جدیدترین نظرسنجی ملی ایسپا پیرامون شیوع بیماری کرونا: افزایش 15.8 درصدی تنش های خانوادگی در سایه کرونا/خوش بینی مردم نسبت به حل بحران کرونا در آینده نزدیک
 جدیدترین نظرسنجی ملی ایسپا پیرامون شیوع بیماری کرونا: افزایش 15.8 درصدی تنش های خانوادگی در سایه کرونا/خوش بینی مردم نسبت به حل بحران کرونا در آینده نزدیک
چهار شنبه, 10 اردیبهشت,1399

به گزارش روابط عمومی ایسپا، طرح نظرسنجی با موضوع «دیدگاه شهروندان تهران پیرامون شیوع ویروس کرونا و ابعاد مختلف آن» به صورت تلفنی و با جامعه آماری افراد بزرگسال (بالای 18 سال) در سطح ملی و حجم نمونه 1563 در تاریخ 24 تا 27 فروردین 1399 اجرا شده است. مهم ترین یافته ها و نتایج نظرسنجی در ادامه آورده شده است:

 

تاثیر بحران شیوع کرونا بر اعتقادات مذهبی مردم

48.4 درصد پاسخگویان اظهار داشته اند در این ایام که کرونا شیوع پیدا کرده اهمیت دین و خداوند برای آنها نسبت به قبل تغییری نکرده است. 47 درصد مردم گفته اند در ایام  کرونا، اهمیت دین و خداوند برای آنها نسبت به قبل بیشتر شده است. فقط 3.5 درصد گفته اند این اهمیت نسبت به گذشته کمتر شده است. 1.1 هم به  این سوال پاسخ ندادند.

یافته‌های مقایسه‌ای نشان می دهد، تفاوت معناداری بین متغیرهای زمینه ای و میزان تغییر اهمیت دین و خدا در دوران کرونا وجود دارد. یعنی میزان بیشتر شدن اهمیت دین و خدا در دوران کرونا برای زنان در مقایسه با مردان بیشتر است. بیشتر شدن اهمیت دین و خدا نسبت به قبل در میان افراد بالای 50 سال بیشتر از سایر افراد و برای افراد دارای تحصیلات غیر دانشگاهی بیشتر از افراد دانشگاهی مشاهده می‌شود.

 

اولویت‌های مردم برای رفع محدودیت‌ها و بازگشایی اماکن عمومی

از مردم پرسیده شد؛ «اگر قرار باشد محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا از مراکز و مکان ها برداشته شود شما ترجیح می دهید کدامیک از موارد زودتر بازگشایی شود؟» در این سوال پاسخگویان امکان انتخاب سه گزینه را داشته اند.

 یافته ها و نتایج نشان می‌دهد، 32.9 درصد ترجیح می‌دهند «مراکز تجاری و خرید» و  32.6 درصد ترجیح می‌دهند «اماکن مذهبی و زیارتگاهی» در اولویت بازگشایی قرار گیرند.

در مراتب بعدی به ترتیب «باشگاه‌های ورزشی، استخر و ورزشگاه‌ها» با 29.1 درصد، «نماز جماعت و جمعه» با 21.2 درصد، «پارک‌ها و مراکز تفریحی» با 19 درصد، «رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها» با 15.6 درصد، «کلنیک‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها» با 11.9 درصد و «سینما، تئاتر، کنسرت» با 7.4 درصد قرار دارند.

 

24 درصد از مردم ایران اصلاً ترسی از ابتلای خود به بیماری کرونا ندارند

یافته ها و نتایج نظرسنجی نشان می دهد 36.8 درصد از شهروندان به میزان زیاد، 17.1 درصد تا حدودی و 21.9 درصد به میزان کم  گفته اند، از ابتلای خود به بیماری کرونا ترس دارند. همچنین 24 درصد از مردم ایران بیان کردند، اصلاً ترسی از ابتلای خود به بیماری کرونا ندارند.

تفاوت معناداری بین گروه های مختلف از حیث «ترس از ابتلای خود به بیماری کرونا» وجود دارد. زنان بیشتر از مردان از ابتلای خود به بیماری کرونا می‌ترسند. همچنین مانند نظرسنجی های پیشین، افراد بالای 50 سال کمتر از سایر گروه های سنی و افراد دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم کمتر از دیگران از ابتلای خود به بیماری کرونا ترس دارند. 

 

افزایش 15.8 درصدی تنش های خانوادگی در سایه کرونا 

 از مردم سوال شد، «بین بعضی از خانواده‌ها در زمان قرنطینه، اختلافات و دعوا و مرافعه زیاد شده است، آیا در خانواده شما هم چنین مشکلی پیش آمده است؟»

اکثر مردم ایران یعنی 84 درصد آنها اظهار داشته اند در خانواده آنها، دعوا و مرافعه زیاد به علت خانه ماندن پیش نیامده است، اما 15.8 درصد بیان کرده اند اختلافات و دعوا و مرافعه در خانواده آنها پیش آمده است. 0.2 درصد به این سوال پاسخ ندادند.

 

موافقت 56 درصدی مردم ایران با تداوم خانه نشینی و محدودیت رفت و آمد جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا

در راستای ارزیابی نظر مردم در خصوص سیاست پیش رو برای مدیریت شیوع ویروس کرونا در سؤالی پرسیده شده است «برخی می گویند خانه نشینی مردم باید آن قدر ادامه پیدا کند که بیماری از بین برود بعضی نیز می‌گویند زودتر باید فعالیت‌ها روال عادی خود را شروع کنند تا مردم درآمد و شغلشان را ازدست ندهند، شما با کدام نظر موافقید؟»

56 درصد افراد موافقند که «خانه نشینی و محدودیت رفت و آمد» تا از بین رفتن کرونا ادامه داشته باشد و در مقابل 39.6 درصد موافقند با وجود شیوع کرونا فعالیت‌های اقتصادی شروع به کار کنند. 4.4 درصد افراد نیز به این سوال پاسخ نداده‌اند.

 

چند درصد از مردم کشور در ایام کرونا، به دیگران کمک مادی (پول یا کالا) کرده اند؟

یافته های نظرسنجی نشان می دهد، 34.7 درصد افراد گفته اند در این دو ماهی که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد کمک مالی در قالب پول یا کالا به دیگران داشته اند. 9.5 درصد قصد دارند در آینده کمک کنند و 5.8 درصد گفته‌اند کمک نکرده و نخواهند کرد. از سویی دیگر درصد قابل توجهی از افراد نمونه (48.6 درصد) گفته‌اند توان مالی برای کمک ندارند. 1.3 درصد به این سوال پاسخ ندادند.

 

تأثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر وضعیت اقتصادی

از افراد نمونه سوال شده است «کدام یک از شرایط اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا، برای شما پیش آمده است؟». پاسخگو امکان اشاره به چند گزینه را داشته است.

مطابق با پاسخ افراد، شیوع ویروس کرونا موجب کاهش درآمد 50.7 درصد افراد شده است. 41.7 درصد کسب و کارشان تعطیل شده است و 13.5 درصد شغل شان را از دست داده‌اند. 26.3 درصد افراد نمونه گفته‌اند وضعیت اقتصادی شان تغییری نکرده است. همچنین 0.6 درصد به دلیل شیوع ویروس_کرونا وضعیت اقتصادی شان بهبود یافته است. 1.6 درصد پاسخگویان نیز به سایر گزینه‌ها اشاره کرده‌اند. 

 

به طور میانگین طی 24 ساعت گذشته (زمان  اجرای نظرسنجی) افراد سالمند و بازنشسته تقریباً دو ساعت بیرون از منزل بودند

از افراد سوال شده است «با توجه به ایام کرونا، در شبانه روز گذشته چند ساعت و دقیقه بیرون از خانه بوده اید؟»

افراد به طور متوسط در شبانه روز گذشته 163 دقیقه (دو ساعت و 43 دقیقه) از منزل بیرون بوده اند. 

نتایج تفکیکی نشان می دهد، مدت زمان بیرون بودن از منزل بین مردان بیش از زنان است. گروه سنی بالای 50 سال، حدود 110 دقیقه بیرون بوده است. افراد شاغل (حدود 4.5 ساعت) بیش از سایر گروه‌ها بیرون از منزل بوده اند. افراد بازنشسته با توجه به خطرپذیری بالایی که دارند، متوسط مدت زمان بیرون بودن از منزلشان حدود دو ساعت بوده است. افراد خانه دار نیز به طور متوسط در روز گذشته 45 دقیقه بیرون از منزل بوده اند. 

 

خوش بینی مردم نسبت به حل بحران کرونا در آینده نزدیک

جهت سنجش امیدورای مردم نسبت به حل بحران کرونا، به این صورت سوال شد: «شما چقدر امید دارید بحران کرونا در یکی دو ماه آینده حل شود و زندگی به روال عادی خود برگردد؟»

یافته های نظرسنجی نشان می هد، 56.2 درصد مردم ایران امید زیادی دارند که بحران کرونا در یکی دو ماه آینده حل شود و زندگی به روال عادی برگردد. این میزان امیدواری در بین 9.4 درصد درحد متوسط و در بین 32 درصد کم است. 2.4 درصد به این سوال پاسخ ندادند.

یافته‌های مقایسه‌ای نشان می دهد، تفاوت معناداری بین گروه های مختلف از حیث «میزان امیدواری مردم به حل بحران کرونا» در یکی دو ماه آینده وجود دارد. این میزان بین زنان بیشتر از مردان، بین افراد بالای 50 سال بیشتر از افراد جوان و میانسال و بین افراد دارای تحصیلات دانشگاهی کمتر از غیردانشگاهی مشاهده شده است.

 

توان اقتصادی دولت جهت حمایت از آسیب دیدگان اقتصادی ناشی از شیوع کرونا

یافته های نظرسنجی نشان می‌دهد 57.6 درصد مردم معتقدند دولت توان اقتصادی زیادی جهت حمایت از آسیب دیدگان اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا دارد. 6.7 درصد دراین خصوص نظر بینابین داشته اند و 24.2 درصد گفته‌اند دولت توان کمی برای حمایت از آسیب دیدگان اقتصادی دارد. 11.5 درصد اظهار بی اطلاعی کردند یا به این سوال پاسخ ندادند.

با توجه به نتایج حاصل از آزمون‌های آماری، مردان (28.2 درصد) بیش از زنان (20.1 درصد) معتقدند دولت به میزان کمی توان اقتصادی برای حمایت از اقشار آسیب دیده به دلیل شیوع ویروس کرونا را دارد. اگرچه بیش از نیمی از مردم معتقدند دولت توان لازم برای حمایت از آسیب دیدگان اقتصادی را دارد ولی این میزان بین افراد جوان (52.2 درصد) در مقایسه با سایر گروه‌های سنی کمتر است. با افزایش سطح تحصیلات باور به اینکه دولت توان اقتصادی خوبی دارد کاهش پیدا می‌کند. 

 

تقریباً 42 درصد از مردم ایران اخبار آمار و اطلاعات مربوط به سیاست های دولت و ستاد مبارزه با کرونا را به مقدار زیاد دنبال می کنند

یافته های نظرسنجی نشان می‌دهد 41.8 درصد از مردم اخبار مربوط به سیاست های دولت و ستاد مبارزه با کرونا را به میزان زیاد، 19.6 درصد از مردم تا حدودی و 28.6 درصد به میزان کم دنبال می کنند. طبق نتایج به دست آمده، 9.8 درصد از مردم بیان کرده‌اند اصلاً اخبار مربوط به سیاست‌های دولت و ستاد مبارزه با کرونا را دنبال نمی کنند. 0.2 درصد به این سوال پاسخ ندادند.

براساس یافته‌های تحلیلی، با بالاتر رفتن سن میزان پیگیری اخبار مربوط به سیاست های دولت و ستاد مبارزه با کرونا بیشتر می شود. اما میزان پیگیری مردم از اخبار مربوط به سیاست‌های دولت و ستاد مبارزه با کرونا در بین زنان و مردان و گروه‌های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارد.

 

بیش از نیمی از مردم ایران اخبار آمار و اطلاعات مربوط به بیماری کرونا را به مقدار زیاد دنبال می کنند

 بر اساس نتایج نظرسنجی، اکثر افراد یعنی 53.8 درصد از آنها گفته اند آمار و اطلاعات مربوط به کرونا در ایران را به میزان زیاد دنبال می کنند. 21.9 درصد از افراد تا حدودی و 19.6 درصد به میزان کم آمار و اطلاعات مربوط به کرونا در ایران را دنبال میکنند. 4.5 درصد از افراد بیان کرده‌اند، اصلاً آمار و اطلاعات مربوط به کرونا در ایران را دنبال نمیکنند. 0.3 درصد از افراد به این سوال پاسخ ندادند.

افراد زیر 30 سال کمتر از دیگر گروه‌های سنی آمار و اطلاعات مربوط به کرونا در ایران را دنبال می کنند. میزان پیگیری مردم از آمار و اطلاعات مربوط به کرونا در ایران در بین زنان و مردان و گروه‌های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارد. 

در سوال دیگری از شهروندان سوال شده است «شما تا چه حد مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی مجازی در خصوص کرونا منتشر می‌شود را پیگیری می کنید؟» 

یافته های نظرسنجی نشان می دهد، 29.5 درصد از شهروندان به میزان زیاد، 13.1 درصد تا حدودی و 24.2 درصد به میزان کم مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی مجازی (مانند تلگرام و واتس_اپ و اینستاگرام و سروش ...) در خصوص کرونا منتشر می شود را پیگیری می کنند. همچنین 33.1 درصد از شهروندان بیان کرده‌اند اصلاً مطالب را پیگیری نمی کنند. جوانان بیشتر از دیگر گروه های سنی و افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بیشتر از افراد غیر دانشگاهی مطالب منتشر شده در خصوص کرونا در شبکه‌های اجتماعی مجازی را پیگیری می کنند. 

 

اکثریت مردم (تقریباً 80 درصد) رعایت توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا را به اطرافیان متذکر می شوند

طبق نتایج، 79.9 درصد از شهروندان به میزان زیاد، 8.9 درصد تاحدودی و 11 درصد به میزان کم رعایت توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا را به اطرافیان شان تذکر می دهند. 0.2 درصد به این سوال پاسخ ندادند.

یافته‌های مقایسه‌ای نشان می دهد، تفاوت معناداری بین گروه های مختلف (سن، جنس و تحصیلات) از حیث «توصیه پاسخگویان به اطرافیان در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا» وجود ندارد.

 

فعالیت های افراد در ایام قرنطینه و تعطیلات

از پاسخگویان سوال شده است «در ایام تعطیلات عید و تعطیلات دیگر به خاطر شیوع کرونا، در منزل بیشتر مشغول انجام چه کارهایی بودید؟» در این سئوال پاسخگو امکان انتخاب سه گزینه را داشته است.

طبق یافته‌های نظرسنجی، 63.8 درصد از مردم در دوران تعطیلات، بیشتر به «تماشای تلویزیون» پرداخته اند. «انجام کارهای منزل» با 43.2 درصد، «حضور در فضای مجازی» با 25.3 و «مطالعه کتاب» با 25 درصد در رده های بعدی قرار دارند. 

 

مردم ایران در ایام کرونا به چه منظور از منزل خارج شدند؟

جهت سنجش رفتار مردم در خصوص ضرورت ماندن در منزل جهت کنترل شیوع بیماری کرونا، از افراد نمونه به این صورت سوال شده است که «طی یک هفته گذشته خود شما برای چه کارهایی از منزل خارج شدید؟» در این سوال پاسخگو امکان انتخاب چند گزینه را داشته است.

یافته های نظرسنجی نشان می‌دهد 20.8 درصد افراد در طول هفته گذشته از منزل خارج نشده اند. 57.8 درصد برای «خرید مایحتاج روزمره» 21 درصد برای «فعالیت‌های شغلی»  و 15.7 درصد برای مراجعه به «داروخانه، درمانگاه یا بیمارستان» از منزل خارج شده اند. در مراتب بعدی به ترتیب «انجام امور بانکی» با 8.5 درصد، «هواخوری و گردش در خیابان» با 6.5 درصد، «مهمانی و دید و بازدید» با 3.5 درصد و «آرایشگاه» با 1.3 درصد قرار دارند.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir