وضعیت ایران در گزارش «شاخص سیاره شادمان» (2016-2006)
وضعیت ایران در گزارش «شاخص سیاره شادمان» (2016-2006)
شنبه, 26 اسفند,1396

وضعیت ایران در گزارش «شاخص سیاره شادمان» (2016-2006)

به گزارش روابط عمومی ایسپا؛ امروزه با جهانی روبرو هستیم که با مسائل و مشکلاتی فراتر از رشد اقصادی مواجه است. اقتصاد جهانی ناپایدار، افزایش نابرابری­ ها، و افزایش چالش­ های ناشی از تغییرات آب و هوایی از جمله این مسائل است که باعث شده تا کشورها به فکر زندگی پایدارتر باشند. توجه تک­ بعدی به رشد اقتصادی و تولید ثروت در کشورها، که به طور عمده با شاخص «تولید ناخالص داخلی» اندازه­ گیری می ­شود، باعث شده از سایر جنبه ­های زندگی، از جمله جنبه­ های اجتماعی و زیست­محیطی غافل شویم و نگاه به توسعه دچار تقلیل و کاهش­ گرایی گردد.

رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه بدین معنا نیست که هرکسی در یک کشور زندگی مطلوبی دارد؛ بلکه نشان می­دهد که کشوری ثروتمند است، بنابراین نمی­تواند موضوعات مهم دیگری از جمله روابط اجتماعی، سلامت، نحوه گذران وقت و ... را ارزش­گذاری نماید. از سوی دیگر منابع و امکانات موجود در اختیار ما محدود است و پاسخگوی همه نیازها و فراهم کننده رشد و توسعه بالای اقتصادی برای همه کشورها نیست.

«شاخص سیاره شادمان»[1]، یکی از شاخص ­هایی است که توسط (بنیاد اقتصادهای نو)[2]برای همه کشورها و در سطح جهانی محاسبه شده و منتشر می­گردد. این شاخص تصویر کلی از «کیفیت زندگی»[3] افراد به ما می­ دهد. نشان می ­دهد که افراد چه مدت زنده هستند، افراد زندگی خود را چگونه تجربه می­ کنند و توزیع آنها و سهم افراد در امید به زندگی و رضایت از زندگی تا چه اندازه متفاوت و نابرابر است. این شاخص با تعیین مقدار منابع طبیعی مورد نیاز برای دستیابی به نتایج مطلوب، وضعیت  بهزیستی پایدار[4] در کشورها را نشان  می ­دهد.

برای خواندن متن کامل گزارش بر روی این قسمت کلیک نمایید.

 


[1].Happy Planet Index

[2].New Economics Foundation

[3] Quality of Life

[4].Sustainable wellbeing

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir