سبك زندگي دانشجويان
سبك زندگي دانشجويان
سه شنبه, 05 دی,1396

سبك زندگي دانشجويان

يكي از مؤلفه ­هاي اساسي ارزيابي عملكرد موسسات فرهنگي ـ آموزشي، كه مي‌تواند با شاخص­ هاي معيني مورد بررسي قرار گيرد، برونداد نهايي نظام آموزشي است. "كيفيت بروندادها، عبارت است از اينكه تا چه اندازه، نتايج نظام آموزشي (دانش آموختگان و...) در مقايسه با استانداردهاي از قبل تعيين شده (يا هدف­ ها و انتظارات) رضايت‏ بخش هستند. از منظر ديگري نيز مي ‏توان به اهميت موضوع نگاه كرد. اخيراً كيفيت، به عنوان ارزش افزوده نيز تعريف شده است. در اين تعريف، كيفيت يك نظام آموزشي عبارت است از وضعيت دانش ‏آموختگان اين نظام، از نظر دانش، نگرش و توانائي­هاي کسب شده به طوري كه بتوان سطح موجود اين قابليت­ ها، توانائي‏ها و نگرش­ها را به نظام آموزشي نسبت داد" (بازرگان، 1383).

"دانشگاه‌هاي پژوهشي و جامع جديد که دانشگاه‌هاي چند منظوره ناميده مي‌شوند، مي‌كوشند تمامي نيازها و انتظارات را تحقق بخشند. دانشگاه‌هاي چند منظوره به بهترين وجه، آرمان‌هاي آموزش عمومي را عملي مي‌كنند. اين دانشگاه‌ها ابزار خوبي براي پژوهش‌هاي علمي، آموزش حرفه‌اي، و خدمت به جامعه‌اند، و همين پيچيدگي، آنها را به مؤسساتي مهيج تبديل كرده است. منتقدان اين رويكرد بر اين باورند كه بسياري از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي مي‌كوشند تا همه­ ي نيازهاي تمامي اقشار را برآورده سازند" (فيض 1389، به نقل از باربارا، 1383).

امام خميني (ره) نيز در اين‏باره فرموده ­اند: «دانشگاه بايد مركز درست كردن انسان باشد، چه دانشگاه روحاني و چه دانشگاه شما و اين يك امري بوده است كه انبياء عليهم السلام مأمور بر همين امر بوده­ اند كه انسان درست كنند. كتب آسماني همه كتب آسماني براي انسان ساختن آمده است. اگر انسان ساخته بشود، همه چيز به صورت معنويت در مي‏ آيد يعني ماديت هم به صورت معنويت در مي ‏آيد.» (امام خميني، 1387).

بنابراين مي­ توان گفت که يکي از مهمترين مأموريت ‏هاي دانشگاه ، تربيت نيروي انساني مطلوب است و به تبع آن، مأموريت اصلي دانشگاه اسلامي تربيت نيروي انساني مومن و شايسته است، از اين‏رو تدوين يک الگوي شايستگي مي­تواند ابزاري براي تعريف و تبيين هدف­ها و ايده ­آل­ ها براي سياستگذاران، و برنامه ‏ريزان باشد، اين الگو مي ­تواند به عنوان مقصد و هدف مهندسي فرهنگي دانشگاه ها مدنظر قرار گيرد، و امکان ارزشيابي فعاليت‌ها و سنجش ميزان تحقق برنامه‌ها و اهداف را مهيا مي ­سازد. هدف اين پژوهش تبيين ويژگي­ هاي دانش آموخته مطلوب نظام جمهوري اسلامي ايران و بالتبع تبيين رسالت دانشگاه در ايران است. بدين منظور براي دستيابي به الگو، پس از مطالعات کتابخانه‏ اي و دستيابي به فهرستي از شايستگي ­ها، مدل حاصل تدوين و سپس با استفاده از روش‌هاي گروه کانوني و دلفي به تدريج تکميل شد.

براي دريافت متن كامل كتاب به لينك زير مراجعه كنيد.

http://www.ispa.ir/content/image_project/filemanager/sabkezendegi.pdf

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir