امید و شادی کمتر در سال 2021
امید و شادی کمتر در سال 2021
سه شنبه, 05 بهمن,1400

موسسه نظرسنجی گالوپ بنا بر یک سنت دیرپا که از سال 1979 آغاز شده یک نظرسنجی در پایان هر سال با موضوع امید و شادمانی و روند انتظارات از وضعیت اقتصادی انجام می‌دهد. نتایج این نظرسنجی در پایان سال 2021 بیانگر این نکته است که؛ در پایان سال 2021 امید و شادمانی در سراسر جهان به نسبت سال گذشته رو به کاهش است. ترس از مشکلات اقتصادی پیش رو همچنان زیاد و به طور پیوسته رو به افزایش است. همه‌گیری جهانی کرونا به وضوح هنوز امیدها، ترس‌ها و انتظارات جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما تفاوت‌های قابل توجهی بر اساس منطقه و کشور وجود دارد. 38 درصد از جمعیت جهان در حال حاضر تصور می‌کنند که سال 2022 بهتر از سال 2021 خواهد بود، 28 درصد اما انتظار دارند سال بدتری پیش رو داشته باشند. 27 درصد نیز معتقدند که سال 2022 مانند سال 2021 خواهد بود و تغییرات محسوسی به وجود نخواهد آمد. این تصویر شبیه به پایان سال 2020 است. سال 2008 از این حیث بدترین سال در هزاره سوم یعنی قرن جدید است. مطابق با نتایج نظرسنجی مردم اندونزی امیدوارتر از بقیه مردم جهان هستند (76 درصد در آنجا انتظار سال بهتری دارند)، مردم آلبانی (70 درصد)، نیجریه (68 درصد)، آذربایجان (62 درصد) و ویتنام (59 درصد) نیز همین وضعیت امیدواری را دارند. در مقابل 56 درصد مردم کشور افغانستان در انتظار سالی بدتر هستند. این رقم در کشور ترکیه (56 درصد)، بلغارستان (48 درصد)، لهستان (47 درصد)، جمهوری چک (45 درصد) و پاکستان (41 درصد) گزارش شده است.

بخش دیگری از نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد از نظر مردم برخی از کشورها وضعیت کنونی تغییر نخواهد کرد و وضعیت فعلی تداوم خواهد یافت. به عنوان مثال 54 درصد شهروندان کره انتظار دارند که سال آینده مشابه سال گذشته باشد. مردم ایتالیا (48 درصد)، صربستان (42 درصد)  نیز انتظار دارند که سال 2022 مانند سال 2021 باشد. 

مطابق با نتایج کلی این نظرسنجی و با در نظر داشتن شاخص امید (HOPE INDEX) که بر اساس معیار «پاسخ سال آینده بهتر می‌شود منهای پاسخ سال آینده وضعیت بدتر می‌شود» سنجیده می‌شود، 5 کشور برتر از نظر میزان امیدواری به سال آینده عبارتند از؛ اندونزی (+72)، آلبانی (+65)، آذربایجان (+53)، نیجریه (+51)، مکزیک و ویتنام (هر دو با امتیاز 47+). در مقابل 5 کشور که بدبین به آینده هستند به ترتیب عبارتند از؛ ترکیه (34-)، بلغارستان (34-)، افغانستان (32-)، لهستان (30-) و جمهوری چک (25-). 

نتایج این تحقیق بیانگر این نکته است که شهروندان اروپا، روسیه و خاورمیانه بیشتر از مردم سایر مناطق بدبین هستند، در حالی که کشورهای آسیایی به نظر خوشبین تر هستند. امید در ایالات متحده آمریکا، آلمان، بریتانیا، استرالیا و هند در مقایسه با نظرسنجی سال گذشته به شدت کاهش یافته است، درحالی که میزان امیدواری به آینده در کشورهایی نظیر ژاپن، مکزیک و کره به طور قابل توجهی رشد داشته است. اما در این میان ترکیه یک مورد منحصر به فرد با افزایش بی‌سابقه بدبینی است که بدون شک این مساله به دلیل افزایش ناگهانی تورم در چند ماهه آخر پایان سال است.

وضعیت اروپا در این نظرسنجی تعریفی ندارد و به نظر می‌رسد مردم اروپا بخصوص کشورهای شرقی این قاره،  چندان به وضعیت پیش‌رو خوش‌بین نیستند. اما در عوض، مناطق در حال توسعه اغلب شادتر و امیدوارتر هستند. به نظر می‌رسد خوش‌بینی معمولاً فقط یک موضوع رفاهی نیست، بلکه به سن جمعیت و درک احتمالات رشد پیش رو نیز بستگی دارد.

علیرغم مشکلات مربوط به بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی، شادمانی فردی کماکان وجود دارد. همانطور که همیشه اتفاق می‌افتد. هر چند پنج سال پیش وضعیت بهتری وجود داشت، اما هنوز از نظر شادی فردی، مردم در سراسر جهان اکنون «نسبتاً شاد» به نظر می‌رسند. مطابق با نتایج همین نظرسنجی در حال حاضر 56 درصد از جمعیت جهان خود را «خوشبخت یا خیلی خوشحال» می‌دانند، بیش از یک دهم می‌گویند که کم و بیش ناراحت هستند، در حالی که نزدیک به یک سوم می‌گویند که «نه خوشحال هستند، نه ناراحت».

 مطابق با نتایج این نظرسنجی 83 درصد مردم کلمبیا اعلام کرده‌اند که خوشحال هستند. این رقم برای مردم قزاقستان 81 درصد، آلبانی 74 درصد، مالزی 78 درصد، نیجریه 78 گزارش شده است. بیشترین آمار ناراحتی و نارضایتی نیز به ترتیب مربوط به کشور افغانستان (36 درصد) غنا و عراق و اکراین(31 درصد) ترکیه و در نهایت  پاکستان و روسیه (23 درصد) است. با این حساب بر اساس شاخص شادی، 5 کشور شاد عبارتند از: کلمبیا (79+)، قزاقستان (+76)، آلبانی (+74)، مالزی (+73)، آذربایجان (+70). در مقابل غنا (فقط 2+)، افغانستان (9+)، هنگ‌کنگ (11+)، عراق (17) و روسیه (18+) 5 کشوری هستند که کمترین شادی در بین مردم آن کشور وجود داشته است.

نتایج این نظرسنجی بیانگر این نکته است که اغلب مردم آمریکای لاتین، آفریقا و آسیای شرقی در میان شادترین نقاط جهان هستند. اروپا، خاورمیانه و روسیه (دوباره همانطور که انتظار می‌رود) در سمت تیره و تار قرار دارند. ایالات متحده آمریکا نیز در نقطه میانی این طیف در حکم نمره میانگین جهانی است. این تحقیق نتیجه مصاحبه با 41560 نفر بوده است. در هر کشور یک نمونه معرف، حدود 1000 مرد و زن در اکتبر 2021 به صورت چهره به چهره، از طریق تلفن یا آنلاین مصاحبه شده‌اند.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir