نتایج نظرسنجی ایسپا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (بخش اول): تقریباً 77 درصد از افراد بیمار در زمان ترخیص، توصیه و آموزش‌های لازم درمورد پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران در دوران نقاهت را دریافت کرده‌اند
نتایج نظرسنجی ایسپا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (بخش اول):  تقریباً 77 درصد از افراد بیمار در زمان ترخیص، توصیه و آموزش‌های لازم درمورد پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران در دوران نقاهت را دریافت کرده‌اند
یکشنبه, 30 شهریور,1399

 

به گزارش روابط عمومی ایسپا، در تاریخ سوم تا هفتم تیر ماه 1399 به سفارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح نظرسنجی با عنوان «بررسی نگرش مبتلایان به ویروس کرونا در خصوص خدمات ارائه شده به آن‌ها» توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) اجرا شده است. جامعه آماری شامل کلیه افراد مبتلا به ویروس کرونا است که در سه ماهه اول سال 1399 در بیمارستان‌ها بستری شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند. تعداد نمونه این گروه 1548 نفر و شیوه گردآوری اطلاعات تکمیل پرسشنامه ساخت یافته از طریق مصاحبه تلفنی بوده است. 

 

بیش از سه چهارم افراد بیمار در زمان ترخیص، توصیه و آموزش‌های لازم درمورد پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران در دوران نقاهت را دریافت کرده‌اند

21.8 درصد از پاسخگویان فرم خود اظهاری را از طریق سامانه 4030 تکمیل کرده‌اند و 70 درصد تکمیل‌کنندگان فرم سامانه گفته‌اند راهنمایی‌ها و پیام‌هایی که از طریق این سامانه به تلفن همراه آن‌ها ارسال می‌شد به آن‌ها کمک کرده است. در مقابل 25.8 درصد از پاسخگویان محتوای این پیام‌ها را مفید ارزیابی نکرده‌اند.

83.6 درصد افراد نمونه گفته‌اند در زمان ترخیص از بیمارستان شرایط مرخص شدن را داشته‌اند و 16.1 درصد براین باورند که در زمان ترخیص همچنان نیاز به مراقبت در بیمارستان داشته‌اند. 

طبق نتایج، 76.7 درصد افراد در زمان ترخیص توصیه و آموزش‌های لازم درمورد پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران در دوران نقاهت را دریافت کرده‌اند. 22.9 درصد گفته‌اند در این خصوص آموزشی ندیده‌اند. درصد قابل توجهی از بیمارانی که در زمان ترخیص آموزش‌های لازم برای دوران نقاهت را دیده‌اند (77.3 درصد) گفته‌اند این آموزش‌ها برای آن‌ها مفید بوده است. 

 

افراد نمونه به عملکرد بیمارستان و خدمات دریافتی در دوران بستری، نمره 16.5 از 20 دادند

در مجموع درصد قابل توجهی از بستری‌شدگان (80.7 درصد) معتقدند فرآیند پذیرش در بیمارستان خوب و بسیار‌خوب بوده است و در مقابل 11.4 درصد گفته‌اند فرآیند پذیرش ضعیف بوده است. 7.2 درصد نیز نظر بینابین داشته‌اند. نتایج حاصل از ارزیابی خدمات بیمارستان نشان می‌دهد، در مجموع نحوه برخورد پرستاران خوب بوده است. 84.2 درصد افراد نمونه نحوه برخورد پرستاران را خوب ارزیابی کرده‌اند و در مقابل 9.4 درصد ضعیف دانسته‌اند. 6.2 درصد نیز نظر بینابین داشته‌اند. 87.6 درصد نحوه برخورد پزشکان را خوب یا خیلی خوب و 6.9 درصد ضعیف ارزیابی کرده‌اند. 4.2 درصد افراد نمونه نیز نظر بینابین داشته‌اند. از نظر 82.3 درصد پاسخگویان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط پرسنل و کادر درمان خوب یا بسیار خوب بوده است. در مقابل 11 درصد افراد نمونه رعایت پروتکل‌ها توسط پرسنل و کادر درمان را ضعیف یا بسیار ضعیف دانسته‌اند. 6.3 درصد افراد نیز نظر بینابین داشته‌اند. 78.3 درصد افراد نمونه معتقدند نحوه پاسخگویی به سوالات ایشان در بیمارستانی که بستری بوده‌اند خوب یا بسیار‌خوب بوده است. 7.4 درصد نظر بینابین داشته و 13.4 درصد گفته‌اند نحوه پاسخگویی ضعیف بوده است. در مجموع میانگین نمره عملکرد بیمارستان و خدمات دریافتی بین افراد نمونه تقریباً 16.5 است.

درخصوص خدمات سی تی اسکن بیمارستان‌ها، 77.9 درصد از پاسخگویان گفته‌اند بیمارستانی که در آن بستری بوده‌اند امکانات سی تی اسکن داشته است و در مقابل 18.1 درصد گفته‌اند بیمارستانشان از خدمات سی‌تی‌اسکن بهره‌مند نبوده است. 4 درصد نیز در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

همچنین 19.6 درصد افراد تجربه بستری شدن در آی سی یو را داشته‌اند. 75.2 درصد افرادی که در بخش آی‌سی‌یو بستری شده بودند، تجهیزات بخش را خوب ارزیابی کرده‌اند و در مقابل 4.3 درصد تجهیزات بخش را ضعیف دانسته‌اند. 10.9 درصد افراد نیز نظر بینابین داشته‌اند. 

 

نمره قابل قبول بیماران به عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی در مواجهه با کرونا

60.7 درصد افرادی که به واسطه کرونا در بیمارستان بستری بوده‌اند، به عملکرد وزارت بهداشت در مواجهه با کرونا نمره‌ای بین 16 الی 20 داده‌اند. 15 درصد نمره 11 تا 15 و 14.3 درصد نمره 10 و کمتر اختصاص داده‌اند. در مجموع میانگین نمره وزارت بهداشت و درمان بین افراد نمونه تقریباً 16.2 است. 10 درصد هم نمره ای اعلام نکردند. 

51.3 درصد افرادی که به واسطه کرونا در بیمارستان بستری بوده‌اند به عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مواجهه با کرونا نمره‌ای بین 16 الی 20 داده‌اند. 17.1 درصد نمره 11 تا 15 و 19.8 درصد نمره 10 و کمتر داده‌اند. 11.8 درصد نیز نمره ای اعلام نکردند. در مجموع میانگین نمره دستگاه‌های اجرایی بین افراد نمونه تقریباً 15.3 است.

طبق نتایج، 33.3 درصد پاسخگویان هزینه‌ای در زمان ترخیص پرداخت نکرده‌اند. 7.4 درصد افراد کمتر از صد هزار تومان، 9.2 درصد بین 100 تا 200 هزار تومان، 17.8 درصد بین 200 تا 500 هزار تومان و 9 درصد بین پانصد تا یک میلیون تومان پرداخت کرده‌اند. همچنین طبق اظهارات پاسخگویان، 13 درصد مبلغی بین یک تا پنج میلیون تومان و 4.9 درصد بیش از شش میلیون تومان در زمان ترخیص به بیمارستان پرداخت کرده‌اند. 5.3 درصد پاسخگویان نیز از مبلغ پرداختی در زمان ترخیص اطلاعی نداشته‌اند. 

 

نتایج نظرسنجی ایسپا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (بخش اول):  تقریباً 77 درصد از افراد بیمار در زمان ترخیص، توصیه و آموزش‌های لازم درمورد پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران در دوران نقاهت را دریافت کرده‌اند/ افراد نمونه به عملکرد بیمارستان و خدمات دریافتی در دوران بستری، نمره 16.5 از 20 دادند
نتایج نظرسنجی ایسپا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (بخش اول):  تقریباً 77 درصد از افراد بیمار در زمان ترخیص، توصیه و آموزش‌های لازم درمورد پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران در دوران نقاهت را دریافت کرده‌اند/ افراد نمونه به عملکرد بیمارستان و خدمات دریافتی در دوران بستری، نمره 16.5 از 20 دادند
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir