ایسپا چه طرحی را به سرانجام رساند؟ گزارشی از اجرای طرح ملی سنجش سرمایه‏ اجتماعی کشور
ایسپا چه طرحی را به سرانجام رساند؟ گزارشی از اجرای طرح ملی سنجش سرمایه‏ اجتماعی کشور
4 بهمن ,1394

چگونگی روابط بین افراد، جمع‏های انسانی، سازمان‏ها و نهادها، همواره موضوعی بسیار مهم برای مقامات اجتماعی و سیاسی هر کشور بوده است، چرا که تعاملات و پیوستگی‏ های این افراد، در ساختن و پایداری جمع‏های انسانی و جامعه‏ بزرگ‏تر، نقش محوری دارد؛ تا جایی که روابط و تعاملات اجتماعی به مثابه‏ دارایی و ثروت تلقی شده که از آن می‏توان برای افزایش منابع در اختیار و یا ایجاد منابع جدید استفاده کرد. در آغاز، تصور بر این بود که صرفاً سرمایه‏ های طبیعی، فیزیکی، مالی و انسانی استعداد و توان اثرگذاری در فرایند تولید و افزایش ثروت و داشته‏های یک جامعه را دارند، در حالی که در عصر نوین، شاهد نگاه تازه‏تری هستیم که از وجود و سهم سرمایه‏ جدیدی با عنوان سرمایه‏ اجتماعی، حکایت می کند. سرمایه‏ای که مولد و مقوم پایداری و حفظ نظم اجتماعی پویاست. این سرمایه، به رغم این که در چند دهه  اخیر گستره قابل توجهی در نوشته های نظری و سیاستی حوزه اجتماعی پیدا کرده است، لیکن با دقت در محتوا و هسته‏ اصلی تشکیل دهنده‏ آن یعنی کم و کیف روابط و پیوندهای اجتماعی، متوجه می‏شویم که قدمت سرمایه‏ اجتماعی محدود به چند دهه‏ اخیر نمی‏شود؛ بلکه می‏توان آن را در آموزه های دینی و اخلاقی، اندیشه‏ اندیشمندان و صاحب نظران قدیمی‏تر نیز ردیابی کرد. در دوره‏ی جدید، توجه به سرزندگی حیات جمعی و وجود گرمای اجتماعی به مثابه‏ پادزهری برای نابسامانی‏های اجتماعی، تقویت وفاق و هم‏گرایی اجتماعی، وجود حسن نیت، حمایت و همدلی متقابل در بین افراد، سازمان‏ها و نهادهای اجتماعی را خاستگاه اعتنای به سرمایه‏ اجتماعی دانسته‏اند. امری که امروزه قرین با کاهش آسیب‏های اجتماعی و تقویت نظم اجتماعی  پویا و توسعه اجتماعی است. به گواهی نوشته‏های نظری و سیاستی در باب فرایند توسعه‏ یک کشور در کنار انواع سرمایه (اعم از: طبیعی، فیزیکی، مالی و انسانی) سرمایه‏ اجتماعی را حلقه‏ی مفقوده‏ توسعه، نظم و پویایی جامعه دانسته‏اند و پرسش‏هایی چون سرمایه‏ی اجتماعی چیست؟ چه وضعیت و توزیعی در جامعه دارد؟ چگونه تولید می‏شود؟ چگونه دچار فرسایش می‏شود؟ چه اشکالی پیدا می‏کند؟ این اشکال چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ هر کدام از چه نقاط قوت و ضعفی برخودار هستند؟ و در نهایت سرمایه‏ اجتماعی چه نقشی در تحقق نظم اجتماعی دارد؟ پرسش‏های کلیدی محبث منابع اجتماعی و حوزه ی سیاست گذاری اجتماعی هستند.
با چنین پنداشتی چگونگی و کم و کیف روابط اجتماعی نقش کلیدی در ارتباط با سرمایه‏ اجتماعی پیدا می کند زیرا کم و کیف روابط اجتماعی، تعیین‏کننده‏ چگونگی نظم اجتماعی جامعه است. جوهره و خمیر مایه‏ سرمایه‏ اجتماعی را در نظام روابط و تعاملات اجتماعی در مقیاس‏های خرد، میانی و کلان جست و جو می‏کنند و بر این مبنا، سرمایه‏ اجتماعی، بیانگر کم و کیف روابط اجتماعی و نحوه‏ی تعاملات کنشگران اجتماعی است و شدت و کیفیت روابط و تعاملات بین افراد و گروه‏ها، احساس تعهد و اعتماد دوجانبه به هنجارها و ارزش‏های مشترک را شامل می‏شود. وزن و تنوع روابط و تعاملات اجتماعی در مقیاس‏های خرد، میانی و کلان، تعیین کننده‏ میزان سرمایه‏ اجتماعی است. افزایش و فرسایش سرمایه‏ اجتماعی، حاصل پیامد و نتیجه فعالیت‏های مختلفی است که در مقیاس‏های فردی، سازمانی و نهادی محقق می‏شود. بنابراین، سرمایه‏ اجتماعی، سازه‏ تحلیلی پیچیده و چند وجهی است که به روابط اشاره دارد که با نگاه ساده انگارانه قابل بررسی نیست و راه کوتاه و میانبری برای ایجاد آن وجود ندارد. در نوشته‏های نظری و سیاستی علوم اجتماعی، سرمایه‏ اجتماعی، مفهومی چند بعدی، چند سطحی و با شکل‏های مختلف در مقایس‏های رسمی و غیر رسمی شناخته شده است و برداشت‏های مفهومی و نظری چند گانه‏ای در خصوص آن وجود دارد. بر این مبناست که اهمیت هر نظام، نهاد و سازمان از دریچه‏ دیدگان افرادی که در معرض عملکرد، فعالیت‏ها و نوع مراوده‏ی آن‏ها با مردم؛ که شکل‏دهنده‏ بخش وسیعی از ذهنیت و پنداشت افراد جامعه است، سنجه‏ای مهم برای سرمایه‏ اجتماعی تلقی می‏شود. سنجه‏هایی چون: پنداشت از موفقیت و عملکرد نظام و نهادهای اصلی جامعه، اعتماد اجتماعی، اعتماد نهادی و سازمانی، اعتماد تعمیم یافته، عام گرایی، مشارکت اجتماعی، تعامل و بده‏بستان اجتماعی، وجود ارزش‏های اخلاقی و هنجارهایی چون: نوع‏دوستی، صداقت ، وفای به عهد، قانون مداری، صلح دوستی، تحمل پذیری در قبال تنوع و تکثر، تعهد و مسئولیت پذیری، امید و با ارزش دانستن زندگی، احترام به حقوق شهروندان، احساس وفاداری به تفکر عقلایی و نظم پذیری، کارآمدی حکومت، نبود فساد، نبود جرم و جانیت، احساس امنیت، آگاهی عمومی، قوام خانواده، خیرخواهی اجتماعی، حمایت اجتماعی، نشاط اجتماعی، مطلوب تلقی شدن جامعه و ... به مثابه‏ ابعاد و سنجه‏های اصلی سرمایه‏ اجتماعی، شناخته شده است. وسعت و گستردگی هر یک از این ابعاد، موجب شده است که کمتر پژوهشی بتواند تمام ‏بتواند تمام آن‏ها را به صورت هم‏زمان و یک جا، سنجش و تحلیل کند. در نتیجه، در بیش‏تر موارد، پژوهشگران به سنجش یکی از این ابعاد پرداخته‏اند.
سازه‏ سرمایه‏ اجتماعی صرفاً یک سازه‏ی نظری نیست، بلکه یک سازه سیاستی هم هست که امروزه جایگاه رفیعی در امر سیاست گذاری عمومی و اجتماعی پیدا کرده است. چنین اهمیتی باعث شده است تا فرایند سنجش سرمایه‏ اجتماعی جامعه را به مثابه‏ نبض سنجی اجتماعی تلقی کنند و بر مبنای داده‏های حاصل از پیمایش‏های سرمایه‏ اجتماعی، چگونگی تغییرات، جهت و آهنگ تغییرات جامعه را در ساحت‏های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاستی و نیز پیامدهای حاصل از سیاستگذاری عمومی و اجتماعی را در حوزه‏های چندگانه اجتماعی، شناسایی و تحیل کنند. با چنین نقش و سهمی که سنجش این سازه دارد، گام نخست از حیث سیاستی این است که یک کشور به صورت منظم داده‏های مربوط به این سازه‏ی مهم را در قالب پیمایش‏های منظم و دوره‏ای در برنامه‏ی کاری خود داشته باشد؛ چرا که یکی از شیوه‏های پژوهشی مناسب برای شناخت توصیفی، تبیینی و ارزیابانه از پدیده‏ها و واقعیت‏های اجتماعی است به گونه‏ای که پیمایش‏های اجتماعی ملی به مثابه‏ یکی از مهم‏ترین ساز و کارهایی که امکان شناخت پنداشت‏ها و ارزیابی مردم یک کشور را فراهم می‏سازد، تلقی می شود و برای آن‏ها کار ویژه‏ه¬ای چند گانه‏ای را متصور می‏شوند که عمده‏ترین آن ها عبارت اند از:
-    تولید داده‏های اجتماعی در مقایس ملی؛
-    عرضه و ارائه تصویری از واقعیت‏های اجتماعی؛
-    واقع‏گرا و شاهد محور کردن امر سیاست‏گذاری اجتماعی؛
-    کمک به تولید و گسترش توصیف و تبیین‏های بومی و ملی که خود مقوم دانش بومی و ملی است؛
-    تسهیل امر تبیین و تحلیل موضوع از مناظر و رویکردهای مختلف در مجامع علمی و پژوهشی کشور؛
-    ارزیابی موفقیت برنامه‏ها و اقدامات انجام شده و کمک در راستای مداخله و تعدیل‏های لازم و مناسب.
چنین کار ویژه‏هایی موجب شده است تا اجرای پیمایش‏های ملی، منطقه‏ای و حتی جهانی در قالب موضوعاتی چون: سنجش سرمایه‏ی اجتماعی و دیگر موضوعایت از این دست در دستور کار بیش‏تر مراکز پژوهشی و ساست‏گذاری جهان قرار گیرد؛ امری که انجام آن در مقیاس ملی برای بیش‏تر کشورهای جهان، واقعیتی پذیرفته شده است. در مقیاس ملی، داده‏های لازم از طریق پیمایش ملی با چارچوب و معیارهای تقریباً معینی، تولید می‏شود که امکان تحلیل‏های مقطعی و طولی را به صورت تطبیقی فراهم می‏سازد و یا این که بسیاری از سازمان‏ها به منظور تقویم و تحلیل این سرمایه، به صورت منظم، به اجرای پیمایش یا بررسی‏های کیفی، برای ارزیابی سرمایه‏ اجتماعی درون سازماین و اجتماعی خود، اقدام می‏کنند.
سنجش سرمایه‏ اجتماعی در ایران در دهه‏ی 1380 توجه دستگاه‏های سیاستگذاری کشور را به خود معطوف کرد و به صورت مشخص انجام نوبه‏ای آن در برنامه‏ی چهارم توسعه، مطرح شد. هر چند که تمام آن‏چه که مصوب این برنامه بود به اجرا در نیامد. در نتیجه، ایده‏ی ضرورت اجرای پیمایش ملی سرمایه‏ی اجتماعی در دوره‏ی جدید در دومین جلسه‏ی شورای اجتماعی کشور رقم خورد که پس از طرح موضوع سرمایه‏ی اجتماعی و ارائه‏ی گزارشی از وضعیت سرمایه‏ی اجتماعی کشور بر مبنای پژوهشی که در سال 1383 انجام شده بود، شورای اجتماعی کشور اجرای پیمایش سرمایه‏ی اجتماعی را برای سال 1393 تصویب کرد. در پی آن، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری وزارت کشور و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) اجرای این طرح ملی را در دستور کار خود قرار دادند. پس از طی مراحل و فرایند علمی، داده‏های این پیمایش در ماه‏های آبان و آذر 1393 در نقاط شهری و روستایی کشور با نمونه‏ای به حجم 14200 نفر، جمع‏آوری شده است.
در مدل سنجش سرمایه‏ اجتماعی در مقیاس ملی که در قالب پیمایش اجتماعی مصوب شورای اجتماعی کشور انجام شده است، با لحاظ کردن این واقعیت که سرمایه‏ اجتماعی خصلت چند ساحتی در سه سطح کلان، میانی و خرد دارد، بیان مفهومی – نظری شده و در حوزه‏های چهارگانه‏ی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تعریف عملیاتی شده است. داده‏های مورد نیاز این مدل مفهومی در سطح ملی در مناطق شهری (در دو نقطه‏ شهری هر استان که یکی از این شهرها، شهر مرکز استان است) و مناطق روستایی کشور(دو تا سه نقطه‏ روستایی مربوط به هر شهر منتخب) جمع‏آوری شده است.
در این طرح، سرمایه‏ اجتماعی در سطح کلان در قالب چهار بعد:
1.    پنداشت از عملکرد نظام در رفع و حل مشکلات؛
2.    پنداشت در خصوص موفقیت نهادی در اجرا وظایف نهادی؛
3.    پنداشت از نکویی جامعه (مطلوب بودن جامعه)؛
4. ارزیابی آینده، سنجش شده است.
سرمایه‏ اجتماعی در سطح میانی در قالب هشت بعد می باشد:
1.اعتماد سازمانی؛
2. کیفیت خدمات سازمانی؛
3. عملکرد و پاسخگویی سازمان‏ها به نیازها؛
4. آمادگی مشارکت و کمک به سازمان‏ها در صورت نیاز؛
5. اعتماد تعمیم یافته(اعتماد به گروه‏های شغلی و حرفه‏ای؛
6. دگرخواهی، پرهیزکاری و وظیفه‏شناسی گروه‏های شغلی و حرفه‏ای؛
 7. عام گرایی گروه‏های شغلی و حرفه‏ای؛
8. ویژگی‏ها و ارزش‏های اخلاقی مسئولان.
سرمایه‏ اجتماعی در سطح خرد در قالب هشت بعد می باشد:
 1. اعتماد عمومی؛
2. ارزش‏ها و ویژگی های اخلاقی؛
3. عام گرایی اجتماعی(شعاع اعتماد و تعاملات نزدیک و دور؛از اعضای خانواده تا غریبه‏ها)؛
4. مشارکت اجتماعی؛
5. بده بستان اجتماعی؛
6. تعلق و عرق ملی؛
 7.رضایت از زندگی؛
8. احساس امنیت.
در اجرای طرح سنجش سرمایه‏ اجتماعی کشور، از روش پیمایش اجتماعی به مثابه‏ شیوه‏ای که به کشف و شناسایی ویژگی‏ها، فراوانی و توزیع این ویژگی‏ها و نیز چگونگی روابط متقابل بین متغیرها در یک جامعه‏ معین نظر دارد، استفاده شده است. در سطح تجربی با استفاده از روش مصاحبه‏ حضوری، داده‏های مربوط به چارچوب مفهومی و نظری تعیین شده، جمع آوری و چگونگی توزیع و روابط متغیرهای مطالعه شده در سطح ملی در قالب جامعه‏ی آماری، مطالعه شده است. جامعه‏ آماری این طرح، مجموع افراد بالای 18 سال خانوارهای شهری و روستایی ساکن در 31 استان کشور در زمان اجرای طرح است. هر یک از افراد بالای 18 سال خانوارهای شهری و روستایی ساکن در استان، در زمان اجرای طرح، به منزله‏ واحد آماری در نظر گرفته شده است.
نتایج طرح سنجش سرمایه‏ اجتماعی در 94 مجلد شامل:31 جلد گزارش اجمالی استانی؛ 31 جلد گزارش تفضیلی استانی؛ 18 جلد گزارش دستگاه‏های اجرایی؛ 10 جلد تحلیل ثانویه؛ 1 جلد مقایسه‏ سرمایه اجتماعی در شهر و روستا و .. تدوین شده است.
باید توجه داشت که طرح سنجش سرمایه اجتماعی در ایران در مرحله آغازین خود قرار دارد، از حیث چارچوب مفهومی و نظری که پایه‏ی اولیه‏ فرایند سنجش را تشکیل می‏دهد و نیز به لحاظ داشتن ابزارهای کمی و کیفی مناسب، با کاستی‏هایی مواجه است که رفع و کاهش این کاستی‏ها در گرو اجرای مکرر و پیوسته‏ این نوع بررسی و نقد عالمانه‏ آن‏ها، از منظر نظری و روش‏شناختی است تا در پرتو آن‏ها بتوان به سنجش و تحلیل این سازه‏ پرداخت. در کشورهای دیگر، مطالعات قابل توجهی صورت گرفته است مانند مطالعه‏ی پاتنام در جنوب ایتالیا، مطالعه‏ی بالن و اونیکس در استرالیا، مطالعه جانسون و سروکا در کانادا، مطالعات بانک جهانی، مطالعات انجمن سرمایه اجتماعی امریکا، بررسی سرمایه اجتماعی در انگلستان به گونه‏ای که می‏توان گفت همه‏ کشورهای صنعتی به صورت منظم پیمایش‏های مربوط به سرمایه‏ اجتماعی را در دستور کار خود دارند.
امید است تداوم اجرای این گونه مطالعات، باعث ارائه‏ یافته‏های پژوهشی دقیقی از موضوع سرمایه‏ اجتماعی کشور و در نتیجه‏، سیاست گذاری و برنامه‏ریزی فرهنگی مناسب برای ارتقای وضعیت سرمایه‏ اجتماعی در کشور شود.

منبع: نمایه پژوهش/ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
نشر مطالب با ذکر نام ایسپا بلامانع است.
ایسپا مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir