کاهش محبوبیت جو بایدن در امریکا
کاهش محبوبیت جو بایدن در امریکا
یکشنبه, 03 بهمن,1400

ترجمه و تدوین: محمد عاملی پژوهشگر ایسپا

بایدن به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و اقداماتش در حال از دست دادن جایگاهش در میان مردم آمریکاست. محبوبیت بایدن به دلیل چالش‌های متعددی که دولت در داخل و خارج از کشور مواجه است، در دو ماه گذشته به طرز قابل توجهی پایین آمده است. کمتر از نیمی از بزرگسالان امریکا (44 درصد) در حال حاضر سیاست‌ها و اقدامات بایدن به عنوان رییس جمهور را تایید می کنند. این در حالی است که 53 درصد مخالف اقدامات او هستند. این رقم بیانگر کاهش میزان مقبولیت بایدن نسبت به ماه جولای (تیر- مرداد) است. چراکه در این ماه 55 درصد مردم آمریکا اقدامات بایدن را تایید می کردند و فقط 43 درصد مخالف عملکرد وی بودند. از بهار سال 2021 اعتماد عمومی به بایدن در چندین موضوع کاهش یافته است. نظرسنجی انجام شده در ماه مارس (اسفند/ فروردین) نشان می دهد، اکثریت مردم آمریکا در موضوعات جاری کشور، از جمله کنترل بیماری کرونا و نیز مدیریت سیاست خارجی و اقتصادی به بایدن اعتماد داشته اند. اما در چهار مورد دیگر به نظر می رسد مردم امریکا اعتماد کمی به بایدن دارند. به صورت کلی در مقایسه با ماه مارس (اسفند و فرودین) در چندین مورد تصورات مثبت مردم امریکا در مورد بایدن کاهش پیدا کرده است. 

در حال حاضر تعداد بیشتری از بزرگسالان نسبت به صداقت و توانمندی‌های بایدن دچار تردید شده‌اند و بسیاری بر این باورند که بایدن اهمیت چندانی برای آنها قایل نیست. هر چند ارزیابی عملکرد بایدن تا حد زیادی تابع خطوط دوگانه قطبی است اما به صورت کلی جایگاه عمومی او در میان اعضای هر دو حزب کاهش آشکاری پیدا کرده است. به عنوان مثال میزان محبوبیت بایدن 13 درصد در میان دمکرات‌ها و افراد متمایل به دمکرات ها کاهش داشته است. یعنی از 88 درصد در ژوئن (خرداد- تیر) به 75 درصد در حال حاضر رسیده است. در میان جمهوری‌خواهان نیز اقبال بایدن به نسبت قبل، کاهش ملموسی داشته است. فقط 9 درصد جمهوری‌خواهان و کسانی که به این حزب تمایل دارند اقدامات بایدن را تایید می¬کنند که به نسبت دو ماه قبل، 17 درصد کاهش داشته است. 

نکته جالب اما در این میان، کاهش محبوبیت دیگر سیاست‌مداران آمریکایی است. در نظرسنجی پانلی که اخیراً (از 13 تا 19 سبتامبر) توسط مرکز تحقیقات پیو صورت گرفته است از 10371 نفر بزرگسال آمریکایی در مورد میزان محبوبیت سیاست‌مداران آمریکایی سوال شده است. نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد محبوبیت سیاستمداران امریکایی به صورت کلی کاهش یافته است. فقط 27 درصد مردم امریکا رهبران کنکره جمهوریخواه را تایید می‌کنند که نسبت به ماه آوریل 5 درصد کاهش داشته است. کاهش محبوبیت رهبران دمکرات به 39 درصد رسیده است. مطابق با داده‌های این نظرسنجی 51 درصد مردم امریکا «بسیار» و «تاحدی» به نحوه برخورد و مدیریت بایدن اعتماد داشته‌اند، حالکه این رقم در مارس گذشته 65 درصد بوده است. میزان اطمینان به مدیریت بایدن در عرصه‌هایی چون اقتصاد، سیاست خارجی و سیاست مربوط به مهاجرت نیز کاهش یافته است. 

بایدن همچنین یکی از پرسش‌های این نظرسنجی در مورد پذیرش پناهجویان افغان بود. اکثریت مردم آمریکا موافق پذیرش این پناه‌جویان بودند. هر چند 42 درصد مردم آمریکا مخالف پذیرش این پناهجویان هستند. این موضوع در میان طرفداران حزب جمهوریخواه و دمکرات متفاوت است. در حالیکه 75 درصد دمکرات‌ها موافق پذیرش مهاجران افغان هستند، فقط 35 درصد جمهوری‌خواهان موافق این امر هستند. اما خود وقایع افغانستان در افکارعمومی آمریکا برای دولت بایدن یک کارنامه منفی به حساب می‌آید. 

در مورد مالیات‌ها، حمایت گسترده از افزایش مالیات بر مشاغل بزرگ، خانواده‌های با درآمد بالا نیز نگاه متفاوتی وجود دارد. حدود دوسوم آمریکایی‌ها (66 درصد) طرفدار افزایش مالیات بر مشاغل و شرکت‌های بزرگ هستند. از جمله 37 درصد بر این باورند این مالیات‌ها باید بسیار افزایش یابد.

به نظر می‌رسد از منظر مردم امریکا افق اقتصادی این کشور برای بخش قابل توجهی از مردم امریکا چندان خوش‌بینانه نیست. 37 درصد مردم امریکا معتقدند شرایط یکسال آینده اقتصاد آمریکا بدتر خواهد شد. در حالیکه 29 درصد به چنین چیزی باور ندارند. 34 درصد نیز انتظار کمی برای تغییر دارند، در حالیکه در ماه مارس گذشته 44 درصد مردم آمریکا بر این باور بودند که اوضاع اقتصادی بهبود خواهد یافت. هر چند 31 درصد خلاف این را باور داشتند، 24 درصد نیز اعتقاد داشتند وضعیت فعلی تغییری نخواهد کرد.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir