در گفت و گو با مدیر اجرایی شعبه یزد ایسپا مطرح شد؛ ایسپا توانست اهميت سنجش رضايت مردم را در بين مديران ترویج دهد
در گفت و گو با مدیر اجرایی شعبه یزد ایسپا مطرح شد؛ ایسپا توانست اهميت سنجش رضايت مردم را در بين مديران ترویج دهد
یکشنبه, 27 اسفند,1396

 

در گفت و گو با مدیر اجرایی شعبه یزد ایسپا مطرح شد؛ ایسپا توانست اهميت سنجش رضايت مردم را در بين مديران ترویج دهد.

به گزارش روابط عمومی ایسپا، یکی از چهار شعبه استانی فعال مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در سال 1396، واحد یزد است، از همین رو، با مسئول شعبه به گفت و گو پرداختیم.

1-    چه طرح های فاخری در سال 96 توسط شعبه شما انجام شده است؟

سال 96 سال پر فراز و نشيبي براي ما بود و طرح هاي بسيار خوبي در مركز اجرا شد كه شايد انتخاب از بين آنها يه كم سخت باشه اما اگر بخواهيم طرحي رو انتخاب كنم بايد بگم نظرسنجي انتخابات رياست جمهوري و طرح بازرسي دستگاه هاي اجرايي استان در حوزه حقوق شهروندي و عفاف و حجاب جزء طرح هاي شاخص و فاخر مركز يزد در سال 96 محسوب مي شوند.

به اين دليل كه همانطور كه مستحضر هستيد انتخابات رياست جمهوري در كشور از اهميت ويژه اي برخوردار است و با توجه به بسياري از موارد و جوانب سنجش اعتقادات و نگرش مردم به خصوص در مسائل سياسي كمي دشوار است و حتي مي توان گفت روزهاي انتهايي تبليغات رياست جمهوري بسيار حساس تر و تأثيرگذار تر مي باشد. از طرفي با توجه به وظيفه خطيري كه ايسپا به عهده گرفته و به تبع آن قسمتي از اين مسئوليت به مراكز استاني ايسپا واگذار شده است. ما هم در استان يزد سعي كرديم اين وظيفه را به نحوه احسن انجام دهيم كه به حمد خدا توانستيم ميزان رأي رئيس جمهور منتخب را در استان يزد با كمتر از يك درصد پيش بيني كنيم. ميزان برآورد احتمالي ما و رأي واقعي رئيس جمهور محترم در استان يزد 8/62 و 7/63 بود كه اين مهم ابتدا به لطف خداوند و سپس همكاري صميمانه و خالصانه مجموعه همكاران من (اعم از مديران تا تيم هاي پرسشگري) در شعبه يزد اتفاق افتاده افتاده است.

طرح شاخص و فاخر ديگر مركز بازرسي دستگاه هاي اجرايي استان در حوزه حقوق شهروندي و عفاف و حجاب بود. به استناد مصوبات شصت و چهارمين نشست شوراي اجتماعي كشور و نهمين نشست روسا و دبيران ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي دستگاه‌هاي اجرايي و استان‌هاي سراسر كشور و نيز ابلاغيه وزارت كشور به كليه استانداري‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي، عملكرد ادارات استاني در دو حوزه عفاف و حجاب و حقوق شهروندي مورد سنجش قرار گرفت. با توجه به مذاكرات صورت گرفته با معاون محترم سياسي،‌ امنيتي و اجتماعي استانداري و مديركل محترم امور اجتماعي فرهنگي استانداري يزد، انجام اين بازرسي ها به ما واگذار شد. به اين صورت كه در اين بازرسي ها در بيش از 55 دستگاه اجرايي استان صورت پذيرفت، در زمان بازرسي به عنوان نماينده مستقيم استاندار در آن دستگاه بوديم. از آنجايي كه در اين بازرسي ها با مديران و روساي دستگاه ها مستقيم در ارتباط بوديم، اين بازرسي ها داراي اهميت ويژه اي بود كه به لطف خداوند توانستيم به خوبي در انجام اين مهم موفق عمل كنيم و رضايت حداكثري معاون سياسي و امنيتي و اجتماعي استانداري يزد و مديركل اجتماعي استانداري يزد و دستگاه های اجرایی را جلب كنيم.

2-    ظرفیت های شعبه شما چگونه است؟ در حال حاضر چند پرسشگر با شما همکاری می کنند؟ چه امکانات ویژه ای در شعبۀ شما وجود دارد؟

به نظر من اولين و مهمترين ظرفيت موجود در شعبه ما وجود پررنگ مؤلفه هاي سرمايه اجتماعي همچون، اعتماد،‌ مشاركت، آگاهي و... است. قطعا هيچ نهاد و سازمان و گروه اجتماعي بدون داشتن سرمايه اجتماعي به سرمنزل مقصود نخواهد رسيد و به هر ميزان كه مولفه هاي سرمايه اجتماعي در آن بيشتر باشد رسيدن به اهداف براي آنها راحت تر و كم هزينه تر خواهد بود. كه به لطف خدا اين مهم در شعبه ما به صورت چشمگيري وجود دارد و روز به روز هم در حال افزايش است. بعد از آن وجود سرمايه انساني است. تمامي سعي ما بر اين است كه به خصوص در طرح هاي ايسپا كه غالبا كشوري هستند و از اهميت خاصي برخوردار هستند از پرسشگران و تيم هاي اجرايي كارآزموده و كاربلد استفاده كنيم كمترين ميزان سوگيري را در يافته ها داشته باشيم. در حال حاضر حدود 35 پرسشگر با شعبه ما در حال همكاري هستند كه سعي ما بر اين است كه اين ميزان را افزايش دهيم. اما قطعا كيفيت پرسشگران را فداي كميت آنها نخواهيم كرد.

3-    یافتۀ به روز و جذاب استانی در سال 96 را ذکر بفرمایید.

در اين رابطه بايد عرض كنم به هر حال چون ماهيت و ذات كار ما نظرسنجي و افكار سنجي است و مخاطب ابتدايي ما برخي دستگاه ها و نهادهاي اجرايي دولتي و بعضا خصوصي است و امانت داري يكي از اركان و اصول انجام تحقيقات علمي به خصوص در علوم انساني است ارائه اين يافته ها در اين مصاحبه عمومي تقريبا غير ممكن است. اما در كل پروژه هاي افكارسنجي در رابطه با سنجش رضايت مردم كه در استان انجام داديم به صورت كلي وضعيت رضايت مردم در سطح مطلوبي قرار دارد. از طرفي اهميت سنجش رضايت مردم هم در بين مديران در حال ترويج مي باشد. گرچه متاسفانه هنوز در برخي موارد شاهد اين امر هستيم كه برخي مديران به پروژه هاي افكارسنجي (چه سنجش نظرات و رضايت كارمندان و چه جامعه هدف) خيلي اهميت نمي دهند.

4-    نقش ایسپا در برنامه ریزی توسعه ای استان خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

بدون تردید توسعه پایدار در جایی اتفاق نخواهد افتاد مگر با لحاظ کردن مؤلفه های اجتماعی فرهنگی. بدون در نظر گرفتن این مؤلفه ها و رصد وضعیت موجود، برنامه ریزی ها برای رسیدن به توسعه پایدار ناقص خواهد بود. قطعا ایسپا در استان یزد با استفاده از توان علمی و تخصصی خود و با اتکاء به نیروی با تجربه و متعهدی که در اختیار دارد نقش پررنگی را در به تصویر کشدین وضعیت موجود داشته و دارد. البته در این سالها به لطف حمایت مدیران سازمان جهاد دانشگاهی در یزد، ایسپا توانسته است که توجه و اعتماد مسئولین استان را بیش از گذشته به خود جلب کند.

5-    نقش ایسپا در توسعه تحقیقات افکار عمومی در استان خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

بدون شک یافته های ایسپا و نتایج تحقیقات این مجموعه عظیم چه در سطح کشور و چه در سطح استان توجه مدیران و مسئولین را بیش از پیش به ارزیابی نظرات مردم در مسائل مختلف جلب کرده است. کیفیت، دقت، ظرافت و سرعت عمل ایسپا در یزد هم به مانند تمام شعب در کشور مثال زدنی است. همین خصوصيات منحصر به فرد باعث افزايش توجه مدیران و مسئولین به ايسپا و رصد افکار عمومی شده و آنها سعی در پايش افكار و انتظارات مردمي داشته تا از اين طريق بتوانند انتظارات مردم را بهتر و سريعتر برآورده سازند تا در نهايت منجر به افزایش رضایتمندی در جامعه رقم بخورد.

6-     برنامه بلندمدت و کوتاه مدت برای ایسپا چیست؟ با تاکید بر سال 97

اهداف ما در سال بعد در چند حوزه پیگیری خواهد شد. ابتدا حضور پر رنگ تر در مجامع علمی و تخصصی در استان. با توجه به توانایی های موجود در مرکز و اعتماد حاصل شده در استان نسبت به ایسپا این پتانسیل وجود دارد که بیش از گذشته در مجامع علمی استان حرفی برای گفتن داشته باشیم. در وحله دوم با توجه به همین حضور دست به توسعه تحقیقات کاربردی با تاکید بر نیازهای استان خواهیم زد تا بتوانیم به اندازه سهم و توان خود نقش پررنگی در رفع نیازهای اجتماعی فرهنگی استان داشته باشیم. در نهایت به دنبال این خواهیم بود که با توسعه بازارهای جدید برای افکار سنجی خلاقیت و نوآوری را بیش از پيش تقویت کنیم.

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir