از هر 10 نفر افراد بالای 18 سال، تقریبا 7 نفر اعتقاد دارد داشتن فرزند موجب خوشبختی زوجین می شود
از هر 10 نفر افراد بالای 18 سال، تقریبا 7 نفر اعتقاد دارد داشتن فرزند موجب خوشبختی زوجین می شود
چهار شنبه, 13 بهمن,1400

به گزارش روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در دی ماه ۱۴۰۰ با شیوه مصاحبه تلفنی و جامعه آماری کلیه شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور و تعداد نمونه ۱۵۸۴ نفر نظرسنجی با موضوع فرزندآوری را اجرا کرده است.

 

مشخصات پاسخگویان

 50.2 درصد پاسخگویان این نظرسنجی مرد و 49.8 درصد زن هستند. 25.9 درصد پاسخگویان در رده سنی 18 تا 29 سال، 47.6 درصد در رده سنی 30 تا 49 سال و 26.4 درصد در رده سنی 50 سال و بالاتر قرار دارند. 60 درصد گروه نمونه فاقد تحصیلات دانشگاهی و 39.2 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. 0.8 درصد گروه نمونه به این سوال پاسخی ندادند. 24 درصد مجرد، 69.8 درصد متأهل و 6.2 درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر هستند. 74 درصد پاسخگویان در نقاط شهری و 26.0 درصد در روستاها سکونت دارند. سرانه هزینه فرد در خانواده در هر ماه برای 22 درصد پاسخگویان کمتر از یک میلیون تومان، 32.6 درصد بین یک تا دو میلیون تومان، 15.4 درصد بین دو تا سه میلیون تومان و برای 18.1 درصد بیش از سه میلیون تومان است. میانگین سرانه هزینه فرد در خانواده در هر ماه برابر با دو میلیون و سیصد و سی و شش هزار تومان بوده است. همچنین 11.9 درصد نمونه به این سؤال پاسخ نداده‌اند.

 

از هر 10 نفر افراد بالای 18 سال تقریبا 7 نفر اعتقاد دارد داشتن فرزند موجب خوشبختی زوجین می شود

 ۶۸.۴ درصد داشتن فرزند را موجب خوشبختی زوجین دانسته‌اند، در مقابل ۲۸ درصد وجود فرزند را باعث خوشبختی زوجین نمی‌دانند. ۳.۵ درصد نیز نسبت به این سوال اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

 مردان (۷۲.۶ درصد) بیشتر از زنان (۶۴.۳ درصد) بر این باورند که داشتن فرزند باعث خوشبختی زوجین می‌شود. افراد ۵۰ ساله و بیشتر (۷۲.۸ درصد) بیشتر از دیگر گروه‌های سنی معتقدند که فرزند داشتن خوشبختی زوجین را به همراه خواهد داشت. در میان افرادی که تحصیلات کمتر از دیپلم دارند (۷۴.۸ درصد) نسبت به افراد دارای دیپلم (۶۹ درصد) و افراد با تحصیلات دانشگاهی (۶۳.۱ درصد)، این تفکر که فرزند داشتن باعث خوشبختی زوجین می‌شود، قوت بیشتری دارد. این عدد در بین افراد ساکن در شهرها (۶۵.۵ درصد) و در بین روستائیان (۷۶.۷ درصد) است. 

 

میانگین تعداد فرزندان مناسب برای یک خانواده از نظر پاسخگویان ۲.۲۲ فرزند است

 ۱۲ درصد نداشتن فرزند را مطلوب می‌دانند. ۲۰.۷ درصد یک فرزند، ۳۲.۷ درصد دو فرزند، ۱۶ درصد سه فرزند، ۱۱.۶ درصد چهار فرزند و ۵.۶ درصد پنج فرزند و بیشتر را برای یک خانواده مطلوب دانستند. ۱.۴ درصد به این سوال پاسخی ارائه ندادند. میانگین تعداد فرزندان مناسب برای یک خانواده از نظر پاسخگویان ۲.۲۲ فرزند است.

 میانگین تعداد فرزندان مطلوب از نظر مردان (۲.۳۲ فرزند) و برای زنان (۲.۱۲ فرزند) است. میانگین فرزند در میان افراد ۵۰ ساله و بیشتر (۲.۵۶ فرزند) بالاتر از دیگر گروه‌های سنی است. پاسخگویان متاهل (۲.۳۳ فرزند) تعداد فرزندان بیشتری را نسبت به مجردها (۱.۹۶) مطلوب می‌دانند. 

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir