تأملّی بر پدیده خودکشی؛ تحلیل‌ها، سیاست‌ها و راهبردها مورد مطالعه: استان سمنان
تأملّی بر پدیده خودکشی؛ تحلیل‌ها، سیاست‌ها و راهبردها مورد مطالعه: استان سمنان
دوشنبه, 17 تیر,1398

تأملّی بر پدیده خودکشی؛ تحلیل‌ها، سیاست‌ها و راهبردها مورد مطالعه: استان سمنان

معصوم آقازاده/عضو هیات علمی جهاددانشگاهی، پژوهشگر ایسپا

جامعه ایران از جمله جوامع در حال توسعه است که در فرایند مدرنیزاسیون، در کنار رشد جمعیت شهرها، با مسائل و مشکلات اجتماعی زیادی مواجه است. وقوع و شیوع مسائلی از قبیل اعتیاد به مواد مخدر، مصرف مشروبات الکلی، خودکشی، حاشیه‌نشینی، سرقت و ... مدیریت و برنامه‌ریزی را برای سیاستگذاران بیش از پیش دشوار کرده است. با توجه به رهیافت سیاستی مقاله حاضر، سعی شد وضعیت خودکشی در ایران و استان سمنان بر اساس داده‌های ثبتی توصیف شود. در کنار توصیف وضعیت این پدیده‌، وضعیت استان در برخی آسیب‌های اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گرفت. در کنار این توصیف، مروری بر تحقیقات قبلی و مباحث تئوریکی مرتبط با خودکشی انجام شد که در تحلیل نهایی نیز از تئوری‌های دورکیم، فشار عمومی اگنیو و یکپارچگی پایگاهی گیبز و مارتین استفاده شده است. نتایج اطلاعات موجود از وضعیت خودکشی در استان سمنان، نشان می‌دهد که این پدیده در سال‌های اخیر روند صعودی داشته و استان سمنان جزو استان‌های کشور است که پدیده خودکشی در آن، در مقایسه با اکثر استان‌ها، چشمگیر است. با توجه به عدم طرح سیاستی مشخص در‌ مقابله با پدیده خودکشی، این موضوع نیز در مطالعه حاضر، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و ملزومات سیاست اجتماعی مورد نیاز ارائه شده است.

برای خواندن متن کامل مقاله بر روی این قسمت کلیک نمایید.

 این مقاله در کتاب «تحلیل مسائل و آسیب های کشور» با همکاری دفتر طرح های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پاییز 1397 توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به چاپ رسیده است.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir