30 درصد از بزرگ‌سالان گفته‌اند که اکثر مردم قابل اعتمادند
30 درصد از بزرگ‌سالان گفته‌اند که اکثر مردم قابل اعتمادند
سه شنبه, 22 فروردین,1402

30 درصد از بزرگ‌سالان گفته‌اند که اکثر مردم قابل اعتمادند

منبع:  Ipsos[1]

ترجمه: عباس فخاری زواره

 

بیشتر مردم چین و هند گفته‌اند که به دیگران اعتماد دارند با این حال این اعتماد در میان مردم برزیل، مالزی و ترکیه اندک است. 

پیمایش موسسه ایپسوس نشان داده است که به‌طور متوسط در بین 30 کشور جهان، 30 درصد از بزرگ‌سالان گفته‌اند که اکثر مردم قابل اعتمادند. در میان این کشورها، چین و هند بیشترین میزان اعتماد بین فردی را دارند، به‌طوری‌که 56 درصد از آنان اظهار کرده‌اند که اکثر مردم قابل اعتماد هستند. اعتماد به مردم در کشورهای برزیل، مالزی و ترکیه کمتر از 15 درصد است.

داده‌های این پیمایش از 22534 بزرگ‌سال زیر 75 سال جمع‌آوری شده است. این داده‌ها از طریق پلتفرم نظرسنجی آنلاین ایپسوس در تاریخ  18 فوریه تا 4 مارس جمع‌آوری شده است.

 

 

 

ویژگی‌های جمعیت‌شناختی اعتماد اجتماعی

در سطح جهانی، تمایل به اعتماد به دیگران در میان تصمیم‌گیرندگان تجاری، دارندگان تحصیلات دانشگاهی، متأهل‌ها، افراد مسن، مردها و طبقه مرفه، بیشتر است.

 

تصمیم‌گیرندگان کسب‌وکارها

هم در سطح جهانی و هم در بیشتر کشورها، طبقه مدیران گرایش و تمایل بیشتری به اعتماد به دیگران دارند. به‌طور متوسط از میان کسانی که گفته‌اند اکثریت مردم قابل اعتمادند، مدیران ارشد، تصمیم‌گیرندگان و یا رهبران شرکت‌ها 11 درصد بالاتر از دیگران هستند.

* این تفاوت آماری، در بین کشورهای فرانسه، هند، روسیه، ایالات متحده آمریکا و هلند در بالاترین میزان (15 درصد و بیشتر) قرار دارد.

* تنها کشورهایی که این رابطه به صورت معکوس در آن‌ها مشاهده می‌شود، ترکیه و سوئد هستند.

 

تحصیلات

افراد با تحصیلات دانشگاهی در مقایسه با کسانی که فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند، تمایل بیشتری به اعتماد به دیگران دارند.

به‌طور میانگین، 35 درصد از بزرگ‌سالانِ با مدرک تحصیلی بالا، اظهار کرده‌اند که اکثر مردم قابل اعتمادند درمقابل 28 درصد از افراد با تحصیلات متوسط و 26 درصد با تحصیلات پایین، چنین‌دیدگاهی داشته‌اند.

* در کشورهای هلند، بلژیک، کره جنوبی، کانادا، فرانسه، ایتالیا و آلمان از میان افرادی که اظهار کرده‌اند که اکثریت مردم قابل اعتمادند، بین افراد با تحصیلات بالا و متوسط تفاوت درصدی بالایی (10 درصد و بیشتر) وجود دارد.

* روسیه تنها کشوری است که در آن افراد با سطح تحصیلات بالا، اعتماد کمتری به دیگران دارند.

ازدواج

در بررسی‌های صورت‌گرفته از 30 کشور جهان، به‌طور متوسط در بیشتر کشورها، افراد بزرگ‌سال متاهل (33 درصد) بیشتر از افراد بزرگ‌سال مجرد (27 درصد) به دیگران اعتماد دارند.

* این تفاوت در میزان اعتماد به دیگران در بین افراد متاهل و مجرد در کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا، ایرلند، اسپانیا و هند بیشتر است. در این کشورها تفاوت اعتماد به مردم بین افراد متأهل و مجرد حداقل 10 درصد است.

* دو کشور استثنا در این موضوع، مجارستان و عربستان سعودی هستند.

سن

در سطح جهانی، اعتماد بین افراد در میان بزرگ‌سالان مسن بیشتر است. به‌طور متوسط، 33 درصد از افراد 50 تا 74 سال، گفته‌اند که اکثر مردم قابل اعتمادند، درمقابل 29 درصد از افراد 35 تا 49 سال و 28 درصد از افراد زیر 35 سال چنین دیدگاهی داشته‌اند.

* تفاوت‌های مبتنی بر سن در موضوع اعتماد بین افراد، در کشورهای ایرلند، اسپانیا، کره جنوبی، استرالیا، چین، کلمبیا، مکزیک و ترکیه شدیدتر است. در کل کشورها (30 کشور مورد بررسی قرار گرفته)، درصد کسانی که اظهار کرده‌اند اکثر مردم قابل اعتماد هستند، در بین افراد با سن 50 تا 74 سال، حداقل 10 درصد بیشتر از گروه سنی زیر 35 سال است.

جنسیت

در بیشتر کشورها، مردان (32 درصد) بیشتر از زنان (27 درصد) تمایل دارند که به دیگران اعتماد کنند (اختلاف 5 درصدی).

* این تفاوت بین زنان و مردان، در کشورهای ایرلند، هلند، لهستان و بریتانیای بزرگ بیشتر دیده می‌شود.

* مکزیک، تنها کشوری است که در آن زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان گفته‌اند که اکثر مردم قابل اعتمادند.

درآمد

در بیشتر کشورها، رواج اعتماد بین فردی، از طریق درآمد خانوار افراد افزایش می‌یابد. به‌طور متوسط، 32 درصد از افرادی که در گروه‌بالای درآمدی در کشورشان قرار دارند بیشتر از افراد با درآمد متوسط (30 درصد) و درآمد پایین (26 درصد) به دیگران اعتماد دارند.

* در دو کشور هلند و پرو، تفاوت دیدگاه در این‌که اکثر افراد قابل اعتماد هستند، در بین افراد با سطح درآمد بالا و متوسط، بالای 15 درصد است.

* دو کشور هلند و پرو همانند کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، سوئد، مکزیک و بریتانیای بزرگ، بین افراد با سطح درآمد بالا و پایین، بیش از 12 درصد اختلاف وجود دارد.

 

اعتماد بین فردی، انتظارات و تمایلات مصرف‌کنندگان و شادکامی

اعتماد بین فردی همبستگی زیادی با انتظارات و تمایلات مصرف‌کنندگان و شادکامی فردی دارد.

ما مقایسه‌ای را میان 23 کشوری که گفته‌اند «اکثر مردم قابل اعتماد هستند» با شاخص «اعتماد مصرف‌کننده» برای هر کشور انجام داده‌ایم. شاخص اعتماد مصرف‌کننده یک شاخص ترکیبی از ادراکات مصرف‌کنندگان در مورد وضعیت مالی حال حاضر و آینده، راحتی در خرید و محیط اقتصادی، شغلی و سرمایه‌گذاری است. ما دریافتیم که این دو شاخص همبستگی خیلی بالایی با یکدیگر دارند.

* در میان 23 کشور مورد بررسی، چهار کشور چین، هند، عربستان سعودی و سوئد، در دو شاخص اعتماد بین فردی و اعتماد مصرف‌کننده، در سطح بالایی قرار دارند.

ما همچنین مقایسه‌ای را در بین 28 کشور بین کسانی که گفته‌اند «اکثر مردم قابل اعتماد هستند» با پاسخ‌گویانی که اظهار کرده‌اند به میزان زیاد یا تا حدودی در کشورشان احساس شادمانی دارند، انجام داده‌ایم. در این مقایسه نیز، داده‌های موسسه ایپسوس نشان داده است که رابطه قوی میان این دو متغیر وجود دارد؛ در بیشتر کشورها، شیوع رضایت فردی منعکس‌کننده شیوع اعتماد فردی است.

* با این حال، چند داده متفاوت وجود دارد: فرانسه و تا حدی برزیل، مالزی، آفریقای جنوبی و لهستان سطح شاخص رضایت فردی بالاتری نسبت به شاخص اعتماد فردی داشته‌اند که برخلاف روند مورد انتظار بوده است.

 



[1] - این مطلب با عنوان "30% of adults say most people can be trusted" ، در سایت موسسه نظرسنجی ایپسوس به تاریخ 04/01/1401 منتشر شده است.

نویسنده: نیکلاس بایون

لینک: https://www.ipsos.com/en-be/interpersonal-trust-across-the-world

30 درصد از بزرگ‌سالان گفته‌اند که اکثر مردم قابل اعتمادند
30 درصد از بزرگ‌سالان گفته‌اند که اکثر مردم قابل اعتمادند
30 درصد از بزرگ‌سالان گفته‌اند که اکثر مردم قابل اعتمادند
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir