پر پیداست که تلاطم و تکثر اجتماعی و فرهنگی که جوامع انسانی جدید با آن مواجه هستند و نیز سهم و نقشی که عاملیت انسانی در این بین پیدا کرده است، رصد و تقویم تحولات فرهنگی و اجتماعی از دریچه شناخت نگرشها و ارزشها را تبدیل به مسئلهای بنیادی برای فهم و تحلیل جهانهای فرهنگی و اجتماعی کنشگران اجتماعی کرده است؛ امری که نه تنها امکان نیل به داشتن تصویری عمومی از وضعیت نگرشها و ارزشها را در پی دارد، بلکه امکان پاسخ به ضرورت مهمتری مانند داشتن سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و عمومی داده محور و اقعگرا را نیز فراهم میکند و مانع از هر نوع نگاه انحصاری و مبتنی بر سلایق و پنداشت های فردی، میشود.
ضرورت و اهمیت این نوع پژوهش که در درجه نخست معطوف به تولید دادههای فرهنگی و اجتماعی است، اجرای موج سوم از طرح «سنجش ارزشها و نگرشهای ایرانیان» را در رئوس فعالیتهای پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قراردارد.
درا ین بخش، به منظور کسب آگاهی بیشتر از ضرورت و نحوه اجرای این طرح ملی، گفت و گویی با دکتر محمدرضا جوادی یگانه، مجری محترم طرح، انجام شده است.
لطفاً پیشنیهی طرح سنجش ارزشها و نگرشهای ایرانیان را شرح دهید.
سنجش ارزشها و نگرشها درکشورهای مختلف جهان به خصوص کشورهای صنعتی دارای سابقه و قدمت زیاد است و حتی در چند دهه اخیر شاهد سنجش ارزشها و نگرشها در مقیاس جهانی هستیم. امروزه اجرای این طرح در کشورهای جهان به یک رویه تبدیل شده است.
پیشنیه اجرای طرح «ارزشها و نگرش های ایرانیان» در ایران مربوط میشود به سال 1353 که به همت مرحوم دکتر علی اسدی و با همکاری دکتر منوچهر محسنی و دکتر مجید تهرانیان با اجرای «پیمایش اجتماعی» در سطح کشور انجام شد. در این پیمایش، رفتارهای مردم در خصوص رسانههای ارتباط جمعی با تأکید بر رادیو و تلویزیون، گرایشهای اجتماعی و فرهنگی از قبیل احساس رضایت از زندگی، مشارکت سیاسی و .. مطالعه شد. نتیجه این تحقیق در سال 1356 انتشاری محدود یافت، به نحوی که هنوز بخش قابل توجهی از جامعه پژوهشی ایران از انجام و نتایج این کار مطلع نیستند. سپس این تحقیق در سال 1358 به صورت محدود در تهرن اجرا شد که از آن گزارشی محدود در دست است.
در سال 1374، طرح «آگاهیها، گرایشها و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی» به همت دکتر موچهر محسنی اجرا شد و در سال 1375 نتایج آن منتشرشد.
پس از آن، ضرورت شناخت وضعیت فرهنگی و پیشنیه موجود، مبنای سیاست گذاری پیمایشهای فرهنگی و اجتماعی قرار گرفت، و چارچوب سیاستهای اصلی طرحهای ملی از جمله پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان از یک سو با نظر داشت تحقیقات داخلی و پیمایشهای دیگر کشورها، و ازسوی دیگر با توجه به پرسشهای تازه، شکل گرفت.
در سال 1377، ازسوی معاونت پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این نیاز مطرح شد که برای پاسخ به پرسشهایی مانند «چگونگی وضعیت فرهنگی، سمت و سوی تحولات، شتاب تغییرات، و ...» به مجموعهای از اطلاعات کمی، استاندارد و با قابلیت مقایسه نیاز هست. این امر، اجرای تحقیق اجتماعی ملی را به عمل نزدیک تر کرد. به این ترتیب، سه طرح ملی که پیش از آن «به صورتی محدودتر به انجام رسیده بود، به منزله تکلیفی قانونی در برنامه سوم توسعه گنجانده شد و برای نخستین بار بر اجرای تحقیقات اجتماعی در یکی از مهمترین قوانین کشور، تأکید شد و اینگونه، دفتر طرحهای ملی در وزارتخانه مزبور، تأسیس شد.
به دنبال آن، درسال 1379، موج نخست از طرح ملی پیمایش «ارزشها و نگرشهای ایرانیان» بین افراد 15 ساله و بالاتر خانوارهای معمولی ساکن در 28 مرکز استان با حجم نمونه حدود 16000 نفر اجرا شد. یافتههای آن در سطح ملی و استانی تجزیه و تحلیل شد و به صورت جداگانه به چاپ رسید.
شاخصهای ارزشها و نگرشهای بررسی شده در موج اول این پیمایش عبارت بودند از: ارزشهای اجتماعی، احساس عدالت، احساس آزادی و امنیت، دینداری، باورهای سیاسی، ترجیحات سیاسی، احساس دوستی و همبستگی اجتماعی، و هنجارهای اجتماعی.
در سال 1381 و 1382، موج دوم از طرح ملی پیمایش «سنجش ارزشها و نرگشهای ایرانیان» به اجرا در آمد که هدف کلی آن بررسی و آگاهی از نظرها و دیگاههای افراد جامعه در زمینههای مربوط به ارزشها و نگرشها در سطح مراکز استانهای کشور بود. جامعه آماری این طرح، مجموعه افراد 15 تا 64 ساله خانوارهای معمولی ساکن در 28 شهر مرکز استان با حجم نمونه حدود 5000 نفر بود.
در موج دوم، ساختار پرسشنامه از دو بخش تشکیل میشد: نخست، سؤالات موج اول و دوم، سؤالاتی که براساس امکان مقایسه با پیمایشهای سال 1353 و 1374 و پیمایشهای جهانی به ویژه «پیمایش جهانی ارزشها» و «پیمایش عمومی اجتماعی» شکل گرفته بود. پوشش وسیع و تنوع موضوعی پرسشنامه پیمایش موج دوم به نحوی بود که تا جای ممکن، تصویری حتی کلی از وضعیت نگرشی ارائه میکرد. سؤالات این بخش به گونهای انتخاب شد که با پیمایشهای انجام شده در ایران و پیمایشهای جهانی قابلیت مقایسه داشته باشد. همچنین نظر به این که ارزشهای خانوادگی، نگرشها و رفتارهای دینی، تصور مردم در خصوص مشکلات اجتماعی و مشارکت اجتماعی ازحوزه هایی بود که جای بیشتری برای پرداختن بدان بود، در بخش جدید، سهم بیشتری بدان اختصاص داده شد.
شاخصهای ارزشها و نگرشهای بررسی شده در موج دوم این پیمایش عبارت بودند از: ارزشهای خانوادگی، رضایت از زندگی، عدالت، نگرش به آینده، نگرشهای و رفتارهای دین، سیاست، هنجارهای اجتماعی، هویت، ارزیابی اخلاقی و اوقات فراغت و کالاهای فرهنگی.
در سال 1389 تا 1391 طرح ارزشها و نگرش ها در سطح تهران از سوی دکتر محسن گودرزی اجرا شد.
در سال 1391، اجرای فاز نخست از موج سوم طرح ملی پیمایش «ارزشها و نگرشهای ایرانیان» در دوره ریاست دکتر یحیی طالبیان در پژوهشگاه و با مدیریت دکتر مجید توسلی و نظارت دکتر علیرضا محسنی تبریزی، دکتر سید محمد صادق مهدوی و دکتر محمد هادی همایون، آغازشد. اجرای این طرح در شورای عالی تحقیقات و فناوری (عتف) به تصویب رسید و مراحل مقدماتی شامل بررسی پیشنیهی تحقیق (مطالعه و بررسی 279 پژوهش) و فراتحلیل مفاهیم استخراج شده از مطالعات پیشین با نظر داشت طرح «بازنگری شاخصهای فرهنگی ایرانیان» کار دکتر آشنا و همکارانش، به انجام رسید.
در اردیبهشت 1392، فعالیتهای صورت گرفته در اجرای موج سوم از این طرح ملی، در جلسهای با حضور جمعی از جامعهشناسان بازنگری و بررسی شد. در این جلسه، نظر به ضرورت تکرار طرح سنجش ارزشها و نگرشها در دورههای 5 ساله به منظور روندسنجی در جامعه که یکسان بودن پرسشنامهها در هر دوره را ایجاب میکند، برگردان پرسشنامه به شکل اولیه آن در موج دوم، مطرح شد و تغییرات صورت گرفته در پرسشنامه پذیرفته نشد.
در سال 1393، فاز دوم از اجرای طرح سنجش ارزشها و نگرشهای ایرانیان در دوره ی جدید از فعالیت پژوهشگاه با احیای دفتر طرحهای ملی آغاز شد. با احیای این دفتر که با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، پژوهشگاه متولی اجرای طرحهای ملی در حوزهی فرهنگ در کشور شد. در اجرای فاز دوم از موج سوم این طرح ملی، دیدگاهها و رهنمودهای احمد مسجد جامعی(وزیر اسبق وزارت ارشاد)، دکتر محسن گودرزی(مجری موج دوم طرح ارزشها و نگرشها) و دکتر غلامرضا غفاری (مشاور دفتر طرحهای ملی) بسیار راهگشا و سازنده بود. نظارت اجرای این طرح ملی را دکتر محمدامین قانعیراد(رئیس انجمن جامعهشناسی ایران) عهده دار شد.
با این نگرش که طرح ملی صرفاً به معنای دادههای ملی نیست، بلکه به این معناست که افراد درگیر در اجرای آن را صاحبنظران و سیاست گذاران ملی تشکیل میدهند، ضرورت تشکیل شورای سیاست گذاری و شورای علمی مطرح شد.
اعضای شورای سیاستگذاری این طرح ملی عبارت بودند از: علی جنتی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری)، اینجانب به عنوان دبیر شورا، حسامالدین آشنا(رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری)، سید مهدی خاموشی(رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)، سید حسین شاهمرادی(دبیر شوریا فرهنگ عمومی)، حمیدرضا کفاش(معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش)، احمد مسجد جامعی(عضو شورای شهر تهران)، مرتضی میرباقری(دبیر شورای اجتماعی کشور و قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی – فرهنگی)، سیدضیاء هاشمی(معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، معاونان مرتبط وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت.
و اعضای شورای علمی عبارت بودند از: مسعود جلبی(استاد دانشگاه شهید بهشتی)، محمود شارعپور(استاد دانشگاه مازندران)، منوچهر محسنی(استاد دانشگاه تهران)، محمد میرزائی(استاد دانشگاه تهران)، حسامالدین آشنا (دانشیار دانشگاه الزهرا)، محمدرضا جوادی یگانه(دانشیار دانشگاه تهران)، محمود حاجیانی(دانشیار دانشگاه باقرالعلوم)، سید حسین سراجزاده(دانشیار دانشگاه خوارزمی)، غلامرضا غفاری(دانشیار دانشگاه تهران)، سید ضیاء هاشمی(دانشیار دانشگاه تهران)، عبدالله بیچرانلو(استادیار دانشگاه تهران)، مجید توسلی(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی)، محمد فاضلی(استادیار دانشگاه شهید بهشتی)، سلمان صفدری (مؤسسه خرد)، علیرضا فروغی(سازمان تبلیغات اسلامی) و محسن گودرزی(جامعهشناس).
در ادامه و با برگردان پرسشنامه به شکل نخست آن، سنجش شاخص دینداری به دلیل حساسیت خاص آن از پرسشنامه حذف و اجرای آن به سازمان تبلیغات اسلامی زیر نظر محمد فروغی(مدیر کل پژوهشهای کاربردی سازمان بتلیغات) واگذار شد.
محورها و شاخصهای دیده شده در تنظیم اولیه پرسشنامه موج سوم این پیماش عبارت بودند از: ارزشهای بنیادین؛ ارزشهای خانوادگی؛ فردگرایی؛ نگرشهای جنسیتی؛ رضایتمندی؛ عدالت و نابرابری؛ دین؛ اقتصاد؛ ساخت طبقاتی جامعه؛ سیاست و قانونگرایی و احساس آزادی؛ مشارکت سیاسی؛ هویت ملی، انقلابی و دینی؛ اعتماد؛ امنیت؛ اهمیت مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی؛ اخلاق؛ احساس سردرگمی و آنومی؛ واکنش به ناهنجاریهای جامعه؛ مشارکت اجتماعی؛ اوقات فراغت و مصرف کالاهای فرهنگی.
این محورها به رؤیت اعضای هیئتهای علمی علوم اجتماعی دانشگاهها، اعضای شورای سیاستگذاری، معاونان و رؤسای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران کل ادارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها رسید و بر اساس نظرها و دیگاههای آنها اصلاح و تکمیل شد و شاخصهای فضای مجازی، محیط زیست، مصرف نمادین، گروههای مرجع و مخاطرات به آن اضافه شد.
از تیر 1394 و پس از تنظیم پرسشنامه، با حمایت و همیاری مرکز ملی رصد فرهنگی وزارت کشور و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) طرح با حجم نمونه 14906 نفر از جمعیت 18 تا 65 ساله در بخش شهری و روستایی کل کشور (62 نقطه شهری و 62 نقطه روستایی)ف اجرا شد. نظارت بر نمونهگیری را مهندس حقیقی عهدهدار شدند. نظارت بر اجرای طرح را نیز مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای سراسر کشور بر عهده داشتند.
تفاوت موج دوم و سوم طرح سنجش ارزشها و نگرشها، نخست، در واگذاری اجرای آن «به یک مرکز تخصصی نظرسنجی و دوم، در افزایش تعداد نمونهی شهری و روستایی است. برای مثال، در استان بوشهر، علاوه بر مرکز استان، سه شهرستان و 9 دهستان برای اجرای طرح در نظر گرفته شد. این افزایش، موجب تنوع نمونه و در نهایت، درک بیشتر و بهتر از دادهها شد.
دادههای تولید شده در فرایند اجرای طرح ملی ارزشها و نگرشها چگونه می تواند مقوم تولید دانش در عرصههای فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران باشد؟
داشتن دادههای قابل مقایسه منظم در هر کشور مبنای مهمی برای تولید دانش بر پایه درک عمومی از جامعه به شمار میرود؛ و این دست نمیدهد جز درسایه پیمایشها که ارزشها و نگرشها یکی از مهمترین آنهاست. ارزشها و نگرشها یکی از مهمترین آنهاست. پیمایش به معنای زمینهیابی است که در آن سطح و لایه نازکی از جامعه مطالعه میشود و فهم عمیقتر جامعه، مستلزم پژوهشهای تکمیلی کیفی است. تقریباً میتوان گفت از 1384 تا 1392 هیچ داده دقیق و قابل اطمینانی برای سنجش و مطالعه وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور تولید نشده است و نمیتوان تغییرات فرهنگی – اجتماعی جامعه را در این بازه زمانی مطالعه و بررسی کرد.
اهداف مهم اجرای طرح ارزشها و نگرشهای ایرانیان، چیست؟
اهداف مهم اجرای این طرح را میتوان چنین بر شمرد: ارائه چارچوب و دستگاه مفهومی مناسب برای سنجش ارزشها و نگرشهای ایرانیان؛ تعیین سطوح، شاخصها و سنجههای مربوط به ارزشها و نگرشهای ایرانیان؛ تولید دادههای فرهنگی و اجتماعی در مقیاس ملی؛ امکانیابی توصیف وبیان وضع ارزشها و نگرشهای ایرانیان در سطح ملی و به تفکیک استانهای کشور؛ رصد، فهم و تحلیل وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور؛ دستیافتن به مبنای اطلاعاتی مناسب برای حوزهی سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی کشور.
پیمایش منظم ارزشها و نگرشهای ایرانیان چه نقشی در سیاست گذاری فرهنگی دارد؟
پیمایش منظم این طرح ملی، امکان مقایسه، تطبیق و فهم کاستیها و قوتها را در وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه در سطح ملی، ممکن میسازد؛ و دادههای تولید شده، زمینه و بستر لازم را برای تولید نوشتههای تحلیلی و تطبیقی فراهم میکند که خود مقوم تولید دانش زمینهمند در عصههای فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران است. تمام اینها امکان سیاستگذاری و برنامهریزی مناسب در این عرصهها را فراهم میکند.
همچنین درک درست، دقیق و مبتنی بر دادههای قابل اعتماد و یافتههای پژوهشی در سطح ملی، از هر نوع نگاه انحصاری و مبتنی بر سلایق و پنداشتهای فردی یا تعیینگرایانه جلوگیری میکند و این امر شرایط مناسبی را برای مدیریت و سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی فراهم میسازد.
اطلاعات و دادههای طرح ارزشها و نگرشهای ایرانیان به منظور سیاستگذاری و برنامهریزی در اختیار چه دستگاههایی قرار میگیرد؟ سطح توزیع اطلاعات آن شامل چه کسانی میشود؟
انتشار دادههای طرح ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان به اندازه تولید دادههای آن از اهمیت برخوردار است. از این روی، دادههای علمی این پیمایش ملی در اختیار شورای علمی و گزارشهای آن در اختیار شورای سیاستگذاری و دستگاههای اجرایی مرتبط قرار میگیرد. همچنین به منظور امکان انجام تحلیل ثانویه از دادههای به دست آمده، اطلاعات این طرح در اختیار افراد مطلع و مرتبط قرار میگیرد؛ و پس از گذشت مدتی، دادههای آن به جامعه دانشگاهی و پژوهشی کشور عرضه میشود.
در خاتمه، از تمام دستاندرکاران علمی و اجرایی آن طرح صمیمانه قدردانی میشود. به ویژه ازمجموعهی مدیریت پیشین پژوهشگاه (دکتر یحیی طالبیان)، وزیران حاضر و پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان ایشان دکتر فداکار و دکتر کاراندیش، دکتر محسن گودرزی و احمد مسجد جامعی که سخاوتمندانه اطلاعات پیشین را در اختیار پژوهشگاه قرار دادند، دکتر قانعی راد ناظر طرح، دکتر غلامرضا غفاری مجری مشترک طرح و تمام اعضای شورای سیاستگذاری و شورای علمی این طرح؛ و البته از محمد آقاسی، رئیس ایسپا و همکارانش و همچنین مدیران کل ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها.
منبع: نمایه پژوهش/ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
نشر مطالب با ذکر نام ایسپا بلامانع است.
ایسپا مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد.