روزنامه جوان نوشت؛ براساس اعلام مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) 98 درصد مخاطبان ماهواره به اخبار آن بی اعتمادند
روزنامه جوان نوشت؛ براساس اعلام مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) 98 درصد مخاطبان ماهواره به اخبار آن بی اعتمادند
5 دی ,1394

نتايج نظرسنجي«ايسپا» درباره‌ تماشاي ماهواره نشان مي‌دهد در حالي استفاده از ماهواره افزايش داشته كه در عين حال روند بي‌اعتمادي نسبت به آن بيشتر از قبل شده است. مركز افكارسنجي دانشجويان ايران(ايسپا) وابسته به جهاد دانشگاهي، بررسي ديدگاه مردم نسبت به شبكه‌هاي ماهواره‌اي، اعتماد به آن و ميزان استفاده از آن را به طور روندي مورد بررسي قرار مي‌دهد.
نتايج نظرسنجي«ايسپا» درباره‌ تماشاي ماهواره نشان مي‌دهد در حالي استفاده از ماهواره افزايش داشته كه در عين حال روند بي‌اعتمادي نسبت به آن بيشتر از قبل شده است. مركز افكارسنجي دانشجويان ايران(ايسپا) وابسته به جهاد دانشگاهي، بررسي ديدگاه مردم نسبت به شبكه‌هاي ماهواره‌اي، اعتماد به آن و ميزان استفاده از آن را به طور روندي مورد بررسي قرار مي‌دهد. بر اين اساس «ايسپا» در آخرين نظرسنجي ملي خود كه آذرماه 94 انجام پذيرفته نيز بررسي اين موضوع را در دستور كار خود قرار داده است. براساس نتايج اين نظرسنجي، حدود 38 درصد مردم كشور اعلام كرده‌اند كه از شبكه‌هاي ماهواره‌اي استفاده مي‌كنند. نكته جالب توجه اين پايش روند صعودي شاخص بي‌اعتمادي به ماهواره از جانب مصرف‌كنندگانش است. چه اينكه بررسي روند اعتماد مردم به شبكه‌هاي ماهواره‌اي طبق نظرسنجي‌هاي ايسپا نشان مي‌دهد افزايش ميزان رجوع مردم به شبكه‌هاي ماهواره‌اي منجر به افزايش اعتماد به اين شبكه‌ها نشده است، چراكه تنها 11 درصد مردم اعلام كرده‌اند از بين رسانه‌ها، بيشترين اعتماد را به شبكه‌هاي ماهواره‌اي دارند. پژوهش ايسپا نشان مي‌دهد در حالي كه ميزان استفاده از شبكه‌هاي ماهواره‌اي در حد فاصل سال‌هاي 1389 تا 1391 افزايش پيدا كرده، به موازات آن استفاده از شبكه‌هاي ماهواره‌اي به عنوان منبع اصلي كسب خبر و همچنين اعتماد به اين شبكه‌ها كاهش پيدا كرده است. براساس اين داده‌ها و شواهد تجربي شايد بتوان گفت استفاده زياد از شبكه‌هاي ماهواره‌اي الزاماً به معناي اعتماد به اين شبكه‌ها نيست چراكه نتايج، همزمان با افزايش استفاده، هم كاهش اعتماد و هم كاهش رجوع براي كسب خبر از طريق اين شبكه‌ها را نشان مي‌دهد. اين پايش نشان مي‌دهد كه از نظر كسب اخبار مهم اتفاقات و شاخص اعتماد، نزد مخاطباني كه ماهواره دارند سير نزولي قابل توجهي داشته است و قرار گرفتن اين مسئله در كنار رشد مخاطبان ماهواره مؤيد اين تحليل است كه عمده مخاطبان ماهواره صرفاً به دنبال برنامه‌هاي سرگرم‌كننده در اين شبكه‌ها هستند نه اخذ و كسب اخبار و اطلاعات؛ چه اينكه به خوبي از دروغ‌پردازي‌ها، جعل اخبار و وجود اسرائيليات در ميان اطلاعات آنها آگاهي دارند. وظيفه صداوسيما به عنوان يك منبع خبري مورد اعتماد قاطبه مردم كشور و البته مديران و برنامه‌سازان رسانه ملي اين است كه از نظر تأمين برنامه‌ها و بخش‌هاي متنوعي كه موجبات سرگرمي و رضايت خانواده‌ها (چيزي كه مخاطبان آن را در ميان شبكه‌هاي ماهواره‌اي جست‌وجو مي‌كنند) كه جامعه هدف و اصلي مخاطبان رسانه ملي را تشكيل مي‌دهند؛ سرعت عمل و خلاقيت بيشتري از خود نشان بدهند.


منبع: روزنامه جوان/ شماره 4705 /سه¬شنبه 1 دی 1394
لینک خبر
نشر مطالب با ذکر نام ایسپا بلامانع است.
ایسپا مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir