مشاور فرهنگی رئیسجمهور و عضو محترم هیات مدیره مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گفت: در ماههای اخیر دروغپراکنی در بالاترین سطح در رسانهها به صورت بدون پایه و اساس انجام میشود. وی همچنین گفت که امروز بالای 70 درصد در تهران مصرفکننده شبکههای ماهوارهای هستند یعنی مسیری را طی کردیم که با وجود هزینه اجتماعی بالا دستاورد اجتماعی نداشت.
به گزارش روابط عمومی ایسپا از ایلنا، جلسهی رونمایی از کتاب "مطالعات رسانهای راهنمای علمی دانشجویان" یکشنبه(25 خرداد) با حضور حسامالدین آشنا، هادی خانیکی، یونس شکرخواه و امیرعبدالرضا سپنجی در تالار حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
حسامالدین آشنا در این مراسم با ذکر تحقیقات انجام شده در حوزهی رسانه و تربیت رسانهای در دانشگاه امام حسین(ع) و دیگر مراکز علمی، گفت: جای چنین کتاب درسی جامع در این حوزه خالی بود.
وی با اشاره به وجود سواد بالای رسانهای در بریتانیا، افزود: این کشور در زمینهی آموزش رسانه در سطح مدارس آزاد و دانشگاهی دارای سبک هستند. همچنین قدرت و اقتدار بخش خصوصی، عمومی یا دولتی برای در اختیار گرفتن مخاطبان بسیار بالاست. در جامعه تودهای، مخاطبان تنها مصرف کنندهاند.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور با طرح این سوال که آیا میشود همانطور که در زمینهی مواد غذایی حمایت از مصرف کننده وجود دارد؛ در زمینهی رسانهها هم حمایت صورت گیرد با ذکر مثالهایی از کتاب "مطالعات رسانهای" گفت: در این کتاب تمام مثالها و ملاحظات انگلیسی است و برای کسانی که در فضای فرهنگی بریتانیا تنفس میکنند؛ لازم و مفید است.
وی افزود: آرزوی من این است که چنین کتابهایی با رویکردی بومی تالیف شوند. این کتاب که با مثالهای نزدیک با فرهنگ انگلیس نوشته شده؛ در کشور ما کسی با آن ارتباط برقرار نمیکند. مگر کسانی که برنامههای ماهوارهای را از ماهواره همسایهشان میبینند یا از فیلترشکن همسایه استفاده میکنند. غیر از این موارد، کتاب مذکور نمیتواند برای دانشجویان کاربردی باشد.
حسامالدین آشنا؛ این کتاب را مناسب برای اساتید دانشگاه دانست و گفت: این اثر میتواند نمونهی خوبی برای تالیف کتابهای مشابه در داخل باشد.
وی با آوردن مثالی از کتاب درمورد کشته شدن قوهای سلطنتی، به سوگیری در نوشتن نمونههای کتاب اشاره و تصریح کرد: در این مثال؛ مهاجرین متهم به جرم شدهاند و از تلاش اقلیت مهاجر برای بازسازی شخصیت خودشان استفاده میکنند. روزنامه سان هم پس از چاپ این خبر سوگیرانه؛ مورد بازخواست قرار میگیرد.
مشاور ریاست جمهوری در ادامه گفت: من این مثال را آوردم تا چنین مثالهایی در دانشگاههای ما ذکر شود و دانشجو متوجه شود اگر به سمت کلیشهسازی برود، اگر در انگلستان باشد، به همین صراحت و دقت بازخواست میشود.
وی به تجربهی ایران در این زمینه نیز اشاره و تاکید کرد: در ماههای اخیر اتهامزنی و دروغزنی در رسانه ملی وجود دارد؛ بدون آن که کسی اعتراضی بکند و حرفی بزند. مهمانیای که همسر رئیسجمهور گرفته به اقسام توهینها و تهمتها نایل شد. دولت که اعلام کرد که شکایت نمیکند و رسانهها هم که راه خودشان را میروند.
آشنا از نابسامانی رسانهها سخن گفت و دلیل آن را این دانست که رسانهها یاد نگرفتند سوال کنند و افزود: اگر مخاطبان سواد رسانهای بالایی داشته باشند؛ رسانهها احساس مسئولیت بالایی خواهند داشت وگرنه در تقابل با مخاطب منفعل رسانه هرکاری که بخواهد میتواند انجام دهد.
وی برای نگرانیهای فرهنگی جامعه راههای متفاوتی قائل شد و راهحل مورد استفاده در داخل را از جنس پیشگیری دانست و گفت: تلاشهایی که صورت گرفته تلاشهایی بوده از جنس منع. برای حل مشکل نگرانی فرهنگی رفتهایم به سمت منع، پارازیت و جلوگیری برای حراست از دریافت کنندهها. ما قویترین فیلترینگ را بعد از چند کشور داریم.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه؛ نتیجهی این تلاشها را اینگونه بیان کرد: بالای 70درصد مصرفکنندههای رسانه در تهران از ماهواره استفاده میکنند و نیز درصد مصرفکنندههای فیلترینگ نیز واضح و روشن است. ما در مسیری رفتیم که علارغم هزینههای بالا، دستاورد فرهنگی پایینی داشته است.
حسامالدین آشنا؛ اهمیت کتاب"مطالعات رسانهای را باز کردن مسیر دیگری دانست که آن تربیت انتقادی نسل جوان است و افزود: اگر ما بپذیریم که مخاطبان ما این توانایی را پیدا کنند تا اگر رسانهی ملی خدای ناکرده دروغ بگوید یا برنامههای در سطح پایین پخش کند، واکنش نشان میدهند. اگر این مسیر را برویم؛ مخاطبانی خواهیم داشت که مسلح به رسانه نگاه میکنند. اگر کیفیت مخاطب را بالا ببریم دیگر زیر بار هیچ رسانهی بیکیفیتی نمیروند؛ چه شبکه یک باشد چه شبکه GEM.
وی؛ تقاضای خود را از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اینگونه مطرح کرد: من از این مرکز تقاضا دارم تا قطب تربیت و آموزش رسانهای کشور باشد و این موضوع به عنوان یک الویت علمی قرار گیرد.
حسامالدین آشنا به بیماری بنیانگذار دانشگاه امام صادق(ع) هم اشاره کرد و این دانشگاه را بستری معرفی کرد که تربیت اسلامی و علمی در مقابل هم قرار ندارند. در این دانشگاه هم حسین بشیریه تدریس کرده و هم چنگیز پهلوان، هم مرحوم علامه جعفری و هم مرحوم علامه شهیدی در این مرکز مشغول به کار بودند.
وی افزود: این فضای باز است که امکان تعامل و نقد و نظر را فراهم میکند و انتشار این کتاب؛ مسئولیت دانشگاه امام صادق(ع) را در مسیر تحولات نوین در زمینههای اجتماعی و فرهنگی بیشتر خواهد کرد.
آشنا؛ سیستم آموزشی کشور را نیازمند تغییرات آموزشی دانست و گفت: تحلیل فیلم در برنامهی درسی علوم انسانی دورهی متوسطه قرار داده شده و برخی مدارس این را ارئه میدهند. برای تحول نظام آموزشی در زمینهی توانمندسازی دانشآموزان درمقابل رسانهها، نیاز به برنامه آموزشی رسانه داریم.
وی ادامه داد: جایی که مدرسانی نداریم برای این نوع آموزشها، من پیشنهاد میکنم که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بپذیرد تا کلاسهایی در زمینه سواد رسانهای تشکیل دهد تا بدین طریق مدرسانی برای درسهای آموزش و پرورش آماده کنیم.