چهار باور مذهبی، هشتاد درصد جمعیت جهان را دربرگرفته است
چهار باور مذهبی، هشتاد درصد جمعیت جهان را دربرگرفته است
شنبه, 15 اردیبهشت,1397

چهار باور مذهبی، هشتاد درصد جمعیت جهان را دربرگرفته است.

تقریبا ٨٠ درصد از مردم جهان (جمعیتی بالغ بر ۶/٩ میلیارد نفر) مسیحی، مسلمان، هندو و بی دین هستند.

به طور حتم، در سراسر جهان مذاهب و ادیان مختلف دیگری هم وجود دارد که البته پیروان کمتری دارند. به علاوه اقلیت های مذهبی به جغرافیای خاصی محدود می شوند.

مسیحیت
به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از شفقنا، طبق تحقیقی که از سوی مرکز تحقیقات پیو انجام شده، مسیحیت در حال حاضر بزرگترین دین در بین ادیان دنیا است.

با توجه به آخرین آمار (که در سال ٢٠١۵ جمع آوری شده)، حدود ٢.٣ میلیارد نفر از مردم زمین به دین مسیحیت پیوسته اند که حدود ٣١.٢ درصد از جمیعت جهان هستند. تحقیقات انجام شده در این مرکز تحقیقاتی نشان داده است که مسیحیت در اروپا رو به کاهش است، اما تعداد مسیحیان در آفریقای جنوبی، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین در حال افزایش است.

اسلام
دین اسلام با داشتن تقریبا ١.٨ میلیارد پیرو، در رتبه دوم قرار دارد. این دین از سرزمینی که امروزه با نام عربستان سعودی آن را می شناسیم شروع شده است. محمد(ص) پیامبر این دین است که دانسته های خود را در اختیار بشریت گذاشت. به پیروان دین اسلام مسلمان گفته می شود. مسلمانان به یک خدای واحد به نام الله اعتقاد دارند.

در بین مسلمانان مذهب سنی بیشترین پیرو را دارد (چیزی در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد) و بقیه دارای مذهب شیعه هستند (۱۰تا ۲۰ درصد). اسلام به دو مذهب شیعه و سنی تقسیم شد و علت این تقسیم اختلاف بر سر جانشینی محمد پیامبر (ص) پس از مرگ ایشان در سال ۶٣٢ میلادی است.

این درصد در مقیاس جهانی به این صورت است که ٢۴ درصد جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می دهند به عبارت دیگر، ١/٨ میلیارد نفر از مردم دنیا مسلمانان هستند. در سال های ٢٠١٠ تا ٢٠١۵ بر تعداد افراد معتقد به اسلام اضافه شده است که این تعداد شامل ١۵٢ میلیون نفر می شود.

بی دینی

بی دین ها، سومین گروه بزرگ را تشکیل می دهند. حدود ١.٢ میلیارد نفر از جمعیت جهان خود را بی دین تلقی می کنند. بزرگان این مذهب برای خود اسم های مختلفی برگزیده اند، همانند: سکولار، اگنوستیک، اتئیست و بی دین. 50 درصد این گروه بزرگ خدا پرست اما بدون دین هستند. انسان گرایی هم جزئی از این دسته بندی است.

هندوییسم
در رتبه چهارم، دین هندوییسم با 900میلیون پیرو قرار دارد. طرفداران این مذهب اکثریت در شبه قاره هندوستان زندگی می کنند. این مذهب به دلیل اینکه موسس مشخصی ندارد با بقیه ادیان فرق می کند. این دین دارای کتاب و نوشته های مقدس زیادی است. احکام بسیاری دارد و این احکام برای همه مذاهب یکسان نیست. بوداییسم با ۴٠٠ میلیون پیرو در جایگاه پنجم قرار می گیرد.

منبع:  World Religion News

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir