سنجش نگرش شروندان در خصوص دولت سیزدهم
سنجش نگرش شروندان در خصوص دولت سیزدهم
چهار شنبه, 07 مهر,1400

  به گزارش روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به منظور سنجش نگرش شهروندان در خصوص دولت سیزدهم، در روزهای 21 تا 25 شهریور 1400 یک نظرسنجی در مقیاس ملی و با شیوه مصاحبه تلفنی انجام داده است. جامعه آماری این نظرسنجی کلیه شهروندان 18 سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و تعداد نمونه آن 1581 نفر بوده است. 

 

 مشخصات پاسخگویان

50.2 درصد پاسخگویان این نظرسنجی مرد و 49.8 درصد زن هستند. 27 درصد پاسخگویان در رده سنی 18 تا 29 سال، 45.8 درصد در رده سنی 30 تا 49 سال و 27.2 درصد در رده سنی 50 سال و بالاتر قرار دارند. 23.8 درصد مجرد، 69.9 درصد متاهل و 6.3 درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر هستند. 38.3 درصد پاسخگویان در مراکز استان، 35.6 درصد در شهرهای کوچک تر و 26.1 درصد در روستاها سکونت دارند.

 

امید به آینده‌ی عملکرد دولت سیزدهم 

 از شهروندان سوال شد: «فکر می‌کنید این دولت در مقایسه با دولت قبلی چگونه عمل خواهد کرد؟» ۵۳.۲٪ معتقدند دولت آقای رئیسی درمقایسه با دولت قبلی بهتر و ۹.۶٪ گفته‌اند بدتر عمل خواهد کرد. ۲۱٪ معتقدند فرقی نخواهد کرد. همچنین ۱۵٪ در این ‌خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و ۱.۱٪ نیز پاسخ نداده‌اند.

 

 ۱۲.۹ درصد مردها معتقدند دولت آقای رئیسی در مقایسه با دولت قبل بدتر عمل خواهد کرد درحالی که این میزان بین زنان ۶.۵٪ است. ۵۸٪ افراد بالای ۵۰ سال، ۵۱.۷٪ افراد ۳۰ تا ۴۹ سال و ۵۳٪ جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال معتقدند این دولت در مقایسه با دولت قبلی بهتر عمل خواهد کرد. در بین گروه‌های تحصیلی، ۵۵.۷٪ افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی و ۵۱.۱٪ افراد دارای تحصیلات دانشگاهی معتقدند دولت سیزدهم در مقایسه با دولت قبل بهتر عمل خواهد کرد. ساکنین مناطق روستایی (۵۷.۴٪) نیز در مقایسه با ساکنین شهرهای غیر مرکز استان (۵۵.۶٪) و مراکز استان‌ها (۴۹.۴٪) به عملکرد دولت سیزدهم امیدوارترند.

 

تخصص و توانمندی کابینه دولت سیزدهم

 از شهروندان پرسیده شد: «به نظر شما کابینه آقای رئیسی توانمندی لازم برای مدیریت امور کشور را دارد؟» ۵۷.۶ درصد معتقدند کابینه آقای رئیسی توانمندی لازم برای مدیریت امور کشور را دارد و در مقابل ۱۸.۸٪ گفته‌اند توانمندی لازم را ندارد. ۲۳.۶٪ افراد در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرده یا به سوال پاسخ نداده‌اند.

 ۵۹.۸ ٪ زن‌ها و ۵۶.۵٪ مردها معتقدند کابینه آقای رئیسی توانمندی لازم برای مدیریت امور را دارد. ۶۱.۳٪ افراد بالای ۵۰ سال، ۶۰.۳٪ جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال و ۵۵.۱٪ افراد ۳۰ تا ۴۹ سال معتقدند کابینه فعلی توانمندی لازم برای مدیریت امور کشور را دارد. باور به توانمندی کابینه دولت سیزدهم در مدیریت امور کشور بین افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی (۶۳.۹٪) بیش از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی (۴۸.۶٪) است. ساکنین مناطق روستایی (۶۸.۱٪) در مقایسه با شهرهای کوچکتر (۵۹.۱٪) و مراکز استان‌ها (۵۰.۵٪) بیشتر معتقدند کابینه آقای رئیسی توانمندی لازم برای مدیریت کشور را دارد.

 

ملاک انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم

 ۳۷ درصد مردم معتقدند «اعضای دولت آقای رئیسی براساس توانایی و تخصص انتخاب شده‌اند» و در مقابل ۲۹.۴ درصد گفته‌اند «اعضای دولت براساس وابستگی جناحی و سیاسی انتخاب شده‌اند». ۳۳.۵ درصد نیز در این خصوص اطلاعی نداشته یا به سوال پاسخ نداده‌اند.

 

 مردها (۳۷.۹ درصد) بیش از زنان (۲۲.۱ درصد) معتقدند اعضای دولت آقای رئیسی براساس وابستگی جناحی و سیاسی انتخاب شده اند. جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال (۴۱.۴ درصد) بیش از سایر گروه‌های سنی معتقدند اعضای دولت آقای رئیسی براساس توانایی و تخصص انتخاب شده اند. ۳۹.۷ درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی معتقدند اعضای دولت آقای رئیسی براساس وابستگی جناحی و سیاسی انتخاب شده اند. این میزان بین افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی ۲۴.۳ درصد است. ساکنین مراکز استان‌ها (۳۴ درصد) و شهرهای غیر مرکز استان (۳۳.۳ درصد) بیش از ساکنین مناطق روستایی (۱۹.۹ درصد) معتقدند اعضای دولت آقای رئیسی براساس وابستگی جناحی و سیاسی انتخاب شده اند. 

 

عمل به وعده‌های داده شده

 در سؤالی از شهروندان پرسیده شد «آقای رئیسی در جریان رقابت‌های انتخاباتی و بعد از آن وعده‌هایی داده‌اند. شما بفرمایید آیا دولت ایشان می‌تواند به این وعده‌ها عمل کند؟»

 

 بر اساس نتایج نظرسنجی حاضر، امید به تحقق برخی وعده‌ها بیش از سایر موارد است. مردم بیشترین امید را به تحقق واکسیناسیون عمومی تا بهمن‌ماه و کمترین امید را به تحقق وعده رفع تحریم‌ها و کنترل تورم و گرانی دارند. درصد افرادی که معتقدند وعده‌ها عملیاتی خواهد شد در ذیل آمده است:

- واکسیناسیون همه مردم تا بهمن ماه: ۷۰.۸ درصد 

- مبارزه جدی با فساد: ۵۸ درصد 

- حل مشکلات مناطق محروم کشور مثل سیستان و بلوچستان و خوزستان: ۵۵.۹ درصد 

- رونق تولید و ایجاد اشتغال: ۵۲.۳ درصد 

- ساخت یک میلیون مسکن در هر سال: ۴۷.۷ درصد 

- کنترل تورم و گرانی: ۳۹.۹ درصد 

- رفع تحریم‌ها: ۳۶.۸ درصد 

 

محبوبیت و تایید اقدامات آقای رئیسی از سوی مردم

 ۵۱.۱ درصد مردم محبوبیت آقای رئیسی در جامعه را زیاد، ۲۲.۲٪ کم و ۱۶.۳٪ متوسط می‌دانند. ۱۰.۳٪ نیز دراین زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرده و به سوال پاسخ ندادند.

 

 زنان (۵۲.۲٪) بیش از مردها (۵۰.۲٪) معتقدند آقای رئیسی در جامعه محبوبیت زیادی دارد. گروه سنی بالای ۵۰ سال (۵۳.۳٪) بیش از سایر گروه‌های سنی معتقدند محبوبیت آقای رئیسی زیاد است. افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی (۵۵٪) بیش از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی (۴۵٪) محبوبیت آقای رئیسی را زیاد می‌دانند. ساکنین مناطق روستایی (۶۱.۹٪) بیش از ساکنین شهرهای غیر مرکز استان (۵۰.۶٪) و ساکنین مراکز استان‌ها (۴۴.۴٪) معتقدند آقای رئیسی بین مردم محبوبیت زیاد دارد. 

 مقایسه روند ارزیابی مردم از میزان محبوبیت رئیس‌جمهور در جامعه نشان می‌دهد درصد کسانی که محبوبیت ایشان را زیاد ارزیابی کرده‌اند، از ۴۸.۲٪در تیرماه به ۵۱.۱٪ در شهریور رسیده و می‌توان گفت ارزیابی مردم از محبوبیت عمومی رئیس‌جمهور ۲.۹٪ افزایش یافته است.

در ادامه  از مردم پرسیده شده است «آیا سیاست‌ها و اقدامات آقای رئیسی را به عنوان رئیس جمهور تأیید می‌کنید یا خیر؟» ۶۸.۶ درصد مردم سیاست‌ها و اقدامات آقای رئیسی را تأیید می‌کنند و در مقابل ۱۵.۲ درصد گفته‌اند تأیید نمی‌کنند. ۱۶.۱ درصد نیز به این سوال پاسخ نداده‌اند.

 

 زنان تا حدودی بیش از مردان سیاست‌های آقای رئیسی را تأیید می‌کنند. این میزان بین جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال (۷۲.۱ درصد) بیش از افراد بالای ۵۰ سال (۷۰ درصد) و افراد ۳۰ تا ۴۹ سال (۶۵.۹ درصد) است. افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی (۷۳.۸ درصد) بیشتر از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی (۶۰.۵ درصد) سیاست‌های آقای رئیسی را تأیید می‌کنند. همچنین با افزایش سطح اقتصادی افراد، میزان تأیید سیاست‌های آقای رئیسی کمتر می‌شود. ساکنین مناطق روستایی (۷۹.۹ درصد) بیش از ساکنین شهرهای غیر مرکز استان (۶۹.۹ درصد) و ساکنین مراکز استان‌ها (۵۹.۸ درصد) سیاست‌های آقای رئیسی را تأیید می‌کنند.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir