آنچه باید از انتخابات امریکا بدانیم (بخش دوم)
آنچه باید از انتخابات امریکا بدانیم (بخش دوم)
دوشنبه, 05 آبان,1399

محمد عاملی، پژوهشگر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)

  اقلیت های مذهبی و غیر مذهبی در امریکا

جامعه غیرمذهبی آمریکا بنا به تحقیقات نظرسنجی گالوپ پنج درصد از جمعیت جامعه آمریکا را تشکیل می‌دهند. اما نکته این است که این جمعیت چندان علاقه ای به مشارکت در انتخابات ندارد و 69 درصد افراد غیر مذهبی اقدامات ترامپ را تایید نمی کنند. در انتخابات 2016 نیز برآورد می شود که تنها 15 درصد رای دهندگان افراد غیرمذهبی بوده‌اند، درصدی کمتر از جمعیتی واقعی‌شان در آن زمان. وقتی افراد غیردیندار رأی می دهند آشکارا به سمت دمکرات ها چرخش دارند. در انتخابات سال 2016 نزدیک به 67 درصد از کسانی که اعتقادات دینی نداشتند به کلینتون رای داده بودند. آخرین برآورد پیو این است که 72 درصد افراد غیر مذهبی به بایدن رأی خواهند داد. شواهد این فرض را تایید می کنند که بایدن اکثریت  قابل توجهی از آراء این گروه را به دست خواهد آورد، البته اگر آنها اقدام به رای دادن کنند.  

یهودیان بزرگترین و در عین حال قدرتمندترین اقلیت مذهبی جامعه امریکا را تشکیل می دهند. یهودیان دو درصد از جامعه بزرگسال امریکا را به خود اختصاص داده‌اند. در سال 2016 تقریبا از هر ده نفر یهودی هفت نفرشان به نامزد دمکرات خانم هیلاری کلینتون رای دادند. بر اساس نتایج نظرسنجی گالوپ 70 درصد یهودیان آمریکا در چهار سال گذشته با اقدامات ترامپ مخالف بوده اند. البته این نکته را باید در نظر داشت  این نظرسنجی بر اساس مصاحبه با گروه نسبتاً کوچکی از یهودیان در سال 2020 انجام شده است. مطابق با نتایج این تحقیق چرخش چندان زیادی در دیدگاه یهودیان طرفدار حزب دمکرات دیده نمی شود و به احتمال زیاد آراء یهودیان آمریکا بیشتر به سبد دمکرات‌ها ریخته خواهد شد. گذشته از یهودیان، در حدود 2 تا 4 درصد جمعیت آمریکا را مسلمانان، بودایی ها، هندوها و طرفداران دیگر ادیان تشکیل می دهند. این گروه های مذهبی اغلب نمره قبولی به اقدامات ترامپ نمی دهند. اما در مورد نسبت بین حزب دمکرات و بودایی ها این مساله فرق می‌کند. هر چند کاملیا هریس به عنوان معاون ترامپ یک باپتیست معرفی می‌شود، اما مادرش یک هندو است. موضوعی که ممکن است باعث تقویت موقعیت دمکرات ها در میان اقلیت هندو در امریکا شود. اما نقش کاملیا هریس چیزی بیشتر از این هاست. در تیم بایدن کاملیا هریس باید ایفاگر نقش زن رنگین پوستی باشد که توانسته در جامعه به شدت قشربندی شده آمریکا در یک جایگاه مهم سیاسی قرار بگیرد. کسی که لحن و سبک گفتاریش در نخستین مناظره در مقابل مایکل پنس نویدبخش ظهور یک سیاستمدار موفق رنگین پوست در صحنه سیاسی آمریکا بود.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir