به نقل از روابط عمومی ایسپا؛ مهدی رفیعی سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از برنامه های این مرکز برای انتخابات پیش رو و نظرسنجی در خصوص اتفاقات اخیر کشور گفت:
به نقل از روابط عمومی ایسپا؛ مهدی رفیعی سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از برنامه های این مرکز برای انتخابات پیش رو  و نظرسنجی در خصوص اتفاقات اخیر کشور گفت:
سه شنبه, 12 آذر,1398

به نقل از روابط عمومی ایسپا؛ مهدی رفیعی سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از برنامه های این مرکز برای انتخابات پیش رو  و نظرسنجی در خصوص اتفاقات اخیر کشور گفت:

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در بین مسئولان و مردم همواره به عنوان نهادی شناخته شده که صدای جامعه است و رصد مشارکت انتخاباتی مردم از موضوعاتی است که در تمام دوره ها ایسپا در این زمینه فعال بوده و نزدیک ترین پیشبینی به واقعیت را با کمترین ضریب خطا داشته است.
معمولا در انتخابات ریاست جمهوری تمرکز روی نظرسنجی ملی است و در کنارش چند موج هم نظرسنجی در تهران به صورت ویژه انجام می شود. اما در مورد انتخابات مجلس رویه به صورت دیگری است و از آنجا که نمایندگان و لیست های ارائه شده در شهرها متفاوت است به لحاظ مالی امکان برآورد استانی یا شهرستانی برای بررسی میزان محبوبیت هر کدام از کاندیداها وجود ندارد و معمولا ایسپا تمرکز اصلی را در انتخابات مجلس روی حوزه انتخابیه تهران دارد که شامل تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر می شود.
در این راستا، در خرداد و شهریور سال 98 دوموج نظرسنجی با موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت حضوری توسط ایسپا اجرا شده است و موج سوم نظرسنجی انتخاباتی به صورت حضوری نیز هم اکنون در استان تهران در حال اجرا می باشد که از 11 آذرماه شروع شده و نتایج آن هفته آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
علاوه بر سه موج نظرسنجی که اشاره کردم، در ماه های پیش رو تا انتخابات مجلس نیز یک موج نظرسنجی استان تهران در دیماه و سه موج نیز در بهمن ماه خواهیم داشت و آخرین موج نظرسنجی ایسپا که براساس نتایج آن پیش بینی انتخابات صورت خواهد گرفت در روزهای 29 و 30 بهمن انجام خواهد شد.  همچنین در کنار این نظرسنجی ها برای سنجش نرخ مشارکت سعی خواهیم کرد یک یا دو نظرسنجی ملی نیز صرفاً برای تخمین نرخ مشارکت به شیوه حضوری انجام دهیم.
اقدام جدید ایسپا در سال 98، راه اندازی گروه پانل ایسپا است که تا این لحظه حدود 9000 نفر عضو از تمام شهرهای کشور دارد و این میزان در حال افزایش می باشد. به عنوان اولین بهره برداری از گروه پانل مقرر است که تا ایام انتخابات سه یا چهار موج نظرسنجی تلفنی با استفاده از گروه پانل داشته باشیم. هدف اولیه این کار بیش از آنکه تخمین نرخ مشارکت در انتخابات باشد، بحث روش شناختی است و به دنبال مقایسه نتایج حاصل از پانل با نظرسنجی های مقطعی هستیم. هدف دیگر ایسپا از تشکیل گروه پانل لزوماً سنجش وضعیت یک متغیر در یک یا چند برهه زمانی نیست بلکه به دنبال بررسی روند تغییرات است. در واقع با استفاده از گروه پانل می توانیم بگوییم در مقایسه با نظرسنجی های دوره قبل، چه تغییراتی حاصل شده است. با توجه به اهدافی که ذکر شد، ایسپا اجرای سه یا چهار موج نظرسنجی پانلی با موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی را تا زمان برگزاری انتخابات در برنامه خود دارد.
یکی از موضوعاتی که در این ایام مطرح می شود انتشار نتایج حاصل از نظرسنجی ها است. در گذشته نتایج به صورت حداقلی منتشر می شدند اما ایسپا در سال 96 تغییر رویه ای داشته و بیشتر نتایج حاصل از نظرسنجی ها را منتشر کرده است و در سال 98 نیز تصمیم بر این است که با کسب مجوز از هیأت مدیره محترم، بتوانیم بخشی از نتایج نظرسنجی ها را تا حد امکان منتشر کنیم.
نکته آخر در خصوص اقدامات اخیر ایسپا، نظرسنجی مسائل روز جامعه در افکار عمومی است که با توجه به آنکه ایسپا رصد و بازتاب اتفاقات مختلف در افکار عمومی جامعه را رسالت خود می داند، در هفته جاری طرح نظرسنجی حضوری در سطح میادین استان تهران در حال اجرا است که دیدگاه مردم در خصوص سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، اعتراضات پس از این اقدام، عادلانه دانستن طرح در افکار عمومی و اینکه چقدر به دولت در راستای اجرای خوب این طرح امید و اعتماد دارند سنجیده می شود.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir