اجرای مدیریت «گلخانه‌ای» و بی‌نظم در فوتبال ایران
اجرای مدیریت «گلخانه‌ای» و بی‌نظم در فوتبال ایران
چهار شنبه, 20 تیر,1397

اجرای مدیریت «گلخانه‌ای» و بی‌نظم در فوتبال ایران

آنچه بیشتر در باب فوتبال در رسانه‌ها، از تلویزیون گرفته تا روزنامه‌ها و مجلات ورزشی و غیرورزشی می‌شنویم بیشتر مباحث مربوط به جنبه‌های فنی این ورزش است و به جنبه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فوتبال به ندرت پرداخته شده است.

به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از ایسنا، فوتبال جهانی مسطح را نشان می‌دهد و هر جایی از دنیا که پای می‌گذاری نشانی از آن را می‌بینی. اینکه فوتبال چگونه در جامعه مورد استقبال قرار می‌گیرد، چرا در یک جامعه ورزش فوتبال اشاعه و رونق بسیاری می‌یابد اما در جامعه دیگر موفقیت کمتری کسب می‌کند، پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فوتبال هر کدام می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای یک پژوهش اجتماعی و برگزاری نشست‌های علمی به شمار رود.

جام جهانی فوتبال بهانه‌ای شد تا به فوتبال به عنوان یک صنعت و پیامدها و چالش‌های آن و زوایای مختلف این ورزش پرطرفدار بپردازیم بر همین اساس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، دفتر همدان با همکاری ایسنا اقدام به برگزاری نشست علمی، تخصصی «صنعت فوتبال و جامعه مدرن؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» کردیم.

* اجرای مدیریت «گلخانه‌ای» در فوتبال ایران

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در نشست ایسنا، به وجود دو الگو در اقتصاد سیاسی در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: هر یک از این الگوها یک شیوه مدیریت خاص است به طوریکه در الگوی اقتصاد سیاسی «لیبرال» بخش خصوصی فعال بوده و صنعت فوتبال هم بخشی از آن است و درآمدزایی حائز اهمیت و رو به رشد است.

دکتر علیرضا رضایی با اشاره به الگوی دوم تحت عنوان الگوی اقتصاد سیاسی «دولتی» افزود: در این الگو بخش خصوصی فعالی وجود ندارد و دولت همه‌کاره است و الزاما تمایل ورود به تمام حوزه‌ها را ندارد مگر اینکه انتفاعی برایش داشته باشد؛ به عنوان مثال فوتبال در چنین الگویی بیش از آن که درآمدزا باشد، هزینه‌زاست.

وی مدیریت در چنین الگویی را «گلخانه‌ای» دانست که مقطعی رشد می‌کند و در بلندمدت رشد متناوبی از آن نمی‌بینیم و اظهار کرد: به عنوان مثال از 10 قدرت اول جهان 8 مورد از الگوی اقتصاد سیاسی لیبرال تبعیت می‌کنند و تنها چین و روسیه الگوی دولتی را پیش گرفته‌اند.

رضایی با بیان اینکه رابطه تنگاتنگی بین سیاست و فوتبال وجود دارد، مثال‌هایی در این زمینه ذکر کرد: «مارادونا» اسطوره جهان فوتبال عکس «چه‌گوارا» و «فیدل کاسترو» را روی بازوی خود حک کرده و «رونالدینیو» به حزب جمهوری‌خواه پیوسته که معنادار است.

* نگاه ابزاری سیاست به فوتبال

وی با اشاره به اینکه فوتبال متأثر از رسانه‌ها است به طوریکه از دهه 60 به بعد تلویزیون به کمک این حوزه آمد و اینک فضای مجازی کولاک می‌کند، افزود: به عنوان گروه‌های مرجع از این قدرت در مناسبات‌های مختلف به ویژه سیاسی در بین توده مردم ورود می‌شود و جهت‌دهی می‌کنند. در حوزه سیاسی هم اگر نگاه کنیم، سیاست به همه حوزه‌ها با دید ابزاری نگاه می‌کند و فوتبال هم از این دست است.

این مدرس دانشگاه به پیامدهای الگوی اقتصاد سیاسی لیبرال اشاره و تصریح کرد: وقتی اقتصاد خصوصی می‌شود به تبع آن باشگاه‌داری خصوصی پا به عرصه می‌گذارد و جهت رشد و پیشرفت بیشتر خواهد شد چرا که بخش خصوصی حساب جیبش را دارد.

وی افزود: در الگوی اقتصاد سیاسی دولتی که ما هم این شیوه را در پیش گرفته‌ایم، گرچه باید طبق اصل 44 قانون اساسی رشد بخش خصوصی را داشته باشیم و آنطور که شایسته است به این بخش توجه نشده، در جایی‌که انتفاع حاصل شود دولت توجه می‌کند که صرفا مالی نبوده و در کسب مشروعیت بیشتر و ایجاد هوادار نیز است.

رضایی به پروژه «هنری کستینجر» با مضمون دموکراتیزه کردن جهان از دهه 60 میلادی و از طریق فوتبال اشاره کرد و به تشریح آن پرداخت و گفت: رقابت بین دو تیم را در قالب کشورها مشاهده می‌کنیم کما اینکه عرصه رقابت در بین دو در تیم سیاست هم وجود دارد و قواعدی در آن حاکم است و داوری صورت می‌گیرد و اگر این قواعد شکسته شود، برخورد می‌شود به طوریکه وقتی یک تیم می‌بازد، بلافاصله پیروزی رقیب را می‌پذیرد و در عرصه سیاسی هم باید این اتفاق بیفتد؛ به عنوان مثال در عرصه فوتبال و جام جهانی فعلی افراد سیاه‌پوست در تیم‌های اروپایی بدون توجه به رنگ و نژاد بازی می‌کنند به طوریکه تحقق فرآیند دموکراتیزه کردن را مشاهده می‌کنیم.

* تیم‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند

وی تأکید کرد: هر چه اقتصاد دولتی‌تر می‌شود زمینه برای رشد بخش‌های مختلف کاهش می‌یابد مگر اینکه دولت بخواهد و این زمانی محقق خواهد شد که انتفاع و بهره خاصی برایش داشته باشد این در حالیست که تیم‌های اروپایی خصوصی هستند و همین موضوع عامل رشد آنها است بنابراین باید تیم‌ها کشورمان که از بیت‌المال استفاده می‌کنند، به بخش خصوصی واگذار شوند تا علاوه بر رشد، درآمدزایی داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد همدان با تأکید بر اینکه اقتصاد دولتی جلوی رشد فوتبال را می‌گیرد و اگر رشد می‌کند مقطعی و هیجانی است، اظهار کرد: چرا باید ایران از اینکه در جام جهانی 2018 در برابر تیم اسپانیا و پرتغال ضعیف حضور نیافت، خوشحال باشد؟ این موضوع شاید خیلی جالب نباشد.

وی به دیدگاهی همچون نظام سرمایه‌داری اشاره کرد که معتقد است فوتبال ایجاد شده تا ما را سرگرم کند و به سایر حوزه‌ها وارد نشویم و از این طریق تولید انبوه غفلت، انحرافات اذهان، سلب اندیشه و ترویج فرهنگ وارداتی به عبارتی استعمار نو(دیدگاه چپ) انجام می‌گیرد.

رضایی با بیان اینکه هواداری باریکن فوتبال از یک جناح، گروه، فرد یا کاندیدا خیلی مهم است، به نظرسنجی بی. بی. سی در سال 2012 اشاره و خاطرنشان کرد: در این نظرسنجی به دنبال شناسایی 100 چهره محبوب انگلستان بودند که «دیوید بکام» نیز در کنار چهره‌های شاخص سیاسی چون «چرچیل» قرار گرفت که حمایتش می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه افراد برای حفظ قدرت به دنبال مشروعیت هستند، به حضور بسیاری رهبران جوامع در استادیوم‌ها و تماشای بازی‌ها اشاره کرد و یادآور شد: براساس آمارهای غیررسمی در سطح جهان 100 هزار بازیکن حرفه‌ای و 250 میلیون غیرحرفه‌ای وجود دارد که می‌توانند در جامعه خود گروه مرجع باشند.

* تقویت وحدت و هویت ملی در جام جهانی

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: فوتبال برای عرصه سیاسی فرصت‌های خوبی فراهم می‌کند به طوریکه وقتی در جام جهانی سرود ملی یک کشور خوانده می‌شود و هوادارانی بر روی صورت و بدن خود عکس پرچم کشورشان را حک می‌کنند در واقع به تقویت وحدت، هویت ملی و ناسیونالیسم و رشد قدرت ملی به دولت و ملت‌ها کمک می‌شود.

وی اضافه کرد: در واقع فوتبال به عنوان عناصر غیرمادی برای کشورهایی که از نظر عناصر مادی و اقتصادی و قدرت خیلی مطرح نباشند، روحیه و اعتبار ملی است؛ به عنوان مثال در جام جهانی کشوری مانند اکوادور که اکثر مردمانش چوپان و از نظر مادی ضعیف هستند با حضور خود اعتبار بین‌المللی کشورشان را بالا می‌برند.

وی به بیان فرصت‌های حوزه سیاسی برای عرصه فوتبال پرداخت و مهمترین فرصت را فراهم کردن زمینه لازم برای رشد بخش خصوصی برشمرد و گفت: اگر اقتصاد خصوصی داشته باشیم تمام حوزه‌ها و به تبع آن فوتبال رشد می‌کند.

* اقتصاد دولتی و پرورش مدیران ناکارآمد

این مدرس دانشگاه افزود: مشکل اقتصاد دولتی این است که مدیرانی غالبا ناکارآمد پرورش می‌دهد چرا که انگیزه و فضای فعالیت ندارند و همین امر باعث می‌شود از نظر کاری افرادی ضعیف باشند مگر اینکه خود مدیر تدبیر و جرأت و شایستگی داشته باشد.

وی تغییر و تحول در عرصه فوتبال را بیشتر سیاسی ارزیابی کرد و فوتبال را کاملا سیاسی دانست و یادآور شد: به عنوان مثال تیم فوتبال بارسلونا نمادی برای اعتراض به حکومت اسپانیاست به طوریکه کاتالوینا از دهه‌ها پیش به حکومت مرکزی معترض بودند و تیم رئال‌مادرید به منظور حمایت از سلطنت‌طلب‌ها شکل گرفت بنابراین می‌توان گفت فوتبال نقش مهمی در ایجاد صلح و درگیری داشته است.

این عضو هیئت علمی اظهار کرد: غالب جامعه‌شناسان معتقدند فوتبال عرصه‌ای است که خشونت واقعی را به خشونت نمادین تبدیل و به حوزه سیاسی هم کمک می‌کند.

* فوتبال اقتصاد قدرتمندی به همراه دارد

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه نیز در دفتر ایسنا حضور یافت و از ورزش فوتبال به عنوان مسیری برای تفریح که جزء فعالیت‌های رفاهی، اجتماعی است، نام برد و گفت: این ورزش ابعاد متعددی از درون و برون در حوزه اقتصادی دارد.

دکتر سهراب دل‌انگیزان ادامه داد: اگر از جنبه اقتصادی به این حرفه نگاه کنیم می‌بینیم برای تهیه لباس، توپ و زمین‌بازی و ... و ساخت استادیوم چقدر اشتغالزایی ایجاد شده است بر همین اساس این ورزش اقتصاد قدرتمندی را به همراه دارد.

وی صنعت فوتبال را بسیار گسترده و تأثیرگذار دانست و افزود: اگر نگاهی به دور و اطراف بیندازیم می‌بینیم افراد از طریق این حرفه درآمد کسب می‌کنند؛ به عنوان مثال صداوسیما چند ساعت و چند شبکه و برنامه را به پخش فوتبال اختصاص داده؟ چند مدرسه فوتبال در سطح شهر فعال است؟ چند کتاب و مجله در این زمینه چاپ می‌شود؟ به علاوه رویدادهایی مثل جام جهانی که برای آن تشکیل می‌شود، بر همین اساس این حرفه حجم وسیعی از عوامل عرضه و تقاضا را در خود جای داده است.

دل‌انگیزان به تعریف صنعت پرداخت و تصریح کرد: صنعت مجموعه‌ای از کارهای بهم پیوسته بوده و صفر تا 100 آن زنجیره‌ای است و مجموعه‌ای از نهادها و انجمن‌ها را به خود وصل می‌کند تا محصولات همگنی را تولید و عرضه کند بر همین اساس ورزش فوتبال یک صنعت به حساب می‌آید.

* درآمد و اشتغالزایی بالای فوتبال

وی با تأکید بر اینکه درآمد و اشتغالی که از طریق فوتبال ایجاد می‌شود بسیار زیاد است اما خود این حرفه ذاتا اقتصادی نیست، اضافه کرد: بسیاری از ملل برای معرفی خود سمت این حرفه رفته‌اند و کشور ما هم نیازمند کسب افتخارات ملی است بنابراین می‌توانیم با قوی کردن این بخش افتخاراتی برای مردم کشور خود کسب کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی با بیان اینکه فوتبال فرصت‌های زیادی در اختیار جامعه قرار می‌دهد به طوریکه بهترین فرصت برای آموزش‌های اجتماعی است، اظهار کرد: اشتغال فقط تولید محصول و ارزش‌افزوده نیست و یکی از ظرفیت‌های موجود ورزش است.

وی با تأکید بر اینکه فوتبال همه ورزش‌ها را به دنبال خود می‌کشاند، افزود: ورزش همانند سبدی است که فوتبال این سبد را به مانند قطاری به دنبال خود می‌کشاند و در واقع مکمل یکدیگر هستند.

* نقش فوتبال در ایجاد سرمایه اجتماعی

دل‌انگیزان با بیان اینکه زیبایی فوتبال در کُری‌خوانی و ایجاد انگیزه برای حرکت بیشتر است و این بسیار زیباست که رقابت‌ها با پشتوانه دوستی صورت بگیر، به نقش فوتبال در ایجاد سرمایه اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: کودکان با تماشای فوتبال تعامل، برد، باخت، کار تیمی و چگونه تلاش کردن را یاد می‌گیرند به طوریکه از نگاه اقتصادی، سرمایه اجتماعی زمینه اصلی اقتصاد را به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه زیرساخت نرم اجتماعی شامل مهارت‌ها، ارتباط اجتماعی و قانون‌پذیری است، یادآور شد: در قالب فرآیندهای ورزشی آموزش اجتماعی از قبیل ارتباط اجتماعی، مشارکت‌جویی و قانون‌پذیری را داریم بنابراین فوتبال بهترین فرصت‌ برای این آموزش‌ها است.

* فرصت برندسازی فوتبال

این اقتصاددان یکی دیگر از فرصت‌های فوتبال را برندسازی دانست و ادامه داد: برندسازی در اقتصاد بسیار مهم است و فوتبال این فرصت را ایجا می‌کند همچنین در فوتبال فرصت ارزیابی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی وجود دارد که باعث تقویت سرمایه اجتماعی شده و اثر مستقیم بر اقتصاد می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه با حضور مدیر خارجی در فوتبال دستاورد خوبی در جام جهانی داشتیم، بیان کرد: با حضور «کی‌روش» ثابت کردیم ورود مدیران خارجی می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

وی درباره اینکه چرا بازیکنان فوتبال در تیم‌های خارجی عملکرد بهتری دارند اما در تیم کشور با وجود هزینه‌های زیادی که می‌شود عملکرد خوبی ندارند؟ تصریح کرد: زمانی‌که فوتبالیست‌ها در تیم‌های خارجی بازی می‌کنند نقش درستی دارند اما در داخل کشور کار تیمی مشکل دارد و هر یک به‌دنبال نشان دادن خود هستند.

* تقویت کار تیمی نیاز به فرهنگسازی دارد

دل‌انگیزان با بیان اینکه تقویت کار جمعی و تیمی در کشور نیاز به فرهنگسازی دارد، اضافه کرد: 6800 میلیارد تومان هزینه فرهنگی کشور در سال گذشته بوده اما چقدر از این بودجه در بخش ورزش هزینه شده است؟

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش ورزش وجود ندارد، اظهار کرد: خوب است هر منطقه تیم ورزشی داشته باشد اما نه به نیت بهره‌برداری سیاسی بلکه به نیت رقابت‌پذیر کردن آن منطقه به‌طوریکه برند آن منطقه شده و بتواند سرمایه اجتماعی درست کند.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه یک تیم ورزشی می‌تواند نمادی برای موفقیت یک شهرستان باشد، یادآور شد: وجود تیم ورزشی در شهرستان‌ها از علل موفقیت و رشد آن شهرستان‌ها است.

از نظر فرهنگی می‌توان بهره زیادی از فوتبال برد

بازیکن سابق تیم پاس و کاپیتان فعلی تیم شهرداری همدان نیز در دفتر ایسنا، از ورزش فوتبال به عنوان یک صنعت بسیار مهم و تأثیرگذار در همه ابعاد جامعه نام برد و گفت: از نظر فرهنگی می‌توان بهره زیادی از این حرفه کسب کرد .

هادی بلوری با بیان اینکه ورزش فوتبال با کمترین هزینه و امکانات، بیشترین وقت اوقافت‌فراغت را پر کرده و باعث ایجاد هیجان می‌شود، اظهار کرد: این حرفه روز به روز رو به صنعتی و حرفه‌ای و محبوب‌تر شدن است و جذاب و پردرآمدترین ورزش در بین سایر ورزش‌ها به حساب می‌آید .

وی تصریح کرد: برخلاف درآمدزایی بسیار زیادی که این صنعت دارد، اکثر افراد صرفا به علت عشق و علاقه به فوتبال وارد این حرفه می‌شوند، کما اینکه افرادی هم به علت شرایط اقتصادی خوب آن پا به این عرصه می‌گذارند اما عشق به فوتبال و استعداد نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد چرا که آن چیزی که فرد را به یک فوتبالیست حرفه‌ای تبدیل می‌کند عشقی است که از کودکی در وجودش در جریان بوده و هر روز این حس قوی‌تر می‌شود .

* فوتبال در همدان ضعیف است

بلوری خاطرنشان کرد: امروزه ورزش فوتبال به گونه‌ای در بین خانواده‌ها جا باز کرده که اکثرا علاقه دارند فرزندشان در تیم فوتبال باشد و از همین راه کسب درآمد کنند اما نکته قابل‌توجه این است که هر کسی نمی‌تواند در این عرصه موفق عمل کند چرا که استعداد، پشتکار و تلاش نیز باید در کنار علاقه وجود داشته باشد .

وی فوتبال را ورزشی مفرح دانست و ادامه داد: در این حرفه همه می‌توانند بازی کنند اما تعداد کمی موفق خواهند شد، در استان همدان اکثر خانواده‌ها معتقدند فرزندانشان باید تحصیل کرده و از این طریق شاغل شوند و علاقه چندانی به ورزش آنان نشان نمی‌دهند و به همین علت است که در این استان فوتبال ضعیف است .

کاپیتان تیم شهرداری همدان تصریح کرد: برای داشتن یک بازیکن خوب باید از کودکی روی آن سرمایه‌گذاری کنیم و به مرور آن بذری که کاشته‌ام را بارور سازیم تا نتیجه مطلوب کسب شود .

* فوتبال قوی‌ترین ابزار برای ایجاد نشاط و همدلی

وی با تأکید بر اینکه فوتبال قوی‌ترین ابزار برای ایجاد نشاط و همدلی است، یادآور شد: در جام جهانی دیدیم همه مردم ایران با همدلی، شور و انگیزه در کنار هم با حمایت از یک تیم به تماشای بازی‌ها نشستند، حال با شرایط اقتصادی که اکنون در جامعه حاکم است، وجود چنین بازی‌ها و برد تیم ملی می‌تواند هیجان، انگیزه و امید زیادی را به مردم انتقال دهد .

بازیکن سابق تیم پاس ادامه داد: با توجه به اینکه فوتبال در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه تأثیر دارد، اکثر کشورها و حتی کشورهای کوچک که از لحاظ اقتصادی و سیاسی در دنیا جایگاه خاصی ندارند، تیم فوتبال خود را قوی کرده و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند تا خود را به دیگر کشورها نشان دهند، بر همین اساس ما هم می‌توانیم با فکر و برنامه‌ریزی دقیق فرهنگ، دیدگاه و ارزش‌های خود را از طریق این صنعت به دیگر کشورها بشناسانیم و انتقال دهیم .

* فوتبال عاری از نظم مدیریتی

وی با اشاره به اینکه فوتبال ما عاری از نظم مدیریتی است، اظهار کرد: علت اینکه فوتبال ما هنوز به مرحله مطلوبی که انتظارش را داریم نرسیده، نبود مدیریت منظم و دولتی بودن آن است به طوریکه اگر خصوصی‌سازی صورت گیرد تلاش افراد دوچندان خواهد شد و با همه این اوصاف به علت شرف و غیرتی که بازیکنان دارند، در جام جهانی می‌بینیم بازیکنان تیم ملی چگونه مردانه پای کار آمده و مردانه بازی کرده و افتخارآفرینی می‌کنند .

کاپیتان تیم شهرداری همدان با تأکید بر اینکه برای تیم ملی ما هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود و اگر یک درصد برای آن هزینه شود، بهره‌وری صددرصدی می‌کنیم، درباره تیم پاس نیز گفت: نبود مدیریت قوی و اسپانسر باعث شد این تیم از همدان گرفته شود. همدان تیم فوتبالی در آن سطح نداشت و به همین علت نتوانستیم پاس را حفظ کنیم اما با یک مدیریت درست می‌توانستیم با هزینه‌ای بسیار کم حتی در لیگ یک این تیم را نگهداریم .

بلوری یادآورشد: با توجه به اینکه 6 سال در تیم پاس بودم، دیدم که چه افراد نابلدی را وارد سیستم مدیریتی کردند و برای نگهداشتن آن تلاشی نکرده و هزینه‌ای نکردند.

* فوتبال یک پدیده اجتماعی است

یک کارشناس علوم اجتماعی نیز در این نشست فوتبال را یک پدیده اجتماعی دانست و اظهار کرد: باید نگاه به ورزش در آموزش و پرورش تقویت شود تا بتوانیم جامعه‌ای از افرادی سرزنده و سالم داشته باشیم چرا که جامعه با نشاط بر اقتصاد کشور هم تأثیر فراوانی می‌گذارد و باعث توسعه می‌شود.

اعظم شکوری افزود: ورزش از آنجا که با فرهنگ رابطه مستقیم و مستمر داشته است و پدیده‌ای تربیتی و فرهنگی محسوب می‌شود، خود موجب رشد فرهنگی و اجتماعی و پدید آمدن عقاید و ارزش‌های متعالی خواهد شد و تأثیر فراوان آن قابل چشم‌پوشی نیست؛ به طور کلی ورزش می‌تواند انتقال فرهنگ و ارزش‌ها را در داخل یا خارج از جامعه فراهم سازد.

وی با بیان اینکه برخی صاحب‌نظران، ورزش را کلید شناخت جوامع و آن را مدل و مدخلی مناسب برای تحلیل ساختارهای حاکم بر جامعه می‌دانند، یادآور شد: فوتبال به مثابه یک پدیده اجتماعی است و در فوتبال، زمینه گسترده‌ای برای فعالیت شاخه‌های مختلف علوم اجتماعی و انسانی وجود دارد. در این حوزه می‌توان از تأثیر فوتبال بر ساختار اجتماعی و تأثیرگذاری ساختار اجتماعی بر فوتبال سخن گفت.

مدیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، دفتر همدان، با بیان اینکه کم‌توجهی به مقوله جامعه‌شناسی فوتبال هم از سوی رسانه‌ها و تربیت‌بدنی و فوتبالی‌ها و هم از سوی جامعه‌شناسی است، حتی وقتی صحبت از مسائل فرهنگی و اخلاقی فوتبال می‌شود، خاطرنشان کرد: فوتبال به عنوان ورزشی جهانی و فراگیر نقش برجسته‌ای در ایجاد همبستگی، استحکام اجتماعی، ایجاد شادی و نشاط اجتماعی، همدلی و افزایش روحیه کار جمعی در جامعه دارد.

وی اضافه کرد: طبق نظر «محمدرضا مهرآئین»، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی ورزش»  توسعه و همبستگی از شاخصه‌های فوتبال است. او درباره ابعاد جامعه‌شناسی ورزش به طور کلی و فوتبال به طور خاص معتقد است ورزش به صورت فردی یا جمعی، انسجام اجتماعی ایجاد می‌کند؛ چه آنهایی که به عنوان مشارکت‌کنندگان فعال، خود ورزش می‌کنند یا تماشاگرانی که به عنوان مشارکت‌کنندگان غیرفعال در عرصه جامعه حضور دارند. همچنین درباره تأثیر فوتبال بر ساختارهای اجتماعی و برعکس معتقد است ورزش یکی از ابزارهای مهمی است که باعث استحکام ساختارهای اجتماعی می‌شود و می‌تواند ارزش‌ها و فرهنگ را تقویت کند.

* باید نقش انسانی فوتبال گسترش یابد

شکوری تصریح کرد: اگر بخواهیم نگاهی پهنانگر داشته باشیم، باید نقش انسانی فوتبال گسترش یابد و در این میان فوتبال، جایگاهی ویژه و غیرقابل‌انکار در همبستگی اجتماعی دارد به طوریکه مراحل اجتماعی شدن به وسیله ورزش صورت می‌گیرد و همزمان ورزش توانمندی شکل‌دهی و باروری شخصیت افراد جامعه را دارد و همراه با خود سلامت جسم و روان را خواهد داشت.

وی ادامه داد: فوتبال شور و شوق به زندگی را در جامعه بیدار می‌کند و می‌تواند جامعه را از افکار پریشان و پوچ‌گرا رها سازد همچنین هدفمندی در زندگی را برای افراد جامعه به ارمغان آورد.

وی افزود: جامعه مدرن با خود ارزش‌های مدرن را می‌آورد؛ فوتبال ورزشی است که به فرآیند «مدرنیسم» چسبیده و نمی‌توان آن را از دنیای مدرن جدا کرد به طوریکه امروزه فوتبال بخشی از زندگی مدرن شده و برخی از آمارها نشان می‌دهند در دنیا نزدیک به 600 تا 700 میلیون نفر از فوتبال نان می‌خورند و این نشانگر آن است که فوتبال تبدیل به صنعت شده است.

وی یادآور شد: «چه‌گوارا» می‌گفت فوتبال را تنها یک بازی نبینید بلکه یک سلاح برای انقلاب است، «آلبر کامو» می‌گفت تمام آنچه از اخلاق و تعهد گرفته‌ام مدیون فوتبال هستم، از طرفی «جورج اورول» فوتبال را منبع غیراخلاقیات و جنگ بدون تیراندازی توصیف می‌کند، همین اظهارنظرها به ما گوشزد می‌کند مباحث اجتماعی و فرهنگی فوتبال بسیار گسترده و با اهمیت هستند.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir