‍ مقایسه کشورهای ایران، ترکیه، مصر و اردن بر اساس شاخص کامیابی لگاتیوم 2020 (The Legatum Prosperity Index)
‍  مقایسه کشورهای ایران، ترکیه، مصر و اردن بر اساس شاخص کامیابی لگاتیوم 2020 (The Legatum Prosperity Index)
یکشنبه, 15 فروردین,1400

موسسه لگاتیوم هر ساله با استفاده از داده هایی که خود گردآوری می کند و ترکیب آنها با داده های نظرسنجی «موسسه نظرسنجی گالوپ»، «مرکز تحقیقات پیو» و داده های «سازمان سلامت جهان»، «یونسکو»، «یونیسف»، «سازمان تجارت جهانی»، «سازمان بین المللی کار»، «بانک جهانی»، «صندوق بین المللی پول» و ... کشورهای جهان را رتبه بندی می کند. شاخص کامیابی لگاتیوم (2020)، ثروت و رفاه جامعه را بر مبنای 3 رکن، 12 مولفه و 65 شاخص به طور همزمان می‌سنجد.

 سه رکن عبارتند از: 1- جامعه شمول یافته یا جامعه همگان (inclusive society) که شامل مولفه های «ایمنی و امنیت»، «آزادی فردی»، «حکمرانی» و «سرمایه اجتماعی»، 2- اقتصاد آزاد (open economic) شامل «فضای سرمایه گذاری»، «راه اندازی کسب و کار»، «دسترسی و ساختار بازار»، «کیفیت اقتصادی» و 3- مردم توانمند (empowered people) شامل «وضعیت زندگی»، «سلامت»، «آموزش» و «محیط زیست» می باشند. نمره هر رکن در بازه (100-0) تعریف می شود و کشورها برحسب امتیاز در هر یک از ارکان و مولفه های یادشده، بین 167-1 رتبه بندی شدند.

به طور کلی وضعیت کنونی توسعه اجتماعی در ایران بر اساس شاخص کامیابی لگاتیوم در مقایسه با سایر کشورهای جهان، نشان می دهد، ایران با نمره 48.1 از 100 در میان 167 کشور مورد بررسی در سال 2020، در جایگاه 120 قرار دارد. کشور اردن با نمره 56.6 در جایگاه 86، کشور ترکیه با نمره 54.9 در جایگاه 94 و کشور مصر با نمره 48 در جایگاه 121 قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir