تأثیر میزان شهرنشینی بر شادکامی افراد بر اساس داده های موسسه نظرسنجی گالوپ
تأثیر میزان شهرنشینی بر شادکامی افراد بر اساس داده های موسسه نظرسنجی گالوپ
سه شنبه, 11 شهریور,1399

منتشر شده در وبسایت موسسه نظرسنجی گالوپ، ترجمه و تدوین ابراهیم شیرعلی پژوهشگر ایسپا

 

شادکامی و شهرنشینی

مردمی که در شهرها زندگی می کنند شادترند یا در روستاها؟ موسسه نظرسنجی گالوپ با همکاری کمیسیون اروپا در یک مطالعه با جامعه آماری افراد بالای 15 سال، اندازه نمونه 360.000 نفر در 117 کشور جهان به این سوال پاسخ داده است. موسسه گالوپ جهت سنجش شادکامی از سوال ارزیابی زندگی کانتریل (1965) استفاده می کند. موسسه گالوپ از شهروندان در نظرسنجی ها سوال می کند: «صفر به معنای بدترین وضعیت و حالت زندگی و ده به معنای بهترین وضعیت و شرایط زندگی است. در حال حاضر شما ارزیابی شما از وضعیت زندگی خود از صفر تا ده چه عددی است؟» بر اساس پاسخ هایی که شهروندان به این پرسش می دهند و در بازه 0 تا 10 وضعیت عمومی زندگی خود را ارزیابی می کنند، کشورها رتبه بندی می شوند.

به طور متوسط، درصد افرادی که در شهرها، نمره ای بین 8 تا 10 به وضعیت زندگی خود دادند، 2 تا 4 درصد نسبت به نواحی روستایی بیشتر است. بنابراین شکافی بین شهرها و روستاها ازحیث میزان رضایت از زندگی و شادکامی وجود دارد. همچنین میزان شادکامی و رضایت از زندگی افرادی که در نواحی با تراکم متوسط (نواحی که 5000 نفر جمعیت و تراکم 300 نفر در کیلومتر مربع دارند) زندگی می کنند، از نواحی شهری کمتر و از نواحی روستایی بیشتر است. نتایج به تفکیک محل سکونت و میزان درآمد در جدول شماره یک آمده است.

 

دسترسی به امکانات و منابع 

افراد ساکن در شهرها دسترسی بیشتری به منابع مالی، توانایی تهیه خوراک و غذا و نیز حمایت های اجتماعی نسبت به سایر نواحی دارند. برای مثال طبق گزارش موسسه گالوپ و تقسیم بندی درآمدی بانک جهانی، 84 درصد از افراد با درآمد بالا، 63 درصد از افراد با درآمد متوسط رو به بالا، 44 درصد از افراد با درآمد متوسط رو به پایین و 30 درصد افراد با درآمد پایین در نواحی شهری دارای حساب بانکی هستند. این آمار برای افراد ساکن در نواحی روستایی با درآمد بالا 83 درصد، با درآمد متوسط رو به بالا 57 درصد، با درآمد متوسط رو به پایین 38 درصد و افراد با درآمد پایین 18 درصد است. 

نتایج نظرسنجی گالوپ نشان می دهد، افرادی که در مناطق روستایی و با درآمد پایین و متوسط زندگی می کنند نسبت به نواحی شهری بیشتر گزارش کرده اند که در 12 ماه گذشته اتفاق افتاده است که برای تهیه غذا پول کافی نداشته باشند. هر چه میزان شهرنشینی و میزان درآمد افزایش پیدا می کند، افراد کمتر برای تهیه غذا با مشکل مواجه شده اند. نتایج نظرسنجی به تفکیک نواحی و میزان درآمد در جدول شماره 3 آمده است.

افراد ساکن در شهرها نسبت به افراد ساکن در روستاها از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردارند. نتایج نظرسنجی گالوپ نشان می دهد، 62 درصد از افراد ساکن در روستاها اعلام کردند در مواقع سختی و مشکلات دوستان و خویشاوندانی دارند که بتوانند بر روی کمک آنها حساب کنند. این رقم در نواحی شهری 69 درصد است. نتایج به تفکیک محل سکونت و درآمد در جدول ذیل آمده است. 

سخن آخر

اطلاعات و داده های حاصل از نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد، درحالی که بسیاری از کشورها در دهه های اخیر در کاهش و کنترل فقر پیشرفت داشته اند، اما هنوز تفاوت های اساسی بین نواحی روستایی و شهری و کشورهای با اقتصاد قوی و اقتصاد ضعیف در دسترسی به منابع و امکانات وجود دارد. این شکاف و دوگانگی میزان رضایت از وضعیت زندگی و شادکامی افراد را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir