موج دوم طرح«سنجش سرمایه اجتماعی مردم ایران» به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و شورای اجتماعی وزارت کشور و با همکاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) انجام شده است. جامعه آماری این طرح، شامل تمامی شهروندان 18 سال به بالای ایرانی و با حجم نمونه 14387 نفر در نظر رگفته شده است. مراکز استانها، شهرهای درجهی دوم و روستاهای محل مراجعه پرسشگران برای مصاحبه و تکمیل پرسشنامه بوده است.
این طرح، به سنجش میزان سرمایه اجتماعی ایرانیان در زمینههای مختلف پنداشت مردم از موفقیت مجموعه نظام در حل مشکلات، موفقیت نهادها و سازمانها در اجرای وظایفشان، اعتماد نهادی – سازمانی، ویژگیهای اخلاقی و هنجاری بین مردم پرداخته است.
گفت و گویی با دکتر غلامرضا غفاری دانشیار دانشگاه تهران در خصوص احیای دفتر طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز اجرای طرح «سنجش سرمایهی اجتماعی» تشریح شده است.
هدف از احیای دفتر طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه بوده است؟ چه چشماندازی را برای این دفتر متصور هستید؟
احیای دفتر طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با هدف اجرای طرحهای ملی و دستیابی به دادههای فرهنگی و اجتماعی به منظور بهره برداری در امر سیاستگذاری در این عرصه، صورت گرفته است. تولید دادههای فرهنگی و اجتماعی مضاف بر بهرهبرداری در عرصهی سیاست گذاری به گسترش، ترویج و تولید دانش فرهنگی و همچنین دانش اجتماعی کمک میکند. تجربه نشان داده است که دادههای فرهنگی و اجتماعی دفتر طرحهای ملی پیشین، دستمایه بسیاری از محققان در مجامع علمی و تحقیقاتی در عرصههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی بوده است و به تولید ادبیات در عرصه مطالعات اجتماعی وفرهنگی کمک کرده است.
اهتمام جدی رئیس محترم پژوهشگاه در احیای دفتر طرحهای ملی، مبتنی بر اجرای پیمایشهایی است که بتواند دادههای لازم برای فعالیتهای سیاستی و فعالیتهای علمی جدید در این عرصه را رقم بزند.
چشم اندازی که میتوان بنا به وظایف و ظرفیتهای دفتر طرح های ملی و همچنین همکاری دستگاههای مرتبط برای آن تعریف کرد ناظر بر تولید بیشتر دادهای ملی در حوزههای اجتماعی و فرهنگی به منظور بهره برداری در عرصه های علمی و سیاستی کشور است.
اجرای چه طرحهایی در دستور کار این دفتر قرار دارد؟
این دفتر در آغاز فعالیت، اجرای طرحهای «سرمایهی اجتماعی» و «ارزشها و نگرشهای ایرانیان» را در دستور کار خود قرارداد. در نیمه دوم سال 1393، اجرای طرح سرمایه اجتماعی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و وزارت کشور آغاز شد. هماکنون اجرای این طرح به پایان رسیده، گزارش های آن استخراج شده و در اختیار سیاست گذاران کشور قرار گرفته است.
همچنین نظر به اجرای موفق موج اول و دوم طرح «ارزشها و نگرش های ایرانیان» در دوره پیشین، اجرای موج سوم آن نیز در دستور کار دفتر طرح های ملی قرار گرفت. از این رو، سازمان علمی آن تعریف شد، شورای سیاست گذاری و شورای علمی آن شکل گرفت و در نهایت در مرداد 1394، فرایند جمع آوری داده های آن آغاز شد.
در پاسخ به این پرسش که دفتر طرحهای ملی چه برنامه هایی دردستور کار خود دارد باید گفت که رصد وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه یکی از نکاتی است که همواره در این دفتر مطرح بوده است. طبیعی است که بخشی از این فرایند منوط به اجرای مجموعه ای از طرحها در قالب طرحهای ملی است تا با بهره گیری از دادههای آن بتوان هم وضعیت فرهنگی- اجتماعی جامعه را رصد کرد، هم به روند و تغییرات فرهنگی و اجتماعی جامعه دست یافت. به عبارت دیگر، نوعی روندشناسی وضعیت فرهنگی – اجتماعی جامعه همواره به مثابه یکی از مهم ترین وظایف در دستور کار این دفتر، مطرح بوده است.
نظر به این که همکاریهای بین بخشی از دیگر فعالیتهای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دوره اخیر است، تعامل و تعاطی وزارتخانههای مرتبط با مسائل فرهنگی کشور مانند وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اجتماعی کشور، شورای فرهنگ عمومی با پژوهشگاه میتواند در اجرای طرحهای ملی، نقش بسیار ارزندهای ایفا کند.
اطلاعات و دادههای طرحهای ملی به منظور سیاستگذاری و برنامه ریزی در اختیار چه دستگاههایی قرار میگیرد؟ سطح توزیع اطلاعات آن شامل چه کسانی میشود؟
دادههایی که در اجرای طرحهای ملی استخراج و جمعآوری میشود در ابتدا به مؤلفهها و بخشهای مختلف طبقهبندی میشود و سپس در قالب زمانبندی مشخص در اختیار بخشهای سیاستی و اجرایی کشور قرار میگیرد. طبیعی است که این دادهها بنابر اقتضای ملی بودنشان، در ابتدا در اختیار سیاست گذاران و سپس با فاصله زمانی در اختیار دستگاههای اجرایی و سیاستگذار و مجامع علمی کشور قرار می گیرد. علت این طبقه بندی و زمان بندی، فراهم آوردن زمینه بهره برداری کامل از آن است. شناسایی سریع کاستیها و تنگناها در سیاستگذاری کلان فرهنگی و اجتماعی یکی از علل این طبقهبندی است.
سرمایه اجتماعی چیست؟
سرمایه اجتماعی یکی از مفاهیم پرکاربرد به صورت عام در حوزه علوم اجتماعی و به صورت خاص در حوزه های جامعهشناسی، اقتصاد و علوم سیاسی است. سرمایه اجتماعی امروزه تقریبا به یکی از مفاهیم بسیار مهم حوزه علوم اجتماعی تبدیل شده است و این مهم صرفاً از این حیث نیست که به لحاظ مفهومی و نظری صاحبت نظران علوم اجتماعی از آن استفاده میکنند، بلکه از این حیث است که در حوزه سیاستی، سیاستگذاران اجتماعی، فرهنگی و توسعه نیز از این سازه، بهره می جویند.
اما سرمایه اجتماعی چیست؟ سرمایهی اجتماعی یک «دارایی» است، یک «داشته» است که میتواند در اختیار یک فرد یا یک گروه یا یک جامعه یا یک کشور قرار بگیرد. بنابراین، این درایی میتواند در سطوح مختلف مطرح شود. سرمایه اجتماعی در مقایسه با دیگر سرمایهها معنای متفاوتی میباشد. «سرمایه» در معنای مطلق آن عبارت است از یک دارایی که خود دارایی دیگری را تولید میکند، یعنی خود مولد سرمایههای دیگر است. سرمایه صورتهای مختلفی دارد مانند سرمایههای طبیعی(منابع طبیعی)، فیزیگی(ساختمان، کارخانه) مالی، فرهنگی و اجتماعی، سرمایه اجتماعی در بستر روابط و شبکهی ارتباطی کنشگران اجتماعی یک کشور معنا میشود بوه همین دلیل است که میگویند مفهوم «رابطه» در بحث سرمایه اجتماعی مرکزیت دارد. هنگامی که کم و کیف روابط شبکههای اجتماعی و ارزشهای اخلاقی در جامعه سخن میگوییم، در واقع از سرمایه اجتماعی آن جامعه سخن میگوییم. سنجش سرمایه اجتماعی به معنای سنجش میزان و کم و کیف روابط و شبکهی ارتباطی کنشگران در جامعه است.
اهداف مهم اجرای طرح سنجش سرمایه اجتماعی کدامند؟
اهمیت سنجش سرمایه اجتماعی از یک سو ناشی از سنجش وضعیت جامعه از حیث روابط و شبکههای اجتماعی آن و همچنین سنجش مؤلفههایی مانند اعتماد، مشارکت اجتماعی، حمایت اجتماعی، پیوندها و روابط اجتماعی در سطوح و ابعاد مختلف آن است و از سوی دیگر ناشی از کارکردهای متعدد و گسترده آن در عرصههای مختلف نظیر نظم اجتماعی، نظم سیاسی، کاهش آسیبهای اجتماعی، رفع اختلافات اجتماعی، روانسازی اجتماعی، رفع اختلالات اجتماعی، روانسازی اجتماعی و در نهایت دست یافتن به جامعهای پویان و بالنده است.
بنابراین، کار ویژه سرمایه اجتماعی را میتوان به لحاظ سلبی ناظر بر کاهش آسیبهای اجتماعی و به لحاظ ایجابی ناظر بر نظم اجتماعی پویا دانست. از این دو منظر، ضرورت و اهمیت سنجش سرمایه اجتماعی مشخص میشود. از این رو، سرمایه اجتماعی گوهر و موهبتی است که به داشتن جامعهی مطلبوب و پویا کمک میکند.
سرمایه اجتماعی چه نقشی در تحقق نظم اجتماعی دارد؟
پیش از این، گفته شد که در مرکز بحث سرمایه اجتماعی مفهوم «رابطه» قرار دارد. این نکته در خصوص نظم اجتماعی نیز صادق است. نقطه مقابل نظم اجتماعی، اختلال اجتماعی است. معنا کردن اختلال، خود به نوعی با «رابطه» و «روابط اجتماعی» ارتباط پیدا میکند. وقتی میگوییم جامعهای دارای نظم اجتماعی بالایی است به این معناست که در آن جامعه، نظام روابط از رابطه شخصی گرفته تا رابطه بین شخصی، از رابطه افراد با سازمانها گرفته تا رابطه سازمانها با یکدیگر و همچنین رابطهای افراد با نظام، همه را پوشش میدهد. در تعریف نظم میگوییم: زمانی نظم در جامعه وجود دارد که رابطه مناسب، مثبت و بهینه در بین آحاد افراد آن جامعه وجود داشته باشد.
باید توجه داشت که از یکسو، اعتماد به یکدیگر داشتن، یکدیگر را مشروع و مقبول دانستن از نشانههای نظم در جامعه است و از سوی دیگر، این نظم در گرو فعالبودن آحاد افراد جامعه است. جامعهای دارای نظم اجتماعی پویاست که به صورت پیوسته و مداوم در آن نوعی همافزایی جریان داشته باشد، افراد مکمل هم باشند و به طور پیوسته به اعتماد خود و دیگران بیفزایند. این هم افزایی خود و موجب فراهم شدن جامعهای پویا میشود.
مشارکت نیز از دیگر شاخصهای سرمایه اجتماعی است. مشارکت خود موجب داشتن شهروندانی فعال، مسئول و متعهد میشود. ره آورد همه اینها، نظم اجتماعی پویاست.
کم و کیف روابط اجتماعی نقش کلیدی در ارتباط با سرمایهی اجتماعی دارد، در این باره توضیح بیشتری دهید.
کلیدیترین مؤلفه سرمایهاجتماعی «رابطه» است؛ هم در معنی کمّی و هم درمعنای کیفی آن. در معنای کمّی، تعداد روابط و چگونگی و میزان تعملات افراد با یکدیگر مطرح است. این روابط از ارتباط چهره به چهره ی دو نفر در عرصه خانواده شروع میشود و عرصه خویشاوندان، همسایگان، دوستان و همکاران را در بر میگیرد، همچنین ارتباط افراد با سازمانها، ارتباط سازمانها با یکدیگر و ارتباط ملت با دولت یا حاکمیت را نیز شامل میشود. باید توجه داشت که صرف کمیت روابط کارساز نیست، بلکه کیفیت آن بسیار حائز اهمیت است. این که این ارتباط با چه کسانی باشد، تأثیرگذاری افرادی که در این ارتباط قرار دارند به چه میزان باشد و از چه میزان نفوذ برخودار باشند همگی در مقوله بعد کیفی رابطه قراردارد. به عبارت دیگر، هم تعداد ارتباط و هم میزان ارتباط مؤثر است. وجه کیفی در ایجاد وضعیت مطلوب و شبکه ارتباطی مناسب، و در نهایت تولید سرمایه اجتماعی تأثیر بسیاری دارد.
سرمایه اجتماعی، چگونه تولید و دچار فرسایش میشود؟
سرمایه اجتماعی یک شبه تولید نمیشود، ولی بسیار شکننده است و یک شبکه دچار فرسایش میشود. به دست آوردن این سرمایه نیازمند تلاشی جدی است. برای معنا کردن این موضوع باید به شاخصهای بحث سرمایه اجتماعی توجه داشت. «اعتماد» مهمترین شاخص در مقوله سرمایه اجتماعی است. اعتماد به مثابه شاخص اصلی سرمایه اجتماعی در روابط شخصی و سازمانی به تدریج کسب میشود اما نیازمند حفظ و نگهداری است. تجربه نشان داده است، به میزانی که هر فرد بتواند تعاملات و ارتباطات اجتماعی خود را به لحاظ کمّی گسترش دهد و کیفیت آن را بهبود بخشد، او سرمایه اجتماعیاش را ارتقا بخشیده و تقویت کرده است. بنابراین مؤلفههایی مانند مشارکت، فعال بودن، مثبت اندیشیدن در خصوص جامعه و داشتن ذهنیت اندیشیدن در خصوص جامعه و داشتن ذهنیت مثبت به آن، همگی در تولید سرمایه اجتماعی نقش تعیین کنندهای دارد. این ذهنیت به پنداشت، قضاوت و داوری افراد در خصوص جامعه بستگی دارد.
سرمایه اجتماعی چه وضعیت و توزیعی در جامعه دارد؟
برای داشتن تصویری شفاف از توزیع سرمایه اجتماعی در جامعه، نیازمند سنخ شناسی در خصوص سرمایه اجتماعی هستیم. داده های سرمایه اجتماعی نشان میدهد که در بخشهای درونگروهی، دارای سرمایه اجتماعی بیشتر هستیم و در بخشهای بین گروهی دارای سرمایه اجتماعی کمتر؛ و فراتر از بخشهای درون گروهی وبین گروهی دارای سرمایه اجتماعی بالایی نیستیم. به طور کلی، دادهها نشان میدهد که سرمایه اجتماعی در جامعه ایران در وضعیت متوسط و در برخی از بخشها در وضعیت متوسط به پایین قرار دارد.
از این رو، جامعه ایران برای حفظ سرمایه اجتماعی خود، نیازمند تلاش و فعالیتی است که میبایست در آن تمام دستگاهها و مجموعههای خرد و کلان مشارکت و سهم داشته باشند. چرا که در تولید سرمایه اجتماعی، تنها یک سازمان دخیل نیست بلکه همه اجزای جامعه در تولید و حفظ آن نقش دارند.
در اجرای طرح سنجش سرمایه اجتماعی مشخص شد که توزیع در شهرها و استانهای مختلف کشور یکسان نبوده است. به این صورت که در کلانشهرها به دلیل مسائل خاص کلانشهرها، در قیاس با شهرهای کوچکتر از نسبت کمتری برخوردار بوده است.
سرمایه اجتماعی در اشکال درون گروهی، بین گروهی (خاص گرایانه و عام گرایانه) از چه وضعیتی برخوردار بوده است.
همان طور که گفته شد، سرمایه اجتماعی به استناد «رابطه» تعریف میشود و در ارزیابی آن، رابطه مرکزیت دارد. این رابطه دارای شعاع است. وقتی این رابطه با شعاع محدود تعریف میشود، سرمایه اجتماعی برون گروهی مدنظر است. برای مثال ارتباط (با) و اعتماد (به) نزدیکان و خویشاوندن، درون گروهی و ارتباط با همکاران و همسایگان، بین گروهی یا برون گروهی است. ارتباط و اعتماد به دوستان و خویشاوندان بسیار بالاتر است از ارتباط و اعتماد به همکاران و همسایگان. اعتماد اجتماعی در اشکال خاص گرایانه، دارای شعاع محدود و در اشکال عامگرایانه، دارای شعاع وسیعتری است.
سرمایه اجتماعی بر مبنای متغیر های اجتماعی و زمینهای چون جنس، سن، قومیت، تحصیلات، تعلق طبقاتی، برخورداری مادی، درآمد، هزینه، محل سکونت و وضعیت اشتغال در کشور از چه توزیعی برخودار است؟
با توجه به تقسیمبندی سرمایه اجتماعی در اشکال برون گروهی و درون گروهی، وضعیت توزیع متغیرهای گفته شده چنین است: سرمایه اجتماعی برون گروهی افراد با تحصیلات بالاتر، بیشتر است تا سرمایه اجتماعی درون گروهی آنان. سرمایه اجتماعی درون گروهی زنان نسبت به مردان بالاتر است تا سرمایه اجتماعی برون گروهی آنان. افراد میان سال دارای سرمایه اجتماعی بین گروهی بیشتری هستند تا سنین پایینتر و بالاتر از میان سالی. سنین پایینتر و بالاتر از میانسالی، دارای سرمایه اجتماعی درون گروهی بالاتری هستند. در موارد دیگر خیلی شاهد تفاوت معنادار نبودهایم.
این طرح، سرمایه اجتماعی را در سه سطح کلان، میانی و خرد بررسی میکند. سرمایه اجتماعی در سطوح خرد، میانی و کلان در کل کشور و استانها چه توزیعی دارد؟
با توجه به دستهبندی که از سرمایهی اجتماعی به درون گروهی و برون گروهی بیان شد، سرمایه اجتماعی در سطح خرد، میزان بیشتری دارد، در سطح میانی (ناظر بر کارایی و اعتماد سازمانی) میزان کمتری و در سطح کلان (ناظر بر پنداشت افراد جامعه در خصوص کل جامعه، مثل عدالت، نابرابری و ..) سطح نازلتری دارد.
منبع: نمایه پژوهش/ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات/
نشر مطالب با ذکر نام ایسپا بلامانع است.
ایسپا مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد.