سازمان «بین‌المللی شفافیت» برای 2017 اعلام کرد؛ صعود رتبه ایران در «فسادزدایی»
سازمان «بین‌المللی شفافیت» برای 2017 اعلام کرد؛ صعود رتبه ایران در «فسادزدایی»
شنبه, 05 اسفند,1396

سازمان «بین‌المللی شفافیت» برای 2017 اعلام کرد؛ صعود رتبه ایران در «فسادزدایی»

 

سازمان «بین‌المللی شفافیت (TI)» طبق روال هر ساله خود گزارشی را در مورد میزان فساد کشورها تحت عنوان «شاخص ادراک‌ فساد (CPI) 2017» منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، عمده کشورهای جهان در سال گذشته میلادی پیشرفت‌های اندکی در رابطه با مبارزه با فساد داشته‌اند، درحالی‌که اصحاب رسانه و فعالان کسب‌وکارها در کشورهای به اصطلاح «فاسد» هر روزه زندگی خود را به‌خاطر انتقاد از شرایط موجود به‌خطر می‌اندازند و به عقیده کارشناسان، فساد دولتی یکی از اصلی‌ترین موانع سهولت و پیشرفت کسب‌وکارها محسوب می‌شود.

در رتبه‌بندی امسال که سطح فساد اداری 180 کشور بر اساس نظر کارشناسان و فعالان کسب‌وکارها مورد بررسی قرار گرفته است، نیوزیلند با نمره 89 توانست در جایگاه نخست به‌عنوان پاک‌ترین کشور بایستد. این درحالی است که در گزارش سال گذشته نیوزیلند و دانمارک با نمره مشابه 90 به‌طور مشترک در رده نخست قرار داشتند. پس از نیوزیلند، دانمارک با نمره 88در جایگاه دوم و کشورهای فنلاند، نروژ و سوئیس به‌طور مشترک در جایگاه سوم ایستاده‌اند. ایران اما در این رتبه‌بندی با بهبود یک واحدی در نمره «شاخص فساد» و ارتقای یک پله‌ای در رتبه، توانست در جایگاه 130 قرار گیرد. در انتهای این رتبه‌بندی نیز کشورهای سومالی،سودان جنوبی، سوریه، افغانستان، یمن و سودان به ترتیب به‌عنوان فاسدترین کشورها معرفی شده‌اند.

«پاک‌ترین و فاسدترین‌ها» به تفکیک 3 منطقه

بر اساس آخرین رتبه‌بندی ادراک فساد در بخش عمومی که توسط سازمان «بین‌المللی شفافیت» منتشر شده است، در حال حاضر بیش از ۶ میلیارد نفر از مردم جهان در کشورهای فاسد زندگی می‌کنند. در رتبه‌بندی «شاخص ادراک فساد» که بر اساس نظرسنجی از تحلیلگران و فعالان اقتصادی تهیه شده است، سطح فساد بخش عمومی 180 کشور بر مبنای نمره صفر (فاسدترین) تا 100 (پاک‌ترین) مورد ارزیابی قرار گرفته است. در گزارش امسال، نیوزیلند به‌رغم کاهش یک واحدی در نمره نسبت به گزارش سال گذشته، توانست به‌عنوان پاک‌ترین کشور به تنهایی در رده نخست قرار گیرد. دانمارک اما که در گزارش سال گذشته به‌طور مشترک با نیوزیلند در جایگاه نخست قرار داشت، در گزارش امسال به رده دوم نزول کرد. در این رتبه‌بندی کشورهای فنلاند، نروژ و سوئیس با نمره 8۵ به‌طور مشترک در رده سوم ایستاده‌اند. در انتهای این فهرست نیز کشورهای سومالی با نمره 9، سودان جنوبی با نمره 12، سوریه با نمره 1۴، افغانستان با نمره 1۵ و یمن و سودان با نمره 1۶ به‌عنوان فاسدترین کشورها معرفی شده‌اند.  سازمان «بین‌المللی شفافیت» رتبه‌بندی خود را به تفکیک مناطق مختلف جهان نیز ارائه کرده است. در این رابطه در منطقه آمریکا (شمالی، مرکزی و جنوبی)، کشورهای کانادا (با نمره 82 و رتبه جهانی 8)، ایالات متحده آمریکا (نمره 7۵ و رتبه جهانی 16) و اروگوئه (نمره 70 و رتبه جهانی 23) به‌عنوان «پاک‌ترین» و کشورهای ونزوئلا (با نمره 18 و رتبه جهانی 169)، هائیتی (نمره 22 و رتبه جهانی 157) و نیکاراگوئه (با نمره 26 و رتبه جهانی 151) به‌عنوان «فاسدترین» کشورها معرفی شده‌اند. در منطقه اروپا و آسیای مرکزی کشورهای دانمارک (با نمره 88 و رتبه جهانی 2)، فنلاند، نروژ و سوئیس (نمره 8۵ و رتبه جهانی 3) و سوئد (نمره 8۴ و رتبه جهانی ۶) به‌عنوان «پاک‌ترین»، و کشورهای ترکمنستان (با نمره 19 و رتبه‌ جهانی 167)، تاجیکستان (نمره 21 و رتبه جهانی 161) و ازبکستان (نمره 22 و رتبه جهانی 157) به‌عنوان «فاسدترین» کشورهای این منطقه شناسایی شده‌اند.  از دیگر مناطق طبقه‌بندی شده در این گزارش، خاورمیانه و شمال آفریقا است. در این منطقه امارات با بهبود ۵ واحدی در نمره و 3 پله‌ای در رتبه جهانی، توانست همانند گزارش سال گذشته به‌عنوان پاک‌ترین کشور منطقه در «شاخص فساد» در جایگاه نخست قرار گیرد (با رتبه جهانی 21). قطر نیز با جهشی دو واحدی در نمره و رتبه جهانی، مشابه گزارش 201۶ در رده دوم پاک‌ترین کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ایستاده است. در این منطقه کشورهای سوریه (با نمره ۱۴ و جایگاه جهانی 178)، یمن و سودان (نمره 1۶ و رتبه جهانی 17۵) به‌عنوان فاسدترین کشورها در انتهای فهرست قرار گرفته‌اند.

«درجه فساد ایران» در 2017

از نکات حائز اهمیت گزارش، «شاخص ادراک فساد 2017»، وضعیت ایران در این شاخص است. در گزارش امسال، ایران توانست با کسب نمره 30 در جایگاه 130 در میان 180 کشور بایستد. این درحالی است که در گزارش سال گذشته با وجود 17۶ کشور مورد بررسی، ایران با نمره 29 در جایگاه 131 ایستاده بود. در میان 20 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز جایگاهی بهتر از رده سیزدهم برای ایران به‌دست نیامده است. البته نمره شاخص فساد ایران در سال‌های اخیر روند به نسبت رو به بهبودی داشته است. بر این اساس ایران در سال 2012 نمره 28 و رتبه 133 (در میان 174کشور)، در سال 2013 نمره 2۵ و رتبه 1۴۴، در سال 201۴ نمره 27 و رتبه 136، در سال 201۵ نمره 27 و رتبه 130، و در سال 2016 نمره 29 و رتبه 131 را تجربه کرد.

 

برگرفته از: روزنامه دنیای اقتصاد

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir