مهم ترین یافته های ایسپا در سال ۱۳۹۸
مهم ترین یافته های ایسپا در سال ۱۳۹۸
پنجشنبه, 29 اسفند,1398

🔴مهم ترین یافته های ایسپا در سال ۹۸

بررسی مستمر افکارعمومی یکی از وظایف و مأموریت‌های اصلی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) است. آن‌چه در ادامه می ­آید بخشی از مهم‌ترین یافته‌های این مرکز در سال ۱۳۹۸ است. 

🔸پیش بینی نزدیک به واقعیت ایسپا از میزان مشارکت مردم تهران در انتخابات مجلس شورای اسلامی

ایسپا در سال ۹۸، هشت موج نظرسنجی به شیوه حضوری و چهار موج نظرسنجی به شیوه تلفنی در مورد انتخابات اجرا کرده است. طبق آخرین نظرسنجی ایسپا در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و پردیس که به صورت مصاحبه حضوری در روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن انجام شد مرکز افکارسنجی ایسپا مشارکت ۲۷ درصدی در حوزه انتخابیه تهران و پیروزی اصولگرایان را اعلام کرد. مشارکت مردم حوزه انتخابیه تهران در انتخابات در نهایت ۲۵.۵ درصد شد.

🔸از هر ۱۰ ایرانی دو نفر نگران ابتلای خود یا خانواده شان به ویروس کرونا نیستند

۷۵.۲ درصد پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیادی نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده شان به ویروس کرونا هستند. ۵.۱ درصد تا حدودی نگرانی دارند و در مقابل ۱۹.۶ درصد نگرانی کم و خیلی کم دارند. ۸۹.۴ درصد مردم ایران موافق قرنطینه شدن شهرهایی که ویروس کرونا در آنها شیوع بیشتری دارند می باشند.

🔸علی­رغم همدلی اکثر مردم استان تهران با معترضان آبان­ماه، نیمی از مردم معتقدند اعتراضات نفعی برای کشور ندارد

با توجه به حساسیت ایسپا درخصوص مسائل و اتفاقات جامعه، یک نظرسنجی در استان تهران از مردم در خصوص نگرش آن ها به اعتراضات آبان ماه انجام شد. ۷۵.۶ درصد از پاسخگویان بیان کرده‌اند که به معترضان(در حد تجمع و شعار) حق می دهند. جوانان (۲۹-۱۸ سال) بیشتر از دیگر گروه‌های سنی و افراد دارای تحصیلات عالیه ارشد و دکتری بیشتر از دیگر گروه‌های تحصیلی گفته‌اند که به مردم حق می­دهند که اعتراض کنند. طبق نتایج به دست آمده، ۵۰.۳ درصد از پاسخگویان معتقد بودند اعتراضات مردم هیچ نفعی برای کشور ندارد. ۶۵.۸ درصد معتقدند این گونه اقدامات اعتراضی، اغتشاش و ناامنی برای جامعه به بار می‌آورند. ۶۷.۱ درصد  موافق بوده اند که اقدامات اعتراضی فایده‌ای ندارد چون به اعتراضات توجهی نمی­شود. ۷۷.۸ درصد نیز با این گویه که دشمنان ایران از اقدامات اعتراضی سوء استفاده می‌کنند موافق بوده‌اند. در پایان نیز ۷۲.۱ درصد از پاسخگویان معتقد بودند در وضعیت فعلی، راه دیگری جز اقدامات اعتراضی برای مردم باقی نمانده است. همچنین ۶۲ درصد پاسخگویان خواهان گفتگوی نظام با معترضان بوده اند.

🔸۹۰ درصد مردم ایران از ترور سردار قاسم سلیمانی و شهادت ایشان ناراحت و متأثر شدند ‌ 

نتایج نظرسنجی تلفنی ایسپا بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی نشان می دهد ۹۰ درصد مردم از این واقعه ناراحت و متأثر شده اند. در خصوص انتظار مردم از واکنش ایران نسبت به ترور سردار سلیمانی، ۳۹.۳ درصد معتقد به مقابله به مثل نظامی بوده اند، ۱۸.۹ درصد خواهان پیگیری و شکایت حقوقی از طریق مجامع بین المللی و ۱۴.۲ درصد گفته اند ایران باید خویشتن داری کند و ماجرا به صورت دیپلماتیک حل شود. نزدیک به ۸۵ درصد دولت آمریکا را دولتی تروریست دانسته و حدود 85 درصد نیز حس بد و خیلی بدی نسبت به دولت آمریکا داشته­اند.

🔸آیا مردم ایران نگران وقوع جنگ هستند؟

بر اساس نظرسنجی ایسپا در تاریخ ۱۷ و ۱۸ تیرماه ۱۳۹۸، با جامعه آماری شهروندان بالای ۱۸ سال سراسر کشور، ۵۶.۸ درصد از شهروندان به میزان کم و خیلی کمی نگران جنگ سایر کشورها با ایران بودند.۱۱.۹  درصد تا حدودی نگرانی دارند و ۲۸.۳ درصد نیز اعلام کردند، به میزان «زیاد و خیلی زیاد» نگران وقوع جنگ هستند. در دیماه ۱۳۹۸ بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی توسط امریکا، در خصوص میزان نگرانی مردم از وقوع جنگ بین ایران و کشورهای دیگر نظرسنجی ملی انجام شد و طبق نتایج،  ۵۲.۷ درصد به میزان کم و خیلی کم و در مقابل ۳۴.۷ درصد به میزان زیاد و خیلی زیاد نگران وقوع جنگ بوده اند.

🔸۶۷ درصد مردم خواستار حذف یارانه ثروتمندان هستند

 نتایج نظرسنجی حضوری ایسپا در شهریور ۹۸ در سطح ملی نشان می­‌دهد ۶۷ درصد مردم ایران خواهان حذف یارانه ثروتمندان هستند. در این مورد میانگین نظر پاسخگویان این است که اگر خانواری دارای منزل مسکونی باشد و درآمدش هفت میلیون و سیصد هزار تومان در ماه باشد باید یارانه­ اش قطع شود. میانه نظر پاسخگویان مبلغ ۶ میلیون تومان است. در سناریویی که خانوار فاقد منزل مسکونی باشد میانگین نظر پاسخگویان به عنوان معیار حذف یارانه نه میلیون و صد هزار تومان و میانه برابر با ۸ میلیون بوده است. ۶۶.۵ درصد معتقدند پس از این که یارانه ثروتمندان جامعه قطع شد عواید حاصل از آن باید به افزایش یارانه نقدی دهک‌­های محروم جامعه اختصاص یابد.۴۱.۷ درصد معتقدند این عواید صرف توسعه‌ کشور، مانند افزایش اشتغال، بهداشت و درمان و پروژه­‌های عمرانی شود. ۲۸.۷ درصد نیز اعلام کرده‌اند، این عواید بهتر است، صرف افزایش مبلغ یارانه نقدی خانوارهای دارای معلول گردد. لازم به ذکر است در این سؤال پاسخگویان امکان انتخاب چند گزینه را داشتند.  ۹۳.۳ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌­اند، مبلغ یارانه‌ی فعلی بخش کمی از هزینه ‌های زندگی خانوارشان را پوشش می ‌دهد. ۱.۵ درصد گفته‌­اند یارانه فعلی بخش زیادی از هزینه‌­های آنان را پوشش می­‌دهد و ۴.۸ درصد نیز اعلام کرده‌­اند یارانه نقدی فعلی به میزان متوسطی هزینه­‌های زندگی خانوارشان را پوشش می­‌دهد.

🔸بانک ملی ترجیح ۳۱ درصد مردم ایران

۳۱.۴ درصد پاسخگویان در نظرسنجی ایسپا از بین بانک های کشور، بانک ملی را ترجیح می دهند. در مراتب بعدی ۱۲.۶ درصد بانک ملت، ۷.۹ درصد بانک صادرات، ۶.۷ درصد بانک کشاورزی، ۶.۴ درصد بانک سپه و ۵ درصد بانک تجارت را ترجیح می دهند. از سوی دیگر باید گفت عامل مهم برای گرفتن وام از نظر مردم کارمزد و سود کم می باشد.

🔸موبایل بانک­ها مورد استقبال ۲۹ درصد ایرانیان قرار گرفته است

بر اساس نظرسنجی ملی ایسپا، ۲۸.۶ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کشور که موبایل دارند، اعلام کردند از موبایل بانک ها استفاده می کنند و ۴۰.۴ درصد نیز استفاده نمی کنند. گفتنی است ۳۰.۸ درصد پاسخگویان گوشی هوشمند(لمسی) ندارند. همچنین در خصوص اپلیکشن های مالی، ۲۰.۲ درصد از اپلیکشن آپ و ۱۴.۳ درصد از اپلیکشن هفت هشتاد(۷۸۰) استفاده می­کردند که از اپلیکیشن­ هایی بودند که بیشتر استفاده می شوند.

🔸از هر ده شهروند تهرانی ۳  نفر به صداوسیما اعتماد بیشتری نسبت به سایر رسانه­ ها دارند

طبق نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا در اواخر بهمن ۱۳۹۸ در تهران در باب اعتماد مردم به رسانه ها، ۳۳ درصد از پاسخگویان به صدا و سیما، ۱۴ درصد به شبکه‌های ماهواره‌ای و ۱۳.۸ درصد به شبکه‌های اجتماعی اعتماد بیشتری دارند. ۲.۹ درصد به روزنامه ها، ۶ درصد به سایت های خبری و ۵.۴ درصد به اخباری که از دوستان و آشنایان می شنوند بیشتر اعتماد دارند. ۱۹.۶ درصد به گزینه ای غیر از این موارد اشاره کرده اند که اکثریت آن ها به عبارت هیچکدام اشاره کرده اند. ۵.۳ درصد نیز به این سؤال پاسخ نداده اند.

🔸نیمی از شهروندان تهرانی ماه رمضان روزه گرفته اند

طبق نظرسنجی هرساله ایسپا در ماه رمضان، روزه داری و اجرای اعمال مذهبی مردم سنجیده می شود. در این نظرسنجی که در شهر تهران اجرا شده است، ۳۲.۶ درصد مردم تهران گفته‌اند تمام یا اکثر روزهای ماه رمضان را روزه گرفته و ۱۷.۶ درصد دیگر نیز گفته‌اند برخی از روزها را روزه گرفته­اند. ۴۹.۷ درصد مردم تهران نیز گفته‌اند روزه نمی‌گیرند. نتایج مقایسه ای نشان می دهد مردان کمتر از زنان روزه می‌گیرند و جوانان کمتر از سایر گروه‌های سنی روزه می‌گیرند. پاسخگویان بر حسب متغیر تحصیلات نیز از حیث روزه گرفتن تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند.

🔸از هر ۱۰ ایرانی، حدود ۷ نفر از شبکه های اجتماعی مجازی استفاده می کنند

طبق آخرین نتایج نظرسنجی ملی ایسپا در اسفند ۱۳۹۸، ۶۸ درصد افراد بالای ۱۸ سال در ایران حداقل از یک شبکه اجتماعی استفاده می کنند. ۵۱ درصد مردم از واتس اپ، ۴۲ درصد از تلگرام و ۳۵ درصد از اینستاگرام استفاده می کنند. در مقایسه با داده های ایسپا در اسفند ۹۷، روند استفاده از تلگرام ۱۴ درصد کاهش و در مقابل استفاده از واتس اپ ۲۶ درصد افزایش داشته است.

🔸تقریباً از هر ۱۰ ایرانی۷ نفر در نوروز ۹۸ به مسافرت نرفته ­اند

نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در فروردین ۱۳۹۸ نشان داده از هر ۳ ایرانی تنها یک نفر به مسافرت رفته است. نظرسنجی نوروز ۹۷ نشان می‌داد که تقریبا از هر ۱۰ ایرانی ۴ نفر به مسافرت رفته‌ بودند. این آمار نشان می‌دهد که جامعه ایرانی، امسال در مقایسه با سال گذشته با کاهش سفر مواجه بوده است. یعنی از حدود ۴۲ درصد در نوروز ۹۷، به ۳۳ درصد رسیده است که بخش مهمی از آن ناشی از شرایط آب و هوایی کشور و وقوع سیل در برخی استان­های کشور در تعطیلات نوروز ۹۸ بوده است.

🔸نظرسنجی اربعینی ایسپا و اهداف زائران از شرکت در پیاده روی اربعین

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در سال ۱۳۹۸ برای پنجمین سال پیاپی اقدام به اجرای نظرسنجی از زائران و شرکت ‎کنندگان در پیاده روی اربعین حسینی نمود. نزدیک به ۸۳ درصد زائران هدف اصلی از شرکت در پیاده روی اربعین را زیارت امام حسین (علیه السلام) در ایام اربعین دانسته اند. حدود ۲۸ درصد هدفشان را طلب حاجت گفته اند. نزدیک به ۲۶ درصد، مشارکت در نمایش عظمت راهپیمایی اربعین را از اهدافشان برشمرده اند. ۱۵.۴ درصد زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی(عج) را هدفشان دانسته اند و تقویت اتحاد و نمایش قدرت شیعه از اهداف ۱۳.۱ درصد زائران بوده است. حدود ۱۱ درصد نیز هدفشان از حضور در راهپیمایی اربعین عمل به وظیفه دینی و شرعی بوده است. در این سؤال پاسخگویان امکان انتخاب چند گزینه داشته­ اند.

🔸گوشت مرغ پرمصرف ترین پروتئین در سبدغذایی ایرانیان

طبق نظرسنجی ایسپا در اول خرداد ۱۳۹۸ تقریباً ۴.۲ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند در یک سال گذشته هر روز گوشت مرغ مصرف کرده اند. ۷۴.۸ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند در یک سال گذشته چند روز در هفته، ۱۷.۷ درصد پاسخگویان چند روز در ماه، ۱.۸ درصد پاسخگویان چند بار در سال گوشت مرغ مصرف کرده اند. ۱.۲ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند در یک سال گذشته اصلا گوشت مرغ مصرف نکرده اند. ۲.۷ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند در یک سال گذشته هر روز گوشت قرمز مصرف کرده اند. ۳۴.۹ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند در یک سال گذشته چند روز در هفته، ۴۳.۴ درصد پاسخگویان چند روز در ماه، ۱۴.۲ درصد پاسخگویان چند بار در سال گوشت قرمز مصرف کرده اند. ۴.۷ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند در یک سال گذشته اصلا گوشت قرمز مصرف نکرده اند. ۰.۶ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند در یک سال گذشته هر روز ماهی مصرف کرده اند. ۱۹.۷ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند در یک سال گذشته چند روز در هفته، ۳۹.۱ درصد پاسخگویان چند روز در ماه، ۲۹.۹ درصد پاسخگویان چند بار در سال ماهی مصرف کرده اند. ۱۰.۵ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند در یک سال گذشته اصلاً ماهی مصرف نکرده اند.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir