آمریکایی‌ها تا چه اندازه درباره مذاهب آگاهی دارند؟
آمریکایی‌ها تا چه اندازه درباره مذاهب آگاهی دارند؟
دوشنبه, 04 آذر,1398

گروه ترجمه ایسپا: محمد عاملی

هر چند آمریکاییها قادرند به سوالات ابتدایی درباره کتاب مقدس و مسیحیت پاسخ دهند، اما آشنایی چندانی با دیگر مذاهب جهان ندارند. اغلب آمریکایی‌ها با برخی از اصول مسیحیت و کتاب مقدس آشنایی دارند و حتی اندکی هم درباره اسلام می‌دانند اما تعداد خیلی کمی از آنان قادرند به سوالات واقعی درباره یهودیت، بودییسم و آیین هندو پاسخ صحیح بدهند و بیشتر آنها نمی‌دانند قانون اساسی ایالات متحده درباره مذهب مقامات رسمی چگونه است. به علاوه، طبق نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات پیو که تقریبا 11000 آمریکایی را در موضوعات مختلف مذهبی مورد آزمایش قرار داد، اکثر آمریکایی‌ها نسبت به اینکه چند درصد مردم کشورشان مسلمان یا یهودی هستند، مطمئن نبودند (یا اطلاعات درستی نداشتند).
50 درصد آمریکایی‌ها، می‌توانند به کمتر از نیمی از سوالات (تقریبا14 سوال) پاسخ صحیح دهند. این سوالات، با درجه سختی متفاوتی طراحی شده‌اند. برخی از آن‌ها نسبتاً آسان هستند تا مبنایی برای آَنچه تقریبا همه آمریکایی‌ها درباره مذهب می‌دانند، به دست آید. باقی سوالات نسبتا سخت هستند تا آن‌هایی که دانش بیشتری درباره مباحث دینی دارند، از بقیه تمیز داده شوند.
در این نظرسنجی مشخص شد میزان اطلاعات مذهبی افراد بسته به پاسخ‌دهندگان و سوالاتی که پرسیده می‌شود، متفاوت است. یهودیان، آتئیست‌ها، یا ندانم‌گراها [1]( اگنوستیک ها) و پروتستان‌های انجیلی و همچنین افراد بسیار فرهیخته و کسانی که دارای روابط اجتماعی مذهبی متنوعی هستند، اطلاعات دینی بیشتری دارند، در حالی که جوانان و اقلیت‌های قومی و نژادی، نسبت به میانگین پاسخ‌دهندگان، دانش مذهبی کمتری دارند.
روی‌هم‌رفته، از هر ده آمریکایی، هشت نفر به درستی پاسخ می‌دهند که مسیحیان در عید پاک، رستاخیر مسیح را جشن می‌گیرند، نه مصلوب شدن، صعودش به بهشت یا شام آخر. همچنین، همین تعداد می‌دانند که در مکتب مسیحیت ترینیتی [2]، اعتقاد بر این است که یک خدا در سه شخص تجلی می‌یابد: پدر، پسر و روح القدس. از هر ده آمریکایی، هشت نفر به درستی موسی را شخصیتی از کتاب مقدس می‌دانند که خروج از مصر را رهبری کرد، و داوود را کسی که با پرتاب سنگ، دشمنی را به قتل رساند؛ در حالیکه از هر ده نفر، هفت نفر می دانستند که ابراهیم شخصیتی در کتاب مقدس است که برای اطاعت از پروردگار، پسرش را به قربانگاه برد.
اغلب آمریکایی‌ها با دو اصطلاحی که بیانگر عدم اعتقاد به خداست، آشنا هستند. تقریبا از هر ده نفر، نه نفر به درستی معنی آتئیست (کسی که به وجود خدا اعتقادی ندارد) را تشخیص می‌دهند و شش نفر از هر ده نفر، تعریف درست ندانم‌گرایی¬(کسی که درباره وجود خدا شک دارد) را انتخاب کرده بودند.
حتی برخی از مبانی اسلام، برای عده کثیری شناخته شده است. از هر ده آمریکایی، شش نفر می‌دانند که رمضان از ماه‌های مقدس مسلمانان است (معادل جشنواره نور و روشنایی هندوها [3]، دعای یهودیان برای مردگان، یا جشن تولد بودا) و اینکه مکه (و نه قاهره، مدینه یا اورشلیم) مقدس‌ترین شهر و محل زیارت مسلمانان است.
از سوی دیگر، آمریکایی‌ها آشنایی اندکی با برخی از اصول سایر ادیان جهان، از جمله بودائیسم و هندو دارند. تنها سه نفر از هر ده آمریکایی می‌دانند که سبت یهودیان از جمعه آغاز می‌گردد؛ یک چهارم آنان می‌دانند که «روش هاشانا» [4] سال نوی یهودیان است و تنها یک نفر از هشت نفر مذهب موسی‌ابن‌میمون [5]  (محقق صاحب نفوذی در قرون وسطی) را می‌شناسند. حدوداً، از هر پنج آمریکایی، یک نفر (18%) درباره حقیقت رنج که یکی از چهار حقیقت شریف بودا [6] است، اطلاع دارد.
همچنین، بسیاری از آمریکایی‌ها در پاسخ به سوالاتی درباره جمعیت اقلیت‌های مذهبی و نقش مذهب در دولت ایالات متحده با کشمکش رو به رو هستند. مثلا، اغلب آنان تعداد یهودیان و مسلمانان آمریکا را بیشتر از مقدار واقعی تخمین می‌زنند و نمی‌دانند که یهودیان و مسلمانان هرکدام کمتر از 5% جمعیت کشورشان را تشکیل می‌دهند. همچنین، زمانی‌که از آنها پرسیده می‌شود قانون اساسی درباره مذهب مقامات رسمی چه می‌گوید، تنها یک چهارم آنان (27%) می‌دانند که از مقامات رسمی هیچ آزمون دینی گرفته نمی‌شود؛ 15% مردم به غلط تصور می‌کنند که قانون اساسی، مقامات رسمی فدرال را برآن می‌دارد که تایید کنند همه اعضا به خدای یگانه به عنوان تنها آفریدگارشان اعتقاد دارند؛ به عقیده 12% آنان، براساس قانون اساسی، مقامات برگزیده مردم باید سوگند یاد کنند که از انجیل استفاده خواهند کرد؛ 13% تصور می‌کنند در قانون اساسی، درباره مذهب سخنی به میان نیامده و 13% در اینباره اطمینان نداشتند.
از میان سوالات نظرسنجی، نه سوال نسبتا سخت بودند که بیش از سه نفر از هر ده نفر و کمتر از شش نفر از ده نفر توانستند به آن سوالات پاسخ درست دهند. این سوالات عبارت‌اند از: ده فرمان حضرت موسی [7]  (58 درصد مردم می‌دانستند که قانون طلایی، از فرامین ده‌گانه حضرت موسی نیست)، موعظه سرکوه عیسی [8]  (51% می‌دانستند که انجیل توسط مسیح دریافت شد، نه پیتر پاول یا جان) و آموزه های کاتولیک درباره استحاله (34% می‌دانند که در آموزه‌های کلیسای کاتولیک، نان و شراب مصرفی در عشای ربانی نمادین نیستند، بلکه درواقع، هنگام ورود به بدن شخص تبدیل به جسم و خون عیسی می‌گردد).
در مجموع می توان گفت، نیمی از پاسخ دهندگان از 32 سوال، به 14.2 سوال پاسخ درست دادند و تنها 9 درصد آنان به بیش از سه چهارم سوالات (حداقل 25سوال) پاسخ صحیح دادند و کمتر از یک درصد آنان نمره عالی گرفتند.
نتایج ارایه شده یافته‌های پژوهشی است که به صورت آنلاین در چهارم فوریه 2019، بین 10971 نفر انجام شده است و خطای نمونه‌گیری برای نمونه کامل، مثبت یا منفی 1.5 درصد می‌باشد.


 

1- پیروان ندانم‌گرایی یا آگنوستیک‌ بر این عقیده هستند که انسان باتوجه به قوه عقلی محدودش، نمی‌تواند با اطمینان کامل ادعا کند خدا وجود دارد یا خیر. این دیدگاه فلسفی، آگاهی قطعی از درستی یا نادرستی برخی ادعاهای مرسوم در میان مردم را باتوجه به میزان دانش آنها ناممکن می‌شمارد.(م)

2-Trinity

3- جشنواره نور یکی از جشن‌های هند است. این فستیوال در ماه اکتبر یا نوامبر برای بازگشت پروردگارشان راما پس از 14 سال تبعید به خانه خود برگزار می‌شود. دختران و زنان دست‌های خود را با طرح‌های زیبا حنا می‌گذارند و در کل شهر و خانه‌هایشان فانوس و نور و شمع روشن می‌کنند و همه جا را با گل تزیین می‌کنند. (م)
 4- معنای لغوی روش هاشانا در زبان عبری آغاز سال است و علامت آن ماه نو است که به همین دلیل، تاریخ این روز هر سال تغییر می‌کند. مثلا روش هاشانای 2019، از 7مهر آغاز شده و به مدت دو روز ادامه دارد. در طی این دو روز، ناظران خلقت انسان توسط خداوند را جشن می‌گیرند. این روزها زمانی برای خودآزمایی و دعا است و افراد فرصتی پیدا می‌کنند تا از دوستان و خانواده خود دیدن کنند. در این شب‌ها، یهودیان جهان با ذکر، مناجات و دعا تزکیه روح می‌کنند و سحرگاه با تابش آفتاب به ستایش جهان هستی و خالق آن می‌پردازند.(م)
 5-عالم و فیلسوف و طبیب یهودی که در فقه چنان مقام والایی داشت که یهودیان درباره او گفته‌اند: از حضرت موسی تا موسی‌بن‌میمون کسی مانند موسی برنخاسته است. اگرچه وی از علما و احبار یهود است، ولی چون در محیط فرهنگی و علمی اسلامی پرورش یافته و در طب و فلسفه آثار خود را به عربی نوشته است، متعلق به حوزه فرهنگ اسلامی نیز هست.(م)
 6- چهار حقیقت شریف را آموزه اصلی سنت بودایی دانسته‌اند که قالبی مفهومی برای تمامی اندیشه‌های بودایی به دست می‌دهد. این چهار اصل، سرشت رنج، علت آن، توقف رنج و راهی که به گسست از رنج می‌انجامد را توضیح می‌دهد.(م)
7- ده فرمان، دستور مذهبی است که در کوه سینا بر حضرت موسی وحی شد. این فرمان‌ها محور شریعت یهود بوده و تمام احکام شریعت نیز در همین فرمان‌ها ریشه دارد. قوم اسرائیل با پذیرفتن این فرمان‌ها، با خدا هم‌پیمان می‌‍‌‎شدند.(م)
 8-موعظه سرکوه، یکی از معروف‌ترین بخش‌های انجیل و آموزه‌ها و سخنانی است که عیسی مسیح بر فراز یکی از کوه‌های اطراف شهر جلیل معروف به کوه زیتون خطاب به شاگردان خود و اهالی تمام یهودیه و اورشلیم که کنار ساحل صور و صیدون به مشایعت او آمده بودند، بیان نمود.(م)

 

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir