سنجش نگرش ایرانیان درباره واکسیناسیون کرونا
سنجش نگرش ایرانیان درباره واکسیناسیون کرونا
یکشنبه, 27 تیر,1400

به گزارش روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به منظور سنجش افکار مردم ایران در مورد برخی از ابعاد و مسائل واکسیناسیون کرونا، در روزهای 16 تا 20 تیرماه 1400 یک نظرسنجی در مقیاس ملی و با شیوه گردآوری تلفنی اطلاعات انجام داده است. جامعه آماری این نظرسنجی کلیه شهروندان 18 سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و تعداد نمونه آن 1585 نفر بوده است. 

 

مشخصات پاسخگویان

 50.1 درصد پاسخگویان این نظرسنجی مرد و 49.9 درصد زن هستند. 25.7 درصد پاسخگویان در رده سنی 18 تا 29 سال، 48.4 درصد در رده سنی 30 تا 49 سال و 25.9 درصد در رده سنی 50 سال و بالاتر قرار دارند. 23.3 درصد مجرد، 72.9 درصد متاهل و 3.7 درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر هستند. 39.2 درصد پاسخگویان در مراکز استان، 35.9 درصد در شهرهای کوچک¬تر و 24.9 درصد در روستاها سکونت دارند.

 

 رضایت شهروندان از عملکرد دولت در زمینه واکسیناسیون 

از پاسخگویان پرسیده شده است «اگر اجازه بدهید می‌خواهم نظر شما را درباره بعضی از موضوعات مربوط به شیوع کرونا در کشور بدانم. شما در مجموع از عملکرد دولت در زمینه واکسیناسیون کرونا چقدر راضی هستید؟». 41.1 درصد از پاسخگویان اصلاً از عملکرد دولت در زمینه واکسیناسیون رضایت ندارند. 20.1 درصد پاسخگویان گفته‌اند به میزان کمی از عملکرد دولت در این زمینه رضایت دارند. 23.3 درصد تا حدودی، 7.7 درصد به میزان زیاد و 4.2 درصد پاسخگویان کاملاً از عملکرد دولت در زمینه واکسیناسیون کرونا رضایت دارند. 3.6 درصد افراد نمونه به این سوال پاسخ نداده¬اند.  مردان نسبت به زنان، افراد 30 تا 49 سال به نسبت دیگر گروه های سنی، افراد با  تحصیلات دانشگاهی نسبت به افراد غیردانشگاهی و  کسانی که سرانه هزینه ماهیانه فرد در خانوار آن‌ها بالای دو میلیون تومان در ماه است، به نسبت دیگر گروه¬های هزینه‌ای نارضایتی بیشتری از عملکرد دولت در زمینه واکسیناسیون دارند.  

 

 

ترجیح شهروندان در استفاده از واکسن داخلی یا خارجی

از شهروندان پرسیده شده است «اگر امکان انتخاب داشته باشید، ترجیح می‌دهید از کدام واکسن استفاده کنید؟» طبق نتایج، 28.3 درصد از پاسخگویان ترجیح می¬دهند از واکسن ایرانی استفاده کنند، 23.2 درصد واکسن خارجی را ترجیح می‌دهند، 23.2 درصد گفته اند فرقی نمی¬کند،  17.9 درصد تمایلی به واکسن زدن ندارند و گزینه «هیچکدام» را انتخاب کرده‌اند،  5.5 درصد از پاسخگویان واکسن زده‌اند و 1.9 درصد به این سوال پاسخ نداده‌اند.   افراد 18 تا 29 سال کمتر از دیگر گروه¬های سنی، افراد با تحصیلات غیر دانشگاهی بیشتر از افراد دانشگاهی و همچنین کسانی که سرانه هزینه ماهیانه فرد در خانوار آن‌ها تا یک میلیون تومان در ماه است، بیشتر از دیگر گروه¬های هزینه‌ای واکسن ایرانی را ترجیح می¬دهند. ترجیح مردم در استفاده از واکسن داخلی یا خارجی در بین زنان و مردان تفاوت معناداری ندارد.

 

 

دیدگاه شهروندان در خصوص نوبت واکسن زدن

 در ادامه از کسانی که واکسن نزده‌اند پرسیده شد «فکر می ­کنید چه زمانی برای واکسن زدن نوبت به شما خواهد رسید؟» براساس نتایج به دست آمده، از نظر 14.4 درصد تا پایان تابستان، از نظر 10.5 درصد تا پایان پاییز و از نظر 16.4 درصد از پاسخگویان تا پایان سال نوبت واکسن آن‌ها خواهد رسید. 18.8 درصد فکر می کنند نوبت واکسن زدن آنها سال بعد خواهد بود و  26.4 درصد فکر می‌کنند هیچ وقت نوبت واکسن زدن آن‌ها نخواهد رسید. 13.6 درصد به این سوال پاسخ نداده‌اند.

شایان ذکر است از کل کسانی که بیان­کرده‌اند هیچ وقت نوبت واکسن زدن آن‌ها نخواهد رسید، 35.1 درصدشان در پاسخ به سوال قبلی گفته­ اند دریافت هیچکدام از واکسن‌های ایرانی و خارجی را ترجیح نمی‌دهند. 32.6 درصد آن‌ها نیز واکسن خارجی را بر ایرانی ترجیح می‌دهند. مردان بیشتر از زنان، افراد 18 تا 29 سال بیشتر از دیگر گروه­های سنی و افراد غیر دانشگاهی بیشتر از افراد دانشگاهی گفته‌اند هیچوقت نوبت واکسن زدن آن‌ها نخواهد رسید. دیدگاه پاسخگویان در این خصوص برحسب سرانه ماهیانه فرد در خانوار تفاوت معناداری ندارد. 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir