مهمترین یافته های ایسپا در سال 1400
مهمترین یافته های ایسپا در سال 1400
شنبه, 28 اسفند,1400

به گزارش روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در سال گذشته طرح‌های نظرسنجی مختلفی را در سطح ملی اجرا کرده است. این نظرسنجی ها با جامعه آماری افراد بالای 18 سال ساکن در کل کشور (شهر و روستا) اجرا شده است. در این جا به برخی از مهمترین یافته‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در یک سال گذشته اشاره شده است.  

 

18 موج نظرسنجی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری 1400

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) 18 موج نظرسنجی پیرامون سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با جامعه آماری افراد بالای 18 سال در کل کشور (شهر و روستا) اجرا کرده است. نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا قبل از برگزاری انتخابات، منتشر شد و میزان مشارکت 44 درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری و رأی 63.7 درصدی مردم به آقای ابراهیم رئیسی توسط ایسپا اعلام شد. 

 

مردم ایران تا چه اندازه شاد هستند؟

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نظرسنجی را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور (شهر و روستا) و تعداد نمونه ۱۵۴۶ نفر در اردیبهشت ۱۴۰۰ به شیوه مصاحبه تلفنی اجرا کرده است. از پاسخگویان پرسیده شده است «با درنظر گرفتن همه چیز شما چقدر شاد هستید؟» ۱۲ درصد از پاسخگویان گفتند «خیلی شاد هستم» و ۵۰.۹ درصد نیز اعلام کردند «نسبتا شاد هستم». در مقابل ۱۳.۶ درصد گفتند «خیلی شاد نیستم» و ۲۳.۵ درصد اعلام کردند «اصلا شاد نیستم». زنان تا حدودی نسبت به مردان شادترند. 57.6 درصد از مردان گفتند خیلی شاد و نسبتا شاد هستند در حالی که این عدد برای زنان بیشتر است (68.3 درصد). همچنین با افزایش سن افراد از میزان شادی کاسته می‌شود.

 

میزان استفاده شهروندان از رسانه‌های اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام و واتس‌اپ)

در آذرماه 1394، 37.5 درصد مردم ایران کاربر تلگرام بوده‌اند که این میزان تا فروردین 97 روند صعودی پیدا کرد و به 59.4 درصد رسید. به دلیل سیاست‌های فیلترینگ در اردیبهشت 1397، میزان افرادی که از این  اپلیکیشن استفاده می‌کردند در نظرسنجی خرداد 97 ایسپا این رقم به 49.5 درصد کاهش یافت. در بهمن 1399، 36.3 درصد مردم گفته‌اند از تلگرام استفاده می‌کنند. اما طبق آخرین نظرسنجی ایسپا در تیر 1400، 40.4 درصد افراد بالای 18 سال کشور بیان کرده‌اند همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند. 

در آذرماه 94، 16.6 درصد ایرانیان از پیام‌رسان واتساپ استفاده می‌کرده‌اند و طی نظرسنجی‌های ایسپا در فروردین 97، قبل از اعمال سیاست ‌فیلترینگ تلگرام میزان استفاده از واتس‌آپ 11.9 درصد بوده است. بعد از فیلتر تلگرام و کاهش 10 درصد کاربران آن، میزان استفاده از واتس‌آپ 12 درصد افزایش یافته و به 25 درصد رسید و این روند صعودی ادامه پیدا کرد تا جایی که در آخرین نظرسنجی ایسپا در تیر 1400 میزان استفاده از واتس‌آپ به 71.4 درصد رسیده است. 

25.5 درصد ایرانیان در آذر 1394 اعلام کردند از اینستاگرام استفاده می‌کرده‌اند و طی نظرسنجی‌های ایسپا روند نوسانی را در میزان استفاده کاربران داشته است و در آخرین نظرسنجی ایسپا در تیرماه 1400 میزان استفاده از آن به 53.1 درصد رسیده است.    

 

تجربه شهروندان از سرمایه‌گذاری در بورس

نتایج نظرسنجی در تیرماه 1400 با جامعه آماری شهروندان بالای 18 سال کل کشور و اندازه نمونه 1585 نفر نشان می‌دهد، 20.9 درصد مردم در دو سال گذشته در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از این گروه 77.1 درصدشان ضرر کرده‌اند و در مقابل تنها 8.1 درصد گفته‌اند از این سرمایه‌گذاری سود کرده‌اند. 14.8 درصدشان نیز نه سود داشته‌اند و نه ضرر کرده‌اند.

 

ارزیابی شهروندان از حل مشکلات کشور با آمدن آقای ابراهیم رئیسی

از شهروندان بالای 18 سال کشور در تیرماه 1400 سوال شد «فکر می‌کنید با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور کمتر شود، بیشتر شود یا فرقی نخواهد کرد؟». 45.9 درصد شهروندان معتقدند با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور کمتر می‌شود، اما 11.5 درصد گفته‌اند با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور بیشتر هم می‌شود. از نظر 33.8 درصد با آمدن آقای رئیسی وضعیت کشور تغییری نخواهد کرد. 8.8 درصد نیز به این سوال پاسخ نداده‌اند. بر اساس یافته‌های نظرسنجی ، 31.4 درصد از پاسخگویان گفته‌اند تحریم‌ها در دوره آقای رئیسی به همین شکل موجود ادامه پیدا خواهد کرد. 31.5 درصد معتقد بودند تحریم‌ها کمتر خواهد شد و 20.4 درصد بیان کرده‌اند تحریم‌ها در دوره آقای رئیسی بیشتر خواهد شد. 16.7 درصد از پاسخگویان به این سوال پاسخ نداده‌اند. 

 

از هر 5 نفر کاربر رسانه‌های اجتماعی یک نفر بیان کرده است از این فضا کسب درآمد می‌کند

از افراد بالای 18 سال کشور و تعداد نمونه 1570 نفر در مرداد ماه 1400 سوال شد: «آیا خود شما از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب درآمد دارید؟» براساس نتایج نظرسنجی، 19.8 درصد کاربران رسانه‌های اجتماعی (معادل 14.5 درصد کل نمونه) گفته‌اند از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند و در مقابل 80.2 درصد گفته‌اند درآمدی از طریق رسانه‌های اجتماعی ندارند. از کاربران رسانه‌های اجتماعی پرسیده شد «آیا شما یا اعضای خانواده‌تان از طریق رسانه‌های اجتماعی مجازی مثل تلگرام، روبیکا و اینستاگرام کالا یا خدمات خرید می‌کنید؟». از بین کسانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، 55 درصد گفته‌اند خود یا اعضای خانواده شان از طریق رسانه‌های اجتماعی مجازی کالا یا خدمات خرید می‌کنند. 

 

امید به آینده کشور 

با تعداد نمونه 1570 نفر و شیوه مصاحبه تلفنی از شهروندان بالای 18 سال کشور در مردادماه 1400 پرسیده شد «فکر می‌کنید در سال آینده وضعیت کشور نسبت به الان چه تغییری خواهد کرد؟». طبق نتایج به دست آمده، 41.3 درصد مردم گفته‌اند وضعیت کشور در سال آینده نسبت به الان بهتر می‌شود. 14.8 درصد گفته‌اند وضعیت کشور تغییری نمی‌کند، اما 28.8 درصد معتقدند در سال آینده، شرایط کشور بدتر می‌شود. 14.3 درصد نیز نمی‌دانند وضعیت کشور در سال آینده چگونه خواهد شد. 

 

امید به کاهش ابتلاء و مرگ و میر ناشی از کرونا تا پایان سال 1400

بر اساس نظرسنجی اجرا شده در شهریور 1400 با جامعه آماری شهروندان بالای 18 سال کل کشور، ۴۴.۳ درصد شهروندان به کاهش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا تا پایان سال جاری کاملا امیدوارند یا به آن امید زیادی دارند. از پاسخگویان پرسیده شد «با توجه به شرایط موجود تا چه حد امیدوارید تا پایان سال ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران کاهش پیدا کند؟» ۱۸.۹ درصد پاسخگویان گفته‌اند به کاهش ابتلا و مرگ‌ومیر تا پایان سال کاملاً امیدوارند، امیدواری ۲۵.۴ درصد پاسخگویان در این خصوص زیاد است و ۲۸.۶ درصد تاحدودی امیدوارند. ۸.۳ درصد پاسخگویان گفته‌اند به کاهش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا تا پایان سال اصلاً امیدوار نیستند و ۱۵.۳ درصد امید کمی دارند. ۳.۶ درصد پاسخگویان به این سؤال پاسخ نداده‌اند.

 

نحوه پیگیری اخبار روز جامعه توسط شهروندان 

به منظور بررسی نحوه پیگیری اخبار روز جامعه به شیوه تلفنی از پاسخگویان بالای 18 سال کل کشور پرسیده شد «شما اخبار روز جامعه را بیشتر از چه طریقی پیگیری می‌کنید؟» پاسخگویان فقط می‌توانستند یک گزینه را انتخاب کنند. ۴۲.۱ درصد پاسخگویان در پاسخ به این سوال صداوسیما، ۴۱.۴ درصد فضای مجازی (رسانه‌های اجتماعی و سایت‌‌های خبری)، ۵.۱ درصد شبکه‌های ماهواره‌ای، ۲ درصد دوستان و آشنایان، ۰.۲ درصد روزنامه‌ها و ۶.۹ درصد سایر موارد را انتخاب کرده‌اند. ۲.۳ درصد نیز به این سوال پاسخ ندادند. مقایسه این نتایج با یافته‌های پیشین ایسپا نشان می‌دهد پیگیری اخبار روز از طریق صداوسیما در شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۷، ۱۵.۶ درصد کاهش یافته است. در مقابل استفاده از فضای مجازی به عنوان منبع کسب خبر در این بازه زمانی بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است.

 

ارزیابی عملکرد رئیس قوه قضاییه (آقای محسنی اژه‌ای) از نگاه شهروندان

براساس نظرسنجی ایسپا با جامعه آماری افراد بالای 18 سال در آبان ماه 1400، ۳۸.۴ درصد از پاسخگویان می‌دانند رییس قوه قضاییه کیست و اسم ایشان (آقای محسنی اژه‌ای) را به درستی ذکر کرده‌اند. در مقابل ۶۱.۶ درصد پاسخگویان نام رییس قوه قضاییه را نمی‌دانند. از افراد نمونه که از نام آقای محسنی اژه‌ای اطلاع داشتند پرسیده شد «آقای محسنی اژه‌ای چند ماه پیش به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شده است. شما عملکرد ایشان را چطور ارزیابی می‌کنید؟» ۳۷.۷ درصد عملکرد ایشان را خوب، ۱۹.۹ درصد متوسط و ۱۵.۵ درصد ضعیف ارزیابی کرده‌اند. ۲۶.۹ درصد نیز به این سوال پاسخ ندادند یا گزینه نمی‌دانم را انتخاب کردند.

 

مردم فعالیت در بازار زمین و مسکن را بهترین روش سرمایه‌گذاری می‌دانند

مطابق با یافته های نظرسنجی در آبان ماه سال جاری،  ۳۶.۸ درصد پاسخگویان گفته‌اند اگر پس‌اندازی داشته باشند ترجیح می‌دهند آن را در بخش زمین و مسکن سرمایه‌گذاری کنند، ۲۲.۸ درصد اشتغال و کارآفرینی می‌کنند، ۹.۶ درصد سکه و طلا می‌خرند، ۸.۹ درصد در بانک پس‌انداز می‌کنند و ۳.۱ درصد در ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری می‌کنند. خرید دلار و ارز ترجیح ۱.۳ درصد پاسخگویان و سرمایه‌گذاری در بورس ترجیح ۱.۲ درصد پاسخگویان است. ۹.۹ درصد پاسخگویان به سایر موارد اشاره کرده‌اند که شامل مواردی همچون خرید خودرو، ازدواج فرزندان، کمک به دیگران،‌ مهاجرت و ... می‌شود.

 

از هر 10 نفر افراد بالای 18 سال، تقریبا 7 نفر اعتقاد دارد داشتن فرزند موجب خوشبختی زوجین می شود

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در دی ماه ۱۴۰۰ با شیوه مصاحبه تلفنی و جامعه آماری کلیه شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور و تعداد نمونه ۱۵۸۴ نفر نظرسنجی با موضوع فرزندآوری را اجرا کرده است. ۶۸.۴ درصد داشتن فرزند را موجب خوشبختی زوجین دانسته‌اند، در مقابل ۲۸ درصد وجود فرزند را باعث خوشبختی زوجین نمی‌دانند. ۳.۵ درصد نیز نسبت به این سوال اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. مطابق با یافته‌های این نظرسنجی، مردان (۷۲.۶ درصد) بیشتر از زنان (۶۴.۳ درصد) بر این باورند که داشتن فرزند باعث خوشبختی زوجین می‌شود واز نگاه شهروندان، میانگین تعداد فرزندان مناسب برای یک خانواده از نظر پاسخگویان ۲.۲۲ فرزند است.

 

تمایل مردم ایران به تزریق دوز سوم واکسن کرونا 

 بر اساس داده‌های حاصل از نظرسنجی ایسپا در اسفند 1400، 91.3 درصد مردم دوز اول، 85.5 درصد دوز دوم و 47.2 درصد دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. 8.7 درصد نیز گفته‌اند تمایلی به دریافت واکسن ندارند. 70.7  درصد از کل کسانی که تاکنون دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند و هنوز دوز سوم را نزده اند، اعلام کرده اند دوز سوم را دریافت خواهند زد، اما 21.6 درصد آن‌ها گفته ‬اند دوز سوم را نخواهند زد. 

 

مهمترین آرزوی مردم برای سال 1401

در آخرین روزهای سال 1400، داشتن سلامتی مهم‌ترین آرزوی مردم برای سال 1401 بوده است که 23.2 درصد مردم به آن اشاره کرده‌اند. همچنین بهترشدن اوضاع کشور از لحاظ وضعیت اقتصادی برای 16.7 درصد، و ازبین‌ رفتن کرونا مهم‌ترین آرزوی   11.9 درصد از مردم برای سال 1401 بوده است. 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir