رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور گفت: نظرسنجیها علم را از حالت تختهسیاهی شدن خارج میکنند.
به گزارش روابط عمومی ایسپا، «محمد آقاسی» در جلسه هماندیشی فعالان فرهنگی و اجتماعی استان با حضور «سعید پورعلی» عضو شورای فرهنگی عمومی کشور و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: خرسندم در جمع فعال و پویا با حضور گوشهای از فعالان استان هستم.
وی خاطرنشان کرد: مردم تمایل دارند بدانند گروهها و جریانهای سیاسی که به آنها تمایل دارند چه جایگاه و موقعیتی در کشور داشته و فعالان سیاسی نیز مایلند بدانند آینده سیاسی چطور پیشبینی میشود. نهاد بشر اشتیاق ویژهای به پیشبینی آینده دارد.
آقاسی ادامه داد: اگر آمار و نظرسنجیها مطمئن باشند و در گردآوری آنها دقت و صحت وجود داشته باشد میتواند به این سئوال ما پاسخ دهد.
رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: اما برای ما این سئوال به وجود میآید که نظرسنجی فقط به درد انتخابات میخورد و یا فقط همان است که در رسانهها وجود دارد و با یک کلیک میتوان نظرمان را بیان کنیم و سطح نظرسنجی در این حد است؟ برای پاسخ به این پرسش باید دو مفهوم را بیان کنیم.
وی افزود: ما مردمسالاری را که به آن پایبند هستیم با دو وجه میتوانیم به آن نگاه کنیم. مردمسالاری میتواند وکالتی باشد و در دوره چهار ساله یک نماینده در انتخابات چهار ساله ما و او با هم کار داریم اما بعد از آن دیگر اینطور نیست و زمانی دیگر مردمسالاری مشارکتی است که در همه دوران لحظاتی که فرد در منصبی قرار میگیرد با همه مردم تعامل ایجاد میکند این فرد نمیتواند مستقیماً با افراد ارتباط داشته باشد این زمان است که جایگاه و نقش نظرسنجی نمایان میشود.
رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور تصریح کرد: وقتی نگرش، افکار و نظرات عمومی بهصورت نمودار استخراج و نمایان شود آن زمان است که کسی که نماینده است میتواند به راحتی مشارکت داشته باشد.
آقاسی یادآور شد: انقلاب در آغاز میخواست که به این موضوع برسد و البته ابزارهای دیگری نیز وجود دارد نظرسنجیها به طور جدی میتوانند در توسعه و پیشرفت تأثیرگذار باشند. تنها عامل نیست اما بسیار مهم است.
وی خاطرنشان کرد: در همه کشورهایی که توسعه را رشته عمل خود قرار دادهاند علم اهمیت دارد، علم فهم مسأله میکند و راه حل ارائه میدهد. همچنین نظرسنجی علم را از حالت تختهسیاهی شدن خارج میکند و با آن افراد از تور تحصیل – تدریس که در آن گرفتار آمدهاند خارج میشوند.
رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور خاطرنشان کرد: نظرسنجی به متن مردم رجوع کرده و تلاش میکند واقعیتهای جامعه را به طور آنچه که هست نشان دهد و یک علم حلّال به مسأله است که معطوف به آن میشود.
آقاسی با بیان اینکه نظرسنجی را فقط انتخاباتی و معطوف به این ایام نبینیم، افزود: در دو سال گذشته و ابتدای دولت تدبیر و امید، این دولت تعامل خوبی با نظرسنجی و دادههای آن داشته است و همیشه با سینهای فراخ بسیاری از انتظارات و توقعات مردم را که به آنها منعکس کردیم پذیرفته است و بر روی آن فکر کردهاند.
وی اظهار کرد: ما تعامل خوبی با دستگاههای اجرایی کشور داشتهایم که از جمله میتوان به طرح خیلی بزرگی که در سطح ملی در فروردین 93 تخت عنوان نگرش مردم به آسیبهای اجتماعی و کاری انجام شد اشاره کرد. همچنین پارسال سنجش سرمایه اجتماعی کشور را داشتیم و تازه اجرای موج سوم ارزشها و نگرشهای ایرانیان در ایسپا تمام شده که 15 هزار و 20 نمونه در سراسر کشور تکمیل شد و بیش از 360 نقطه در کشور مورد سنجش قرار گرفت.
رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور یادآور شد: در موج اول تنها 50 نقطه بود، از اینرو هماکنون کار گستردهای انجام شده که ماحصل زحمات تلاشگرهای ما در سراسر ایسپاهای کشور بوده است. در خلال اینها کارهای متعدد دیگری داشتهایم و نیز اقدامات دیگری نیز پیشرو داریم.
آقاسی گفت: از جمله کارهایی که انجام شده بررسی علل استرس مردم بود که اکثراً بهصورت ملی انجام شده است. همچنین از بحثهای پیشرو میتوان به بررسی فرهنگ سیاسی مردم اشاره کرد که تاکنون 5 طرح نظرسنجی در تهران و سطح ملی پیرامون انتخابات مجالس پیشرو انجام دادهایم و شامل آگاهی مردم از انتخابات، میزان مشارکت مردم و نیز نوع نگرش آنان نسبت به جناحهای سیاسی کشور بوده است.
وی تصریح کرد: برای گفتمان شکلگیری نظرسنجی 4 عنصر باید کنار هم قرار بگیرد که شامل مردم، مسئولان، نخبگان و اصحاب رسانه است. از اینرو رسانهها باید در اعلام گفتمان نظرسنجی دقت لازم را داشته باشند تا با بیان توضیحات دادهها باعث ارتقاء فهم عمومی در این زمینه شوند.