نگاه دانشگاهیان و حوزویان به یکدیگر
نگاه دانشگاهیان و حوزویان به یکدیگر
چهار شنبه, 10 بهمن,1397

نگاه دانشگاهیان و حوزویان به یکدیگر

به گزارش روابط عمومی ایسپا، نتایج طرح «سنجش نگرش دانشگاهیان و حوزویان نسبت به همدیگر» منتشر گردید. این طرح پژوهشی به صورت خویش فرمایی توسط مركز افكارسنجي دانشجویان ایران وابسته به معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربايجان شرقي در شهریور ماه سال 1397 انجام گردیده است.

 مطالعه حاضر با هدف سنجش نگرش دانشگاهیان و حوزویان نسبت به یکدیگر انجام شد. دانشــگاهیان و روحانیون از کنشگران اصلی جامعه ما در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌باشند. جامعه آماری مورد مطالعه در این طرح کلیه اعضای هیت علمی دانشگاه‌های سراسری، آزاد اسلامی، پیام نور، علمی کاربردی و غیر انتفاعی و روحانیون و طالاب حوزه‌ی علمیه در کلانشهر تبریز می‌باشد. یافته‌های این طرح نشان داد که به نسبت حوزویان بیشتر از دانشگاهیان تمایل به همکاری با یکدیگر دارند. حوزویان بیشتر از دانشگاهیان به الزام وجود تعامل و تقویت فرهنگ گفت و گو بین حوزه و دانشگاه به منظور شکل‌گیری گزاره‌های جدید اعتقاد دارند. حوزویان بیشتر از دانشگاهیان بر این باورند که وحدت حوزه و دانشگاه اهداف دقیق و مشخصی را دنبال می‌کند و دانشگاهیان بیشتر بر این باورند که موضوع وحدت حوزه و دانشگاه هدف و برنامه خاصی ندارد. حوزویان بیشتر از دانشگاهیان به وحدت حوزه و دانشگاه در شرایط فعلی خوش بین هستند.

تقویت گفتمان فرهنگی و برقراری ارتباط مؤثر بین دو نهاد و تعامل، همکاری و همفکری به عنوان عوامل مهم و مؤثر در نزدیکی دو نهاد از نظر دانشگاهیان می‌باشند. در بین حوزویان به ترتیب تقویت گفتمان فرهنگی و برقراری ارتباط مؤثر بین دو نهاد، حضوردانشگاهیان درحوزه و بالعکس، همسانسازی مبانی فکری وعقیدتی و تعامل، همکاری و همفکری به عنوان عوامل مهم و تأثیرگذار بر نزدیکی دو نهاد مورد توجه قرار گرفته‌اند. به طور کلی یافته‌های این مطالعه نشان داد که فاصله نگرش‌هاي حوزویان و دانشگاهیان زیاد اســت. در این میان حوزویان تمایل بیشــتر و دانشگاهیان تمایل کمتري براي نزدیک شدن به نهاد دیگر از خود نشان داده‌اند. مناسبات و ارتباطات حوزه و دانشگاه در سطح بالایی نیست و در اینجــا نیز حوزویان بیش از دانشــگاهیان (به انحاء مختلف) بــه نهاد مقابل خود مراجعه نموده‌اند.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir