دکتر سیدضیاء هاشمی با استناد به داده های ایسپا؛ 63درصد دانشجویان اهل نماز و قرآن هستند
دکتر سیدضیاء هاشمی با استناد به داده های ایسپا؛ 63درصد دانشجویان اهل نماز و قرآن هستند
29 آذر ,1394

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تأکید بر این‌که اساتید حوزه و دانشگاه باید متولی وحدت باشند، افزود: آنچه که مقدمات گفتمان مشترک میان حوزه و دانشگاه را شکل می‌دهد، گفت‌وگو است.
به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر سیدضیاء هاشمی در همایش "وحدت حوزه و دانشگاه که از سوی دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و به منظور بحث، تبادل نظر و جمع‌بندی سلسله نشست‌های علمی و تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: برگزاری این جلسه و امثال آن صرفاً با هدف تجلیل از مسئله نیست، مهم‌تر از آن شناخت راه و دغدغه‌های مطرح شده در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه است و در این جلسات قرار نیست ما تنها به اهمیت موضوع اکتفا کنیم بلکه می‌کوشیم وارد مسئله شویم و در رابطه با دغدغه‌های موجود در این حوزه بحث، کرده و به راه‎کار برسیم.

عده‌ای هنوز باور ندارند که دانشگاه و حوزه به هم نیازمندند
وی با بیان این‌که عده‌ای هنوز باور ندارند که دانشگاه و حوزه به هم نیازمندند، تأکید کردند: مجموعه دانشگاه، حوزه و اساتید دانشگاهی و حوزوی بایستی نسبت به وحدت این دو نهاد حساس باشند و به آن توجه کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در ادامه با اشاره به ابعاد مختلف وحدت حوزه و دانشگاه، افزودند: وحدت حوزه و دانشگاه دو بعد دارد، یک بعد آن، بعد علمی است که باید بین علوم دینی حوزوی و علوم دانشگاهی پیوند و وحدت ایجاد شود؛ بُعد دیگر نیز بُعد مدیریتی، سازمانی و علمی است. یعنی هم حوزه و هم دانشگاه در سراسر کشور باید هماهنگی و هم‌افزایی داشته باشند و فعالیت‌هایی که در دانشگاه و حوزه صورت می‌گیرد هر دو در جهت ارتقاء علم و فرهنگ کشور باشد.
به گفته دکتر هاشمی، نشستی که امروز با عنوان «همایش ملی وحدت حوزه و دانشگاه» با حضور صاحب‌نظران و اساتید برگزار شده، در ادامه نشست‌های متعددی است که در قم و تهران با مدیریت همکاران ما در دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم انجام شده و این مسیر و نگاه را دنبال می‌کند که با یک شهامت علمی سؤالات و مباحث مطرح شود و به پاسخ‌های روشن‌تر و جدیدتری برسیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه با اشاره به پیام آیت‌الله جوادی آملی برای «همایش وحدت حوزه و دانشگاه» اظهار داشت: بنده و همکاران اخیراً فرصتی یافتیم و خدمت این عالم عالیقدر رسیدیم و چون مقدر نبود در این همایش از حضور ایشان بهره‌مند شویم، این عالم بزرگوار سخنان خود را در قالب یک پیام تصویری برای این همایش در اختیار ما قرار دادند.

استقلال حوزه و دانشگاه به معنای مجزا بودن نیست
دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رویکردهای مختلف موجود در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: یکی از رویکردهای افراطی این است که این دو نهاد به وحدت نیاز ندارند. تفکر دیگر ادغام این دو نهاد با حذف یکی از آن‌ها بود، که طبیعتاً یک نگاه افراطی است. نگاه بعدی تحمیل و تصرف بود یعنی هر دو باید مانند هم بیاندیشند. واقعیت این است که با توجه به تعابیر حوزه و دانشگاه و نظر امام هیچ یک از این رویکردها، نگاه‌های درستی نیست. در نگاه امام استقلال این دو نهاد مد نظر است، اما این استقلال به معنای مجزا بودن نیست و به جای تقابل باید تفاهم و همکاری وجود داشته باشد.
وی با بیان این که این تفاهم به معنای همکاری است، افزود: به جهات مختلف حوزه و دانشگاه دو نهاد تخصصی هستند که می‌توانند یک جامعه دینی را مدیریت کنند تا از آسیب‌ها و بحران‌ها در امان باشند.

اساتید حوزه و دانشگاه باید متولی وحدت باشند
معاون فرهنگی وزیر علوم با تأکید بر این‌که این دو نهاد علمی با کمک هم می‌توانند پاسخ‌گوی نیازها و رافع مشکلات جامعه باشند، تصریح کرد: هر دوی این نهادها به دنبال ایجاد جامعه بهتر هستند. برای شکل‌گیری این تعهد مشترک، ملزوماتی وجود دارد، یکی از آن‌ها تلاش برای ایجاد گفتمان مشترک است یعنی وحدت حوزه و دانشگاه یک گفتمان شود و حول یک دغدغه باشد تا توفیقاتی نیز حاصل شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تأکید بر این‌که اساتید حوزه و دانشگاه باید متولی وحدت باشند، افزود: آنچه که مقدمات این گفتمان را شکل می‌دهد، گفت‌وگو است. باید سؤالاتی مطرح شده و پاسخی گرفته شود.
وی با طرح این سؤال که آیا حوزویان و دانشگاهیان با هم گفت‌وگو می‌کنند یا صرفاً یک تعامل فیزیکی دارند؟ بیان داشت: دانشگاهیان به حوزه رفتند و علوم دانشگاهی را به آن‌جا بردند و حوزویان نیز به عنوان سفیران حوزه به دانشگاه آمدند، اما گفت‌وگو زمانی شکل می‌گیرد که طرفین به هم‌ نیاز داشته باشند.

جامعه دانشگاهی ما یک جامعه متدین است
دکتر هاشمی با بیان این‌که در مورد دانشجویان دغدغه‌های مختلفی در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، تصریح کرد: از جمله این دغدغه‌ها این است که برای مثال دانشجویان از خانواده‌های متدین وارد دانشگاه شده و به شکل دیگر خارج می‌شوند. اما به تازگی تحقیقی در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهد وضعیت به گونه‌ی دیگری است. 73 درصد دانشجویان به رابطه با خداوند اهتمام دارند، 62 درصد کم یا زیاد اهل قرائت قرآن هستند، 63 درصد به نمازهای یومیه می‌پردازند و در ماه مبارک رمضان 55 درصد به روزه داری مشغول هستند، 82 درصد عامل به احکام شریعتند و61 درصد نیز در حفظ ارزش‌ها می‌کوشند. نتیجه می‌گیریم جامعه دانشگاهی ما یک جامعه متدین است.
وی با تأکید بر این که شکل‌گیری گفتمان مبتنی بر گفت‌وگوی واقعی است، خاطر نشان کرد: طرفین باید ایده‌های جدید را بپذیرند، این یک حرکت علمی است نه یک حرکت سازمانی که با دستورالعمل همراه باشد.
دکتر هاشمی با طرح این پرسش که متولی حرکت وحدت بین حوزه و دانشگاه کیست؟ اظهار داشت: اگر بخواهم به این سؤال پاسخ اولیه دهم، قطعاً نهادهای رسمی نیستند؛ زیرا این‌ها تأمین کننده نتایج نهایی نمی‌باشند بلکه خود دانشگاهیان و حوزویان باید در این جریان حضور یابند.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir