بخش چهارم یافته ­های طرح ملی سنجش فرهنگ سیاسی مردم ایران؛ آزادی از نگاه مردم ایران
بخش چهارم یافته ­های طرح ملی سنجش فرهنگ سیاسی مردم ایران؛ آزادی از نگاه مردم ایران
یکشنبه, 07 بهمن,1397

بخش چهارم یافته ­های طرح ملی سنجش فرهنگ سیاسی مردم ایران؛ آزادی از نگاه مردم ایران

به گزارش روابط عمومی ایسپا، بخش­هایی از نتایج طرح ملی سنجش فرهنگ سیاسی مردم ایران منتشر گردید. نتایج این پیمایش ملی نشان می‌دهد مردم ایران باور زیادی به آزادی دارند. این نتایج برگرفته از یک پیمایش ملی است که با جامعه آماری شهروندان بالای 18 سال کشور(شهری و روستایی) و با تعداد نمونه آماری 4890 نفر در سال 1397 انجام شده است.  در این طرح بیش از 20 شاخص فرهنگ سیاسی مردم ایران مورد سنجش قرار گرفته است.  شاخص باور به آزادی با 3 گویه زیر مورد سنجش قرار گرفته است به گونه ای که در هر گویه پاسخگو می ­بایست نظر خود را بر روی طیف 5 قسمتی(کاملاً مخالفم، مخالفم، مردد، موافقم و کاملاً موافقم) اعلام می ­نمود:

1-    آزادی تشکیل گروه سیاسی

2-    آزادی اعتراض سیاسی

3-    قرار گرفتن زنان در پست‌های مهم سیاسی

در هر کدام از گویه­ های فوق اگر کسی با گویه­ مورد نظرکاملاً مخالف باشد نمره 1 یعنی باور کم به آزادی  و اگر کسی با گویه مورد نظر کاملاً موافق باشد نمره 5 یعنی در گروه باور زیاد به آزادی دسته بندی ­شده است. در پایان از جمع 3 گویه مورد نظر شاخص باور به آزادی بر روی طیف 0 تا 100 محاسبه شده که هر چه نمره فرد به 0 نزدیک تر باشد نشان دهنده باور کم و هر چه به 100 نزدیک تر باشد نشان دهنده باور زیاد به آزادی است. نتایج مربوط به شاخص باور به آزادی نشان می­ دهد در مجموع میانگین باور به آزادی بر روی طیف 0 تا 100 برابر با 56.3 بوده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که باور به آزادی در بین مردان و زنان برابر است و در بین گروه ­های سنی نیز با افزایش سن میزان باور به آزادی کمتر می شود به این ترتیب که میانگین باور به آزادی در بین گروه سنی 18 تا 29 ساله 59 از 100 و در بین گروه سنی بالای 50 سال 54 از 100 است. در بین گروه های تحصیلی نیز از نظر باور به آزادی تفاوت وجود دارد. در حالی که میانگین این شاخص در بین افراد بی سواد برابر با 47 از 100 است اما این عدد برای گروه دارای تحصیلات عالی(کارشناسی ارشد و دکتری) 65 است.

در یکی از سؤالات مربوط به این شاخص، نظر پاسخگویان درخصوص آزادی تشکیل گروه‌های سیاسی پرسیده شده است که در مجموع 36.7 درصد موافق و 29.7 درصد مخالف آزادی تشکیل گروه‌های سیاسی بوده‌اند. نزدیک به 32 درصد نیز مردد بوده‌اند. در یکی از سؤالات دیگر این شاخص نظر مردم در خصوص آزادی اعتراضات سیاسی پرسیده شده است که 42.7 درصد مردم موافق این آزادی بوده‌اند و در مقابل 23.8 درصد نیز مخالف بوده ­اند. 31.9 درصد نیز در این خصوص مردد بوده‌اند. سومین سوال این شاخص در خصوص ارزیابی نظر مردم در خصوص قرار گرفتن زنان در پست‌های مهم سیاسی می‌باشد. 52.6 درصد با این موضوع موافق بوده‌اند و در مقابل 20.6 درصد اعلام مخالفت کرده‌اند. 25.9 درصد نیز مردد بوده‌اند. میزان موافقت زنان با این گویه 57.4 درصد و مردان 48.7 درصد بوده است.

شایان ذکر است موج دوم پیمایش ملی فرهنگ سیاسی مردم ایران به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) و با مشارکت مرکز بررسی­های استراتژیک ریاست جمهوری، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در اردیبهشت سال جاری انجام شد.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir