رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور؛ نظرسنجی‎ها در توسعه و پیشرفت تأثیرگذار هستند
 رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور؛  نظرسنجی‎ها در توسعه و پیشرفت تأثیرگذار هستند
17 دی ,1394

رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور گفت: نظرسنجی‎ها علم را از حالت تخته‎سیاهی شدن خارج می‎کنند.

به گزارش روابط عمومی ایسپا، «محمد آقاسی» در جلسه هم‎اندیشی فعالان فرهنگی و اجتماعی استان با حضور «سعید پورعلی» عضو شورای فرهنگی عمومی کشور و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: خرسندم در جمع فعال و پویا با حضور گوشه‎ای از فعالان استان هستم.

وی خاطرنشان کرد: مردم تمایل دارند بدانند گروه‎ها و جریان‎های سیاسی که به آن‌ها تمایل دارند چه جایگاه و موقعیتی در کشور داشته و فعالان سیاسی نیز مایلند بدانند آینده سیاسی چطور پیش‎بینی می‎شود. نهاد بشر اشتیاق ویژه‎ای به پیش‎بینی آینده دارد.

آقاسی ادامه داد: اگر آمار و نظرسنجی‎ها مطمئن باشند و در گردآوری آن‌ها دقت و صحت وجود داشته باشد می‎تواند به این سئوال ما پاسخ دهد.

رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: اما برای ما این سئوال به وجود می‎آید که نظرسنجی فقط به درد انتخابات می‎خورد و یا فقط همان است که در رسانه‎ها وجود دارد و با یک کلیک می‎توان نظرمان را بیان کنیم و سطح نظرسنجی در این حد است؟ برای پاسخ به این پرسش باید دو مفهوم را بیان کنیم.

وی افزود: ما مردم‎سالاری را که به آن پایبند هستیم با دو وجه می‎توانیم به آن نگاه کنیم. مردم‎سالاری می‎تواند وکالتی باشد و در دوره چهار ساله یک نماینده در انتخابات چهار ساله ما و او با هم کار داریم اما بعد از آن دیگر اینطور نیست و زمانی دیگر مردم‎سالاری مشارکتی است که در همه دوران لحظاتی که فرد در منصبی قرار می‎گیرد با همه مردم تعامل ایجاد می‎کند این فرد نمی‎تواند مستقیماً با افراد ارتباط داشته باشد این زمان است که جایگاه و نقش نظرسنجی نمایان می‎شود.

رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور تصریح کرد: وقتی نگرش، افکار و نظرات عمومی به‌صورت نمودار استخراج و نمایان شود آن زمان است که کسی که نماینده است می‎تواند به راحتی مشارکت داشته باشد.

آقاسی یادآور شد: انقلاب در آغاز می‎خواست که به این موضوع برسد و البته ابزارهای دیگری نیز وجود دارد نظرسنجی‎ها به طور جدی می‎توانند در توسعه و پیشرفت تأثیرگذار باشند. تنها عامل نیست اما بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در همه کشورهایی که توسعه را رشته عمل خود قرار داده‎اند علم اهمیت دارد، علم فهم مسأله می‎کند و راه حل ارائه می‎دهد. هم‌چنین نظرسنجی علم را از حالت تخته‎سیاهی شدن خارج می‎کند و با آن افراد از تور تحصیل – تدریس که در آن گرفتار آمده‎اند خارج می‎شوند.

رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور خاطرنشان کرد: نظرسنجی به متن مردم رجوع کرده و تلاش می‎کند واقعیت‎های جامعه را به طور آنچه که هست نشان دهد و یک علم حلّال به مسأله است که معطوف به آن می‎شود.

آقاسی با بیان این‌که نظرسنجی را فقط انتخاباتی و معطوف به این ایام نبینیم، افزود: در دو سال گذشته و ابتدای دولت تدبیر و امید، این دولت تعامل خوبی با نظرسنجی و داده‎های آن داشته است و همیشه با سینه‎ای فراخ بسیاری از انتظارات و توقعات مردم را که به آن‌ها منعکس کردیم پذیرفته است و بر روی آن فکر کرده‎اند.

وی اظهار کرد: ما تعامل خوبی با دستگاه‎های اجرایی کشور داشته‎ایم که از جمله می‎توان به طرح خیلی بزرگی که در سطح ملی در فروردین 93 تخت عنوان نگرش مردم به آسیب‎های اجتماعی و کاری انجام شد اشاره کرد. هم‌چنین پارسال سنجش سرمایه اجتماعی کشور را داشتیم و تازه اجرای موج سوم ارزش‎ها و نگرش‎های ایرانیان در ایسپا تمام شده که 15 هزار و 20 نمونه در سراسر کشور تکمیل شد و بیش از 360 نقطه در کشور مورد سنجش قرار گرفت.

رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور یادآور شد: در موج اول تنها 50 نقطه بود، از این‌رو هم‌اکنون کار گسترده‎ای انجام شده که ماحصل زحمات تلاشگرهای ما در سراسر ایسپاهای کشور بوده است. در خلال این‌ها کارهای متعدد دیگری داشته‎ایم و نیز اقدامات دیگری نیز پیش‌رو داریم.

آقاسی گفت: از جمله کارهایی که انجام شده بررسی علل استرس مردم بود که اکثراً به‌صورت ملی انجام شده است. هم‌چنین از بحث‎های پیش‌رو می‎توان به بررسی فرهنگ سیاسی مردم اشاره کرد که تاکنون 5 طرح نظرسنجی در تهران و سطح ملی پیرامون انتخابات مجالس پیش‌رو انجام داده‎ایم و شامل آگاهی مردم از انتخابات، میزان مشارکت مردم و نیز نوع نگرش آنان نسبت به جناح‎های سیاسی کشور بوده است.

وی تصریح کرد: برای گفتمان شکل‎گیری نظرسنجی 4 عنصر باید کنار هم قرار بگیرد که شامل مردم، مسئولان، نخبگان و اصحاب رسانه است. از این‌رو رسانه‎ها باید در اعلام گفتمان نظرسنجی دقت لازم را داشته باشند تا با بیان توضیحات داده‎ها باعث ارتقاء فهم عمومی در این زمینه شوند.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir