سنجش نگرش شهروندان پیرامون محبوبیت رئیس جمهور
سنجش نگرش شهروندان پیرامون محبوبیت رئیس جمهور
دوشنبه, 29 آذر,1400

به گزارش روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به منظور پایش افکار عمومی در ارتباط با میزان محبوبیت رئیس جمهور در آبان‌ماه 1400 یک نظرسنجی در مقیاس ملی و با شیوه مصاحبه تلفنی انجام داده است. جامعه آماری این نظرسنجی کلیه شهروندان 18 سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و تعداد نمونه آن 1612 نفر بوده است. 

 

مشخصات پاسخگویان

 50.5 درصد پاسخگویان این نظرسنجی مرد و 49.5 درصد زن هستند. 26.7 درصد پاسخگویان در رده سنی 18 تا 29 سال، 47.4 درصد در رده سنی 30 تا 49 سال و 25.9 درصد در رده سنی 50 سال و بالاتر قرار دارند. 63.3 درصد گروه نمونه فاقد تحصیلات دانشگاهی و 36.4 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. 23.6 درصد مجرد، 70 درصد متأهل و 6.4 درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر هستند. 73.7 درصد پاسخگویان در نقاط شهری و 26.3 درصد در روستاها سکونت دارند. سرانه هزینه فرد در خانواده در هر ماه بین 24.8 درصد پاسخگویان کمتر از یک میلیون تومان، 31.3 درصد بین یک تا دو میلیون تومان، 13.6 درصد بین دو تا سه میلیون تومان و برای 14.1 درصد بیش از سه میلیون تومان است. میانگین سرانه هزینه فرد در خانواده در هر ماه برابر با دو میلیون و هشتاد و شش هزار تومان بوده است. همچنین 16.2 درصد نمونه به این سؤال پاسخ نداده‌اند.

 

 ۶۶.۷ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کشور، سیاست‌ها و اقدامات آقای رئیسی  را تایید می‌کنند

 از پاسخگویان پرسید شد«آیا سیاست‌ها و اقدامات آقای رئیسی را به عنوان رئیس جمهور تأیید می‌کنید یا خیر؟» طبق نتایج، ۶۶.۷ درصد مردم سیاست‌ها و اقدامات آقای رئیسی را تأیید می‌کنند و در مقابل ۲۱.۷ درصد گفته‌اند تأیید نمی‌کنند. ۱۱.۷ درصد نیز به این سوال پاسخ نداده‌اند.

 زنان (۶۹.۷ درصد) بیشتر از مردان (۶۳.۸ درصد) و افراد غیر دانشگاهی (۷۰.۷ درصد) بیشتر از افراد با تحصیلات دانشگاهی (۵۹.۸ درصد) سیاست‌ها و اقدامات آقای رئیسی را تایید می‌کنند. همچنین ساکنین روستاها (۷۴.۵ درصد) بیشتر از ساکنان شهرها (۶۳.۸ درصد) سیاست‌ها و اقدامات آقای رئیسی را تایید می‌کنند.

 

 

 

 میزان محبوبیت آقای  رئیسی میان مردم از نگاه پاسخگویان

از افراد نمونه پرسیده شد «به نظر شما آقای رئیسی چقدر در بین مردم محبوبیت دارد؟» طبق نتایج به دست آمده، ۴۸ درصد مردم محبوبیت آقای رئیسی در جامعه را زیاد و ۲۱.۳ درصد کم می‌دانند. ۱۹.۲ درصد نیز محبوبیت ایشان را در حد متوسط ارزیابی می‌کنند. ۱۱.۶ درصد نیز دراین زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند یا به سوال پاسخ نداده‌اند. از هر ۱۰ نفر بالای ۱۸ سال، ۶ نفر اخبار مربوط به سفرهای استانی رئیس جمهور را دنبال می‌کند

 در سوال دیگری از پاسخگویان پرسید شد: «آقای رئیسی برای خود شما چقدر محبوبیت دارد؟» طبق نتایج، ۵۰.۷ درصد مردم محبوبیت آقای رئیسی نزد خود را زیاد و ۲۴.۳ درصد کم دانسته‌اند. ۱۶.۱ درصد محبوبیت آقای رئیسی را برای خودشان متوسط ارزیابی کرده‌اند. ۸.۹ درصد از پاسخگویان به این سوال پاسخ نداده‌اند.

 

 

ارزیابی شهروندان از سفرهای استانی ریاست جمهوری در مدیریت و حل مسائل  و مشکلات استان‌ها

از پاسخگویان پرسیده شد «اخبار مربوط به سفرهای استانی آقای رئیسی را دنبال می‌کنید؟» ۵۹.۳ درصد از پاسخگویان اخبار مربوط به سفرهای استانی رئیس جمهور را دنبال می‌کنند. در مقابل ۴۰.۱ درصد گفته‌اند اخبار مربوط به سفرهای استانی رئیس جمهور را دنبال نمی‌کنند. ۰.۶ درصد هم به این سوال پاسخ ندادند.

 مردان (۶۴.۳ درصد) بیشتر از زنان (۵۴.۹ درصد) و ساکنان روستا (۶۴.۶ درصد) بیشتر از ساکنان شهر (۵۷.۹ درصد) پیگیر اخبار مربوط به سفرهای استانی رئیس جمهور هستند. در بین گروه‌های مختلف سنی، ۴۷ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال، ۶۱.۴ درصد افراد ۴۹-۳۰ سال و ۶۹.۳ درصد از افراد بالای ۵۰ سال، اخبار مربوط به سفرهای استانی رئیس جمهور را پیگیری می‌کنند. 

 ۱۴.۵ درصد پاسخگویان معتقدند سفرهای استانی در مدیریت و حل مسائل و مشکلات استان‌ها کاملا مفید است. از نظر ۲۱.۶ درصد این سفرها به میزان زیادی مفید است. ۲۹.۶ درصد این سفرها را تاحدودی مفید می‌دانند. ۱۲.۹ درصد اثر این سفرها را  در مدیریت مشکلات استان‌ها کم ارزیابی کرده‌اند و ۱۴.۲ درصد گفته‌اند چنین سفرهایی اصلا در مدیریت و حل مشکلات استان‌ها مفید نیست. ۷.۱ درصد از پاسخگویان به این سوال پاسخ نداده‌اند. 

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir