چگونگی روابط بین افراد، جمعهای انسانی، سازمانها و نهادها، همواره موضوعی بسیار مهم برای مقامات اجتماعی و سیاسی هر کشور بوده است، چرا که تعاملات و پیوستگی های این افراد، در ساختن و پایداری جمعهای انسانی و جامعه بزرگتر، نقش محوری دارد؛ تا جایی که روابط و تعاملات اجتماعی به مثابه دارایی و ثروت تلقی شده که از آن میتوان برای افزایش منابع در اختیار و یا ایجاد منابع جدید استفاده کرد. در آغاز، تصور بر این بود که صرفاً سرمایه های طبیعی، فیزیکی، مالی و انسانی استعداد و توان اثرگذاری در فرایند تولید و افزایش ثروت و داشتههای یک جامعه را دارند، در حالی که در عصر نوین، شاهد نگاه تازهتری هستیم که از وجود و سهم سرمایه جدیدی با عنوان سرمایه اجتماعی، حکایت می کند. سرمایهای که مولد و مقوم پایداری و حفظ نظم اجتماعی پویاست. این سرمایه، به رغم این که در چند دهه اخیر گستره قابل توجهی در نوشته های نظری و سیاستی حوزه اجتماعی پیدا کرده است، لیکن با دقت در محتوا و هسته اصلی تشکیل دهنده آن یعنی کم و کیف روابط و پیوندهای اجتماعی، متوجه میشویم که قدمت سرمایه اجتماعی محدود به چند دهه اخیر نمیشود؛ بلکه میتوان آن را در آموزه های دینی و اخلاقی، اندیشه اندیشمندان و صاحب نظران قدیمیتر نیز ردیابی کرد. در دورهی جدید، توجه به سرزندگی حیات جمعی و وجود گرمای اجتماعی به مثابه پادزهری برای نابسامانیهای اجتماعی، تقویت وفاق و همگرایی اجتماعی، وجود حسن نیت، حمایت و همدلی متقابل در بین افراد، سازمانها و نهادهای اجتماعی را خاستگاه اعتنای به سرمایه اجتماعی دانستهاند. امری که امروزه قرین با کاهش آسیبهای اجتماعی و تقویت نظم اجتماعی پویا و توسعه اجتماعی است. به گواهی نوشتههای نظری و سیاستی در باب فرایند توسعه یک کشور در کنار انواع سرمایه (اعم از: طبیعی، فیزیکی، مالی و انسانی) سرمایه اجتماعی را حلقهی مفقوده توسعه، نظم و پویایی جامعه دانستهاند و پرسشهایی چون سرمایهی اجتماعی چیست؟ چه وضعیت و توزیعی در جامعه دارد؟ چگونه تولید میشود؟ چگونه دچار فرسایش میشود؟ چه اشکالی پیدا میکند؟ این اشکال چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ هر کدام از چه نقاط قوت و ضعفی برخودار هستند؟ و در نهایت سرمایه اجتماعی چه نقشی در تحقق نظم اجتماعی دارد؟ پرسشهای کلیدی محبث منابع اجتماعی و حوزه ی سیاست گذاری اجتماعی هستند.
با چنین پنداشتی چگونگی و کم و کیف روابط اجتماعی نقش کلیدی در ارتباط با سرمایه اجتماعی پیدا می کند زیرا کم و کیف روابط اجتماعی، تعیینکننده چگونگی نظم اجتماعی جامعه است. جوهره و خمیر مایه سرمایه اجتماعی را در نظام روابط و تعاملات اجتماعی در مقیاسهای خرد، میانی و کلان جست و جو میکنند و بر این مبنا، سرمایه اجتماعی، بیانگر کم و کیف روابط اجتماعی و نحوهی تعاملات کنشگران اجتماعی است و شدت و کیفیت روابط و تعاملات بین افراد و گروهها، احساس تعهد و اعتماد دوجانبه به هنجارها و ارزشهای مشترک را شامل میشود. وزن و تنوع روابط و تعاملات اجتماعی در مقیاسهای خرد، میانی و کلان، تعیین کننده میزان سرمایه اجتماعی است. افزایش و فرسایش سرمایه اجتماعی، حاصل پیامد و نتیجه فعالیتهای مختلفی است که در مقیاسهای فردی، سازمانی و نهادی محقق میشود. بنابراین، سرمایه اجتماعی، سازه تحلیلی پیچیده و چند وجهی است که به روابط اشاره دارد که با نگاه ساده انگارانه قابل بررسی نیست و راه کوتاه و میانبری برای ایجاد آن وجود ندارد. در نوشتههای نظری و سیاستی علوم اجتماعی، سرمایه اجتماعی، مفهومی چند بعدی، چند سطحی و با شکلهای مختلف در مقایسهای رسمی و غیر رسمی شناخته شده است و برداشتهای مفهومی و نظری چند گانهای در خصوص آن وجود دارد. بر این مبناست که اهمیت هر نظام، نهاد و سازمان از دریچه دیدگان افرادی که در معرض عملکرد، فعالیتها و نوع مراودهی آنها با مردم؛ که شکلدهنده بخش وسیعی از ذهنیت و پنداشت افراد جامعه است، سنجهای مهم برای سرمایه اجتماعی تلقی میشود. سنجههایی چون: پنداشت از موفقیت و عملکرد نظام و نهادهای اصلی جامعه، اعتماد اجتماعی، اعتماد نهادی و سازمانی، اعتماد تعمیم یافته، عام گرایی، مشارکت اجتماعی، تعامل و بدهبستان اجتماعی، وجود ارزشهای اخلاقی و هنجارهایی چون: نوعدوستی، صداقت ، وفای به عهد، قانون مداری، صلح دوستی، تحمل پذیری در قبال تنوع و تکثر، تعهد و مسئولیت پذیری، امید و با ارزش دانستن زندگی، احترام به حقوق شهروندان، احساس وفاداری به تفکر عقلایی و نظم پذیری، کارآمدی حکومت، نبود فساد، نبود جرم و جانیت، احساس امنیت، آگاهی عمومی، قوام خانواده، خیرخواهی اجتماعی، حمایت اجتماعی، نشاط اجتماعی، مطلوب تلقی شدن جامعه و ... به مثابه ابعاد و سنجههای اصلی سرمایه اجتماعی، شناخته شده است. وسعت و گستردگی هر یک از این ابعاد، موجب شده است که کمتر پژوهشی بتواند تمام بتواند تمام آنها را به صورت همزمان و یک جا، سنجش و تحلیل کند. در نتیجه، در بیشتر موارد، پژوهشگران به سنجش یکی از این ابعاد پرداختهاند.
سازه سرمایه اجتماعی صرفاً یک سازهی نظری نیست، بلکه یک سازه سیاستی هم هست که امروزه جایگاه رفیعی در امر سیاست گذاری عمومی و اجتماعی پیدا کرده است. چنین اهمیتی باعث شده است تا فرایند سنجش سرمایه اجتماعی جامعه را به مثابه نبض سنجی اجتماعی تلقی کنند و بر مبنای دادههای حاصل از پیمایشهای سرمایه اجتماعی، چگونگی تغییرات، جهت و آهنگ تغییرات جامعه را در ساحتهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاستی و نیز پیامدهای حاصل از سیاستگذاری عمومی و اجتماعی را در حوزههای چندگانه اجتماعی، شناسایی و تحیل کنند. با چنین نقش و سهمی که سنجش این سازه دارد، گام نخست از حیث سیاستی این است که یک کشور به صورت منظم دادههای مربوط به این سازهی مهم را در قالب پیمایشهای منظم و دورهای در برنامهی کاری خود داشته باشد؛ چرا که یکی از شیوههای پژوهشی مناسب برای شناخت توصیفی، تبیینی و ارزیابانه از پدیدهها و واقعیتهای اجتماعی است به گونهای که پیمایشهای اجتماعی ملی به مثابه یکی از مهمترین ساز و کارهایی که امکان شناخت پنداشتها و ارزیابی مردم یک کشور را فراهم میسازد، تلقی می شود و برای آنها کار ویژهه¬ای چند گانهای را متصور میشوند که عمدهترین آن ها عبارت اند از:
- تولید دادههای اجتماعی در مقایس ملی؛
- عرضه و ارائه تصویری از واقعیتهای اجتماعی؛
- واقعگرا و شاهد محور کردن امر سیاستگذاری اجتماعی؛
- کمک به تولید و گسترش توصیف و تبیینهای بومی و ملی که خود مقوم دانش بومی و ملی است؛
- تسهیل امر تبیین و تحلیل موضوع از مناظر و رویکردهای مختلف در مجامع علمی و پژوهشی کشور؛
- ارزیابی موفقیت برنامهها و اقدامات انجام شده و کمک در راستای مداخله و تعدیلهای لازم و مناسب.
چنین کار ویژههایی موجب شده است تا اجرای پیمایشهای ملی، منطقهای و حتی جهانی در قالب موضوعاتی چون: سنجش سرمایهی اجتماعی و دیگر موضوعایت از این دست در دستور کار بیشتر مراکز پژوهشی و ساستگذاری جهان قرار گیرد؛ امری که انجام آن در مقیاس ملی برای بیشتر کشورهای جهان، واقعیتی پذیرفته شده است. در مقیاس ملی، دادههای لازم از طریق پیمایش ملی با چارچوب و معیارهای تقریباً معینی، تولید میشود که امکان تحلیلهای مقطعی و طولی را به صورت تطبیقی فراهم میسازد و یا این که بسیاری از سازمانها به منظور تقویم و تحلیل این سرمایه، به صورت منظم، به اجرای پیمایش یا بررسیهای کیفی، برای ارزیابی سرمایه اجتماعی درون سازماین و اجتماعی خود، اقدام میکنند.
سنجش سرمایه اجتماعی در ایران در دههی 1380 توجه دستگاههای سیاستگذاری کشور را به خود معطوف کرد و به صورت مشخص انجام نوبهای آن در برنامهی چهارم توسعه، مطرح شد. هر چند که تمام آنچه که مصوب این برنامه بود به اجرا در نیامد. در نتیجه، ایدهی ضرورت اجرای پیمایش ملی سرمایهی اجتماعی در دورهی جدید در دومین جلسهی شورای اجتماعی کشور رقم خورد که پس از طرح موضوع سرمایهی اجتماعی و ارائهی گزارشی از وضعیت سرمایهی اجتماعی کشور بر مبنای پژوهشی که در سال 1383 انجام شده بود، شورای اجتماعی کشور اجرای پیمایش سرمایهی اجتماعی را برای سال 1393 تصویب کرد. در پی آن، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری وزارت کشور و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) اجرای این طرح ملی را در دستور کار خود قرار دادند. پس از طی مراحل و فرایند علمی، دادههای این پیمایش در ماههای آبان و آذر 1393 در نقاط شهری و روستایی کشور با نمونهای به حجم 14200 نفر، جمعآوری شده است.
در مدل سنجش سرمایه اجتماعی در مقیاس ملی که در قالب پیمایش اجتماعی مصوب شورای اجتماعی کشور انجام شده است، با لحاظ کردن این واقعیت که سرمایه اجتماعی خصلت چند ساحتی در سه سطح کلان، میانی و خرد دارد، بیان مفهومی – نظری شده و در حوزههای چهارگانهی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تعریف عملیاتی شده است. دادههای مورد نیاز این مدل مفهومی در سطح ملی در مناطق شهری (در دو نقطه شهری هر استان که یکی از این شهرها، شهر مرکز استان است) و مناطق روستایی کشور(دو تا سه نقطه روستایی مربوط به هر شهر منتخب) جمعآوری شده است.
در این طرح، سرمایه اجتماعی در سطح کلان در قالب چهار بعد:
1. پنداشت از عملکرد نظام در رفع و حل مشکلات؛
2. پنداشت در خصوص موفقیت نهادی در اجرا وظایف نهادی؛
3. پنداشت از نکویی جامعه (مطلوب بودن جامعه)؛
4. ارزیابی آینده، سنجش شده است.
سرمایه اجتماعی در سطح میانی در قالب هشت بعد می باشد:
1.اعتماد سازمانی؛
2. کیفیت خدمات سازمانی؛
3. عملکرد و پاسخگویی سازمانها به نیازها؛
4. آمادگی مشارکت و کمک به سازمانها در صورت نیاز؛
5. اعتماد تعمیم یافته(اعتماد به گروههای شغلی و حرفهای؛
6. دگرخواهی، پرهیزکاری و وظیفهشناسی گروههای شغلی و حرفهای؛
7. عام گرایی گروههای شغلی و حرفهای؛
8. ویژگیها و ارزشهای اخلاقی مسئولان.
سرمایه اجتماعی در سطح خرد در قالب هشت بعد می باشد:
1. اعتماد عمومی؛
2. ارزشها و ویژگی های اخلاقی؛
3. عام گرایی اجتماعی(شعاع اعتماد و تعاملات نزدیک و دور؛از اعضای خانواده تا غریبهها)؛
4. مشارکت اجتماعی؛
5. بده بستان اجتماعی؛
6. تعلق و عرق ملی؛
7.رضایت از زندگی؛
8. احساس امنیت.
در اجرای طرح سنجش سرمایه اجتماعی کشور، از روش پیمایش اجتماعی به مثابه شیوهای که به کشف و شناسایی ویژگیها، فراوانی و توزیع این ویژگیها و نیز چگونگی روابط متقابل بین متغیرها در یک جامعه معین نظر دارد، استفاده شده است. در سطح تجربی با استفاده از روش مصاحبه حضوری، دادههای مربوط به چارچوب مفهومی و نظری تعیین شده، جمع آوری و چگونگی توزیع و روابط متغیرهای مطالعه شده در سطح ملی در قالب جامعهی آماری، مطالعه شده است. جامعه آماری این طرح، مجموع افراد بالای 18 سال خانوارهای شهری و روستایی ساکن در 31 استان کشور در زمان اجرای طرح است. هر یک از افراد بالای 18 سال خانوارهای شهری و روستایی ساکن در استان، در زمان اجرای طرح، به منزله واحد آماری در نظر گرفته شده است.
نتایج طرح سنجش سرمایه اجتماعی در 94 مجلد شامل:31 جلد گزارش اجمالی استانی؛ 31 جلد گزارش تفضیلی استانی؛ 18 جلد گزارش دستگاههای اجرایی؛ 10 جلد تحلیل ثانویه؛ 1 جلد مقایسه سرمایه اجتماعی در شهر و روستا و .. تدوین شده است.
باید توجه داشت که طرح سنجش سرمایه اجتماعی در ایران در مرحله آغازین خود قرار دارد، از حیث چارچوب مفهومی و نظری که پایهی اولیه فرایند سنجش را تشکیل میدهد و نیز به لحاظ داشتن ابزارهای کمی و کیفی مناسب، با کاستیهایی مواجه است که رفع و کاهش این کاستیها در گرو اجرای مکرر و پیوسته این نوع بررسی و نقد عالمانه آنها، از منظر نظری و روششناختی است تا در پرتو آنها بتوان به سنجش و تحلیل این سازه پرداخت. در کشورهای دیگر، مطالعات قابل توجهی صورت گرفته است مانند مطالعهی پاتنام در جنوب ایتالیا، مطالعهی بالن و اونیکس در استرالیا، مطالعه جانسون و سروکا در کانادا، مطالعات بانک جهانی، مطالعات انجمن سرمایه اجتماعی امریکا، بررسی سرمایه اجتماعی در انگلستان به گونهای که میتوان گفت همه کشورهای صنعتی به صورت منظم پیمایشهای مربوط به سرمایه اجتماعی را در دستور کار خود دارند.
امید است تداوم اجرای این گونه مطالعات، باعث ارائه یافتههای پژوهشی دقیقی از موضوع سرمایه اجتماعی کشور و در نتیجه، سیاست گذاری و برنامهریزی فرهنگی مناسب برای ارتقای وضعیت سرمایه اجتماعی در کشور شود.
منبع: نمایه پژوهش/ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
نشر مطالب با ذکر نام ایسپا بلامانع است.
ایسپا مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد.