به همت ایسپای استان گلستان برگزار شد: نشست تخصصی جوانان و چالش‌های تشکیل خانواده
به همت ایسپای استان گلستان برگزار شد: نشست تخصصی جوانان و چالش‌های تشکیل خانواده
شنبه, 02 شهریور,1398


نشست تخصصی جوانان و چالش‌های تشکیل خانواده به همت مرکز ایسپای استان گلستان در جهاددانشگاهی گلستان انجام شد.
به گزارش روابط عمومی ایسپا، در این نشست که با حضور صاحب نظران و متولیان اشتغال، خانواده، ازدواج و جوانان از دستگاه‌های اجرایی مختلف برگزار شد، موانع عمده ازدواج و تشکیل خانواده جوانان، ملاک‌های انتخاب و چالش‌های روبه‌روی جوانان مورد بحث و تحلیل قرار گرفت.

لزوم برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های مبتنی بر مطالعات در دستگاه‌های اجرایی
مهندس رضا ثقفی، رئیس جهاددانشگاهی استان گلستان، ضمن اشاره به مطالعات انجام شده در ایسپای گلستان از جمله شناسایی موانع عمده سرمایه‌گذاری در استان گلستان، نیازسنجی فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های استان، جوانان و کسب و کارهای نوین و زودبازده، اشتغال، مباحث آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی و... نتایج منبعث از نظرسنجی، پژوهش و مطالعات نشأت گرفته از بطن مردم را مهمترین رکن تضمین اجرای سیاست‌های عملی صحیح دانست و تاکید کرد: تحقیقات و نیازسنجی‌های فرهنگی، اجتماعی و مشاغل صورت گرفته در مرکز افکارسنجی گلستان می تواند برای دستگاه‌های اجرایی استان، اطلاعات و مرجع خوبی برای تصمیم‌گیری باشد و این آمادگی در جهاددانشگاهی واحد استان گلستان وجود دارد که پاسخگوی انواع نیازهای مطالعاتی، نظرسنجی و پژوهشی دستگاه‌های اجرایی باشد.


بایستگی تغییر نگرش در بین جوانان نسبت به ازدواج
ابراهیم شهبازی، مدیر مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی استان گلستان با اشاره به اینکه ازدواج و تشکیل خانواده یک متغیر عمدتا وابسته به عوامل متعدد است، لزوم تمرکز بر عوامل موثر و متغیرهای مداخله‌ای و واسطه‌ای در این امر را خواستار شد و اظهار کرد: "نگرش" مهمترین عامل در این حوزه است که باید متناسب با خرد جمعی و اصول صحیح و بنیادی مورد تغییر قرار گیرد.
وی افزود: اگر جوانان نگاه‌شان را نسبت به پدیده های جاری اجتماع واقعی تر سازند، مطمئناً با چالش‌های کمتری مواجه خواهند شد و این امر می‌تواند به انعطاف آنها در تغییر نگرش در شرایط متفاوت کمک کند.


گسترش گرایش به فردگرایی در جامعه/ ضرورت تقویت نگرش اسلامی در خصوص ازدواج
موسی بی‌باک، مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان بیان کرد: همانگونه که در بحث جلوگیری از شیوع یک بیماری اطلاع‌رسانی صورت می‌‌گیرد، در رابطه با مسائل اجتماعی به خصوص مسائل مربوط به جوانان نیز باید این شفافیت وجود داشته باشد.
بی‌باک بر لزوم تقویت نگاه اسلامی در موضوع تشکیل خانواده تاکید کرد و گفت: در رابطه با تشکیل خانواده اگر نگاه اسلامی به موضوع تقویت شود خانواده به عنوان یک نهاد تشکیل می‌شود و اگر از بعد غیر اسلامی به آن پرداخته شود این موضوع به برطرف کردن نیاز ها محدود می‌شود.
وی تصریح کرد: در رابطه با ازدواج باید گفت که گرایش جوانان به ازدواج در حال تغییر است و این موضوع به سمت فردگرایی در حال پیش‌روی است، مانند ازدواج‌های سفیدی که در حال انجام است.
وی با اشاره به رابطه بیکاری با وقوع جرایم و همچنین مجرد بودن، تصریح کرد: در رابطه با عدم ازدواج، طلاق و حتی وقوع جرایم نمی‌توان گفت که تمام افرادی که چنین شرایطی دارند بیکار هستند و بیکاری و عدم اشتغال و یا طلاق علت مستقیم وقوع چنین جرایمی است.
مدیر اشتغال و کارآفرینی استان گلستان گفت: اینکه اشتغالی که ایجاد می‌شود، احساس نمی‌شود دلایل زیادی دارد از جمله عدم همخوانی عرضه و تقاضای رشته‌های دانشگاه‌ها با رشته‌های مورد نیاز بازار و همچنین بعضی افراد فارغ‌التحصیل مهارت کافی را در دانشگاه‌ها به دست نمی‌آورند.

تجرد زمینه ساز انواع جرایم
سرهنگ علی بهرامی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گلستان، با اشاره به اینکه موضوع ازدواج و تشکیل خانواده تحت تاثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی است، حوزه اقتصادی را دارای بیشترین تاثیر دانست و گفت: با توجه به این که ازدواج سنگ بنای خانواده است، بنابراین اگر به درستی به این مسئله پرداخته نشود، در آینده نزدیک عدم گرایش جوانان به ازدواج به یک بحران اجتماعی تبدیل خواهد شد.
وی همچنین در رابطه با عدم تشکیل خانواده و ازدواج و اینکه تا چه میزان می تواند در وقوع جرایم، بزهکاری‌ها و کجروی‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که بسیاری از سارقین و افرادی که جرایم اخلاقی از آنها سر زده، مجرد هستند.

لزوم انجام مشاوره مناسب ازدواج
بهرامی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نیروی انتظامی یک دستگاه امنیتی است اما به دلیل اینکه این مسائل (ازدواج و تشکیل خانواده) جزء دغدغه‌های این دستگاه محسوب می‌شود، ما جزو وظایف خود دانستیم که به این حوزه ورود کنیم و در حد توان و با توجه به مشاورین و مددکاران خبره‌ای که در دستگاه وجود دارد، درصدد رفع این مشکلات هستیم.
وی با اشاره به جایگاه نخست مرکز مشاوره ناجای گلستان در کشور خاطرنشان کرد: باید گفت که این خدمات کاملا رایگان است و خوشبختانه نتایج خوبی هم به دست آمده یعنی به نوعی نتیجه بخش بوده است.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان گلستان بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در خصوص ازدواج وجود دارد این است که بسیاری از مشاوره‌های انجام شده با موضوع ازدواج، هدفمند نیست و در مواقعی هم ممکن است موجب عدم ازدواج فرد مراجعه کننده شود.

موانع ازدواج از دید کارشناسان
نازنین‌مریم محسنی، مسئول حوزه اجتماعی اداره کل ورزش و جوانان استان گلستان نیز در این نشست بیان کرد: در رابطه با بالا بودن هزینه‌ها که از موانع ازدواج است باید گفت که یکی از راهکارهایی که برای حل این مشکل در نظر گرفته شده وام دهی توسط بانک‌ها به افراد است، اما متاسفانه مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که شرایط و روند وام‌دهی به جوانان به سختی صورت می‌گیرد، به گونه‌ای که ممکن است این تسهیلات به موقع در اختیار فرد قرار نگیرد.
وی ادامه داد: همچنین در جهت تسهیل پرداخت وام سازمان ما (اداره کل ورزش و جوانان استان) پیگیر است به طوری که به صورت ماهانه بر اساس تطبیق گزارشات ارزیابی صورت می‌گیرد و جلساتی در این زمینه گذاشته شده، اما متاسفانه پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.
محسنی با بیان اینکه نیافتن همسر دلخواه از دیگر موانع ازدواج برای جوانان است، گفت: یکی از اقداماتی که می‌تواند توسط دستگاه‌ها صورت گیرد، در رابطه با آشنایی جوانان است.
مسئول حوزه اجتماعی اداره کل ورزش و جوانان استان گلستان افزود: در دستگاه متولی بخش جوانان کارگاه هایی برای کارمندان مجرد گذاشته می شود اما این کارگاه ها صرفا جنبه آموزشی دارند ولی با این وجود شاهد اتفاقات خوبی هم در این زمینه بوده ایم.
محسنی با اشاره به اینکه ترس از ازدواج ناموفق از موانع ازدواج جوانان محسوب می شود، ادامه داد: یکی از مشکلات در این زمینه کمبود مشاورانی است که بتوانند به درستی و به روشنی مسائل را بیان کنند.
وجیهه جهانشاهی، مسئول ستاد ساماندهی اداره کل ورزش و جوانان نیز در این نشست گفت: بنده در رابطه با این نظر که کارشناسان نقش به سزایی ندارند و مدیران باید تصمیم گیری کنند، مخالف هستم زیرا مدیر به جهت مشغله کاری زیاد دیگر نمی تواند بر روی هر موضوعی تمرکز داشته باشد و بنابراین بهتر است از کارشناسانی در حوزه ازدواج توانا و پیگیر هستند و می توانند مقام مافوق خودشان را با دلیل توجیه کنند مطمئنا در آن صورت روند کار سریع تر پیش می‌رود.
سید مهرداد زهرایی، مشاور جوان در بهزیستی هم در این نشست بیان کرد: در حوزه ازدواج جوانان ابتدا بهتر است سهم دستگاه های اجرایی به تفکیک مشخص شود. به این معنا که هر دستگاه خود را درگیر در آن ببیند.
وی تصریح کرد: ریسک پذیری در این ایران نسبت به ازدواج کاهش یافته است

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir