کرونا و نژاد پرستی، عامل سقوط ترامپ
کرونا و نژاد پرستی، عامل سقوط ترامپ
الإثنين, 13 جوييه,2020

محققان: الکساندر بورنز، جاناتان مارتین، مَت استیونس، منتشر شده در وبسایت نیویورک تایمز 24 ژوئن 2020

ترجمه و تدوین: محمد عاملی پژوهشگر ایسپا

 محققان کالج نظرسنجی سی یِنا با همکاری نشریه نیورک تایمز در تاریخ 17 جون تا 22 جون یک نظرسنجی انجام داده اند که یاداشت زیر توضیح برخی از نتایج بدست آمده از این نظرسنجی است. مطابق با یافته های تحقیق جو بایدن توانسته است در برخی از گروه های سنی، قومی و فکری (ایدئولوژیک) از رقیب خود پیشی بگیرد. برخی نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد بایدن در برخی موارد توانسته حتی برخی آراء سنتی جمهوری خواهان را نیز بدست آورد.

مسایلی چون مدیریت ضعیف دولت ترامپ در مقابله با شیوع ویروس کرونا و مناقشاتی که بر سر مباحث نژادی در یک ماه گذشته به وجود آمد، باعث ریزش آراء وی و سرریز شدن آن به سبد رقیب دمکرات او شده است. در این میان حتی برخی از طرفداران پیشین حزب جمهوری خواه نیز از او روی برگردانده‌اند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که بایدن 14 درصد از رقیب خود پیشی گرفته است. در این نظرسنجی بایدن 50 درصد و ترامپ 36 درصد آراء را به خود اختصاص داده است. نمایش کسالت بار ترامپ در تبلیغات انتخاباتی در این مدت نشان داد او برای بدست آوردن دوباره رای مردم کار بسیار مشکلی را در پیش دارد. واقعیت امر ان است که ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید رییس جمهور محبوبی نبوده است. نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 به خوبی نشان دهنده جایگاه متزلزل او در بین مردم آمریکاست. پیروزی خفیف و شکننده او با 46 درصد آراء ،2 درصد کمتر از رقیب دمکراتش، هیلاری کلینتون، بیانگر جایگاه نه چندان مطمئن او در افکار عمومی آمریکاست.

دو اتفاق مهم باعث کاهش طرفداران ترامپ و افزایش آراء رقیب او شد. یکی مدیریت ناکارامد ترامپ و دولت او در کنترل ویروس کرونا و دیگری ماجرای مربوط به قتل جرج فلوید شهروند سیاه پوست توسط پلیس آمریکا. مهمترین پیامد شیوع ویروس کرونا به وجود آمدن بحران اقتصادی در آمریکا و تاثیر منفی آن بر افکار عمومی مردم آمریکا بود. تلقی مردم آمریکا این بود که دولتمردان آمریکا مدیریت مناسبی در این مورد نداشته اند. علاوه بر مورد یاد شده، قتل جرج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی و به وجود آمدن موج اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا بر محبوبیت ترامپ در بین آمریکاییان تاثیر منفی گذاشته است. این اتفاق باعث افزایش نگرش منفی نسبت به دولت ترامپ در میان سیاه پوستان و اسپانیایی‌تبارها شد. همین رخداد باعث محبوبیت بیشتر جو بایدن و افزایش آراء احتمالی او در برابر رقیبش شده است. از نظر نویسندگان این یاداشت در حال حاضر در میان دمکرات‌ها محبوبیت بایدن بیشتر از هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 است. نکته مهم آنکه بایدن توانسته آراء برخی از طرفداران حزب جمهوری خواه را بخصوص در میان مردان جوان سیاه پوست و زنان بدست آورد. 

با رویگردانی بسیاری از جوانان سفیدپوست از حزب جمهوریخواه در حال حاضر بیشترین تکیه این حزب بر روی جمعیت میانسال، بخصوص سفیدپوست آمریکاست. در این نظر سنجی نیز 52 درصد سفیدپوستان زیر 45 سال طرفدار بایدن هستند. به نظر نویسندگان این یاداشت جوانان زیر 45 سال سفیدپوست بسیار متاثر از جنبش «جان سیاه پوستان مهم است» هستند. مطابق با نتایج این تحقیق 70 درصد سفیدپوستان بر این باورند قتل جرج فلوید به دلیل الگوی گسترده‌تر خشونت پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان است و صرفا یک اتفاق منحصر به فرد نیست.

نزدیک به دو سوم آمریکایی ها اقدامات ترامپ را در برابر شیوع ویروس کرونا تایید نمی¬کنند. این رقم شامل اکثریت رای دهندگان مرد سفید پوست نیز می شود.

به طور کلی نتایج این نظرسنجی مشخص می کند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد اگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در همان روز انجام نظرسنجی برگزار شود، بایدن 14 درصد از رقیب جمهوری خواه خود جلوتر خواهد بود. آراء بایدن در میان زنان 22 درصد و در میان مردان 3 بیشتر از ترامپ است.

 در میان دمکرات ها رای بایدن 85 درصد بیشتر از ترامپ است. در میان افراد مستقل نیز بایدن 21 درصد از رقیب خود پیش است. اما ترامپ نیز در میان جمهوری خواهان 85 درصد بیشتر از رقیب دمکرات خود رأی دارد. در میان رده های سنی نیز بایدن در بین افراد 18 تا 34 سال، 34 درصد بیشتر از رقیب خود محبوبیت دارد و در بین افراد بین سنین 35 تا 49 سال نیز بایدن 23 درصد بیشتر از رقیب خود طرفدار دارد. اما در میان افراد 50 تا 64 سال محبوبیت ترامپ 1 درصد بیشتر رقیب دمکرات خود است.

از منظر نژادی نیز وضعیت بایدن بهتر از رقیبش به نظر می‌آید.محبوبیت بایدن در میان سیاه پوستان 74 درصد، در میان اسپانیایی‌تبارها 39 درصد و در میات سفیدپوستان دانشگاهی 28 درصد بیشتر از ترامپ است. در مقابل ترامپ در میان سفید پوستان 1 درصد و در میان سفید پوستان غیر دانشگاهی 19 درصد طرفداران بیشتری دارد. 

بر اساس این نظرسنجی، با معیار قرار دادن شاخص ایدئولوژی، در میان افراد «بسیار لیبرال» طرفداران بایدن 83 درصد بیشتر از رقیب محافظه‌کار خود است. در میان افراد «تا حدی لیبرال» نیز بایدن 69 درصد بیشتر از ترامپ طرفدار دارد. حتی آرا بایدن در میان افراد میانه‌رو نیز 33 درصد بیشتر از ترامپ است. در مقابل آراء ترامپ در میان افراد «محافظه‌کار»، که در واقع بانک آراء ترامپ محسوب می‌شود، 32 درصد بیشتر از رقیب دمکرات اوست. در میان افراد «بسیار محافظه‌کار» این رقم به 73 درصد می‌رسد که با توجه به زمینه‌های فکری این بخش از جامعه آمریکا چندان جای تعجب ندارد.  

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir