تعداد زیادی از امریکایی ها آماده زیر سوال بردن نتایج انتخابات ریاست جمهوری هستند
تعداد زیادی از امریکایی ها آماده زیر سوال بردن نتایج انتخابات ریاست جمهوری هستند
چهار شنبه, 07 آبان,1399

ترجمه و تدوین: محمد عاملی پژوهشگر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایس‍‍‍پا)

انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بدون شک یکی از حساس ترین و چه بسا دلهره آورترین انتخاباتی است که در چند دهه اخیر مردم این کشور تجربه می کنند. به نظر می‌رسد مرد جنجالی کاخ سفید از بدو ورود به عرصه سیاست زمینه‌ساز سربرآوردن بحران هایی در جامعه امریکا شده است که تا پیش از این صرفاً آتش زیرخاکستر محسوب می‌شد. اما به نظر می رسد این شکاف‌های بالقوه در حال بالفعل شدن هستند. در صد سال گذشته کمتر دورانی را می‌توان سراغ داشت که تا این حد جامعه آمریکا قطبی شده باشد. اما آنچه وضعیت پیش روی جامعه آمریکا را در آستانه انتخابات دلهره‌آور می‌کند احتمال بروز خشونت در بین طرفین منازعه سیاسی است. نشریه اکونومیست با استناد به تحقیقی که احتمال پیروزی ترامپ را بسیار کم می‌داند به این نکته اساسی اشاره دارد که در صورت شکست انتخاباتی و بعضا پیروزی او، فضای جامعه آمریکا مستعد بروز خشونتی فراگیر از سوی موافقان یا مخالفان اوست. با ظهور برخی گروه‌های دست راست افراطی نظیر پسران سرافراز و یا گروه چپ‌گرای «آنتی فا» این امکان وجود دارد که بعد از اعلام نتایج انتخابات شاهد درگیری‌های مسلحانه بین طرفداران دو رقیب باشیم. خط و نشان‌های ترامپ و طرفداران مسلحش که برای گروه رقیب، در صورت پیروزی جو بایدن می‌تواند نشانه‌های نگران کننده از اتفاقات پیش رو باشد.

 گزارش جدیدی از گروه «مطالعات رأی دهندگان صندوق دموکراسی» که شامل جمعی از محققان افکار عمومی و دانشمندان علوم سیاسی است، نشان می‌‌دهد که به طور شگفت‌آوری اقلیت بزرگی از مردم آمریکا آماده‌اند که نتیجه انتخابات در ماه نوامبر را ولو با اعمال رفتارهای خشونت‌آمیز زیر سوال ببرند. مطابق با نظرسنجی آنها كه به تفصیل در گزارشی در ژوئن منتشر شده است، مشخص می‌شود از 5900 آمریكایی، 18٪ از پاسخ‌دهندگان (از جمله 29٪ جمهوریخواهان) تصور می‌‌كنند كه اگر ترامپ ادعا كند به دلیل وقوع تقلب گسترده انتخابات را باخته، اشکالی ندارد که از ترک کاخ سفید امتناع ورزد. ترامپ قبلاً در مخالفت خود با رأی‌های پستی، زمینه را برای این امر آماده کرده است و در توییتی اعلام کرده است «ارسال آراء به صورت پستی به طور قابل توجهی خطر وقوع جرم و تخلف انتخاباتی را افزایش می‌دهد!» 

دموکرات‌‌ها نیز نگرانی‌‌هایی دارند. تقریباً 40٪ از آنها اظهار داشتند كه اگر آنها در انتخابات آراء عمومی در سراسر كشور پیروز شوند اما اکثریت آراء کالج الکترال را از دست بدهند، از كاندیدایشان برای برگزاری مجدد انتخابات حمایت می‌‌کنند. مشابه این مورد زمانی اتفاق افتاد که ترامپ در سال 2016 هیلاری كلینتون را شکست داد. 57 درصد نیز اعلام کردند درصورتی که شواهدی محکم دال بر مداخلات خارجی در فرایند انتخابات توسط بازرسان پیدا شود، از انتخابات مجدد حمایت می‌‌کنند. شاید نگران‌‌کننده‌‌ترین بخش یافته‌‌ها این باشد که تقریباً از هر 10 نفر، 2 نفر چه دمکرات و چه جمهوری‌خواه، می‌‌گویند که اگر نا‌مزدشان شکست بخورد، توجیهی (چه ضعیف و چه محکم) برای اعمال خشونت وجود خواهد داشت.  

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir