نتایج طرح جدیدایسپا منتشر شد: عملکرد ضعیف شورای چهارم شهر تهران براساس شاخص های حکمرانی خوب
نتایج طرح جدیدایسپا منتشر شد: عملکرد ضعیف شورای چهارم شهر تهران براساس شاخص های حکمرانی خوب
یکشنبه, 30 مهر,1396

نتایج طرح جدیدایسپا منتشر شد: عملکرد ضعیف شورای چهارم شهر تهران براساس شاخص های حکمرانی خوب

به گزارش روابط عمومي ايسپا، مطابق نظرسنجي اخير ايسپا، مركز افكارسنجي دانشجويان ايران سوم و چهارم مهرماه 1396، اقدام به اجراي نظرسنجي از طریق مصاحبه حضوری در میادین و معابر شهر تهران در خصوص «بررسي انتظارات و توقعات مردم از شوراي اسلامي شهر تهران» نمود. در اين نظرسنجي كه با حجم نمونه 1000نفر انجام گرفت، 49.6درصد پاسخگويان مرد و 50.4 درصد زنان بوده اند.

يكي از موضوعات مورد بررسي اين نظرسنجي در خصوص «ارزيابي شهروندان تهراني از عملكرد شوراي چهارم شهر تهران براساس شاخص هاي حكمراني خوب شهري» بوده است. يكي از شاخص هاي حكمراني خوب شهري، داشتن عدالت در تخصيص بودجه، منابع و امكانات در مناطق 22 گانه شهر تهران است كه 42.5درصد افراد پاسخگو عملكرد شوراي شهر چهارم تهران بسيار ضعيف، 29.2درصد ضعيف، 18.2درصد متوسط، 9.5درصد خوب و 0.6 درصد بسيار ضعيف ارزيابي كرده اند.

شاخص ديگر حكمراني خوب، توجه به بانوان در برنامه ريزي و اجراي طرح هاي توسعه شهري است كه 36.4درصد پاسخگويان تهراني عملكرد شوراي شهر چهارم تهران بسيار ضعيف، 29.1درصد ضعيف، 22.4درصد متوسط، 10.3درصد خوب و 1.8 درصد بسيار خوب ارزيابي كرده اند.لازم به ذكر است در هر دو گویه مربوط به این شاخص میانگین عملکرد شورای شهر چهارم کمتر از حد متوسط ارزیابی شده است.

شاخص دوم حكمراني خوب، شاخص كارايي و اثربخشي است كه شهروندان پاسخگو، ضعیف­ترین عملکرد شورای چهارم شهر تهران را در حوزه های «توجه به تامین ایمنی شهر و مدیریت مناسب حوادث و بحران ها» با درصد 29.8، «برنامه ریزی در جهت ارتقاء کیفیت ساخت و ساز و رعایت استانداردهای مهندسی و نظارت بر آن توجه به تأمین ایمنی شهر و مدیریت مناسب حوادث و بحران­ها» با درصد 31.2، «برنامه­ریزی در زمینه کاهش آسیب­ ها و مشکلات اجتماعی» با درصد 36.8 و  «نظارت و برنامه ­ریزی در خصوص آلودگی هوا و مسائل مربوط به محیط زیست» با درصد 38.6 ارزیابی کرده اند.

به جز گویه «توجه به حفظ و توسعه فضای سبز و بوستان­ها» در بقیه موارد میانگین ارزیابی شهروندان از عملکرد شورای شهر کمتر از حد متوسط بوده است. ضعیف ­ترین عملکرد در حوزه «نظارت و برنامه­ریزی در خصوص آلودگی هوا و مسائل مربوط به محیط زیست» بوده است.

ارزیابی شهروندان تهرانی از عملکرد شورای شهر چهارم براساس شاخص سوم حکمرانی خوب؛ شاخص شفافیت با دو گویه «شفاف بودن بودجه شهرداری، قراردادهای و مناقصه ها و در دسترس بودن آن برای همه» و «اطلاع رسانی به موقع و منظم به شهروندان در مورد تصمیمات و اجرای شهری» سنجیده شده است. پاسخگویان عملکرد شورای چهارم شهر تهران را در خصوص گویه اول؛ اطلاع رسانی به موقع و منظم به شهروندان در مورد تصمیمات و اجرای شهری، 33.9درصد بسیار ضعیف، 33درصد ضعیف، 20.5درصد متوسط، 11درصد خوب و 1.6درصد بسیار خوب ارزیابی کرده اند.

شهروندان تهرانی عملکرد شورای چهارم شهر تهران را در خصوص گویه دوم؛ شفاف بودن بودجه شهرداری، قراردادهای و مناقصه ها و در دسترس بودن آن برای همه، 43درصد بسیار ضعیف، 34.9درصد ضعیف، 15درصد متوسط، 6.3درصد خوب و 0.9درصد بسیار خوب ارزیابی کرده اند. در هر دو گویه مربوط به این شاخص میانگین عملکرد شورای شهر چهارم کمتر از حد متوسط ارزیابی شده است.

ارزیابی شهروندان تهرانی از عملکرد شورای شهر چهارم براساس چهارمین شاخص حکمرانی خوب؛ شاخص مشارکت با دو گویه «حمایت از شورایاری و مدیریت محله و سایر گروه ­ها و تشکل های داوطلب محله ­ای» و «نظرخواهی و توجه به نظرات شهروندان در برنامه­ ریزی و تصویب طرح­ های توسعه شهری» سنجیده شده است. پاسخگویان عملکرد شورای چهارم در خصوص گویه اول؛ حمایت از شورایاری و مدیریت محله و سایر گروه ها و تشکل های داوطلب محله ای، 27.5درصد بسیار ضعیف، 33.7درصد ضعیف، 26.5درصد متوسط، 10.6درصد خوب و 1.8درصد بسیار خوب ارزیابی کرده اند.

همچنین در خصوص گویه دوم؛ نظرخواهی و توجه به نظرات شهروندان در برنامه ریزی و تصویب طرح های توسعه شهری، 35.9درصد ضعیف، 34.1درصد بسیار ضعیف، 21درصد متوسط، 7.8درصد خوب و 1.1درصد بسیار خوب ارزیابی کرده اند. در هر دو گویه مربوط به این شاخص میانگین عملکرد شورای شهر چهارم کمتر از حد متوسط ارزیابی شده است.

 پنجمین شاخص حکمرانی خوب در خصوص «قانون مداری» است که با دو گویه «پایبندی به قانون در نظارت بر عملکرد شهرداری تهران» و «پایبندی به قانون در تصویب و نظارت بر طرح های توسعه شهری» مورد ارزیابی قرار گرفته است. 33.2 درصد پاسخگویان عملکرد شورای چهارم شهر تهران در خصوص پایبندی به قانون در تصویب نظارت بر طرح های توسعه شهری را ضعیف، 31.6درصد بسیار ضعیف، 23.1درصد متوسط، 10.8درصد خوب و 1.4 بسیار خوب ارزیابی کرده اند.

همچنین 32.2درصد شهروندان تهرانی پایبندی به قانون در نظارت به عملکرد شهرداری تهران را ضعیف، 31.9درصد بسیار ضعیف، 23.7 درصد متوسط، 10.7درصد خوب و 1.4درصد بسیار خوب ارزیابی کرده اند. در هر دو گویه مربوط به این شاخص میانگین عملکرد شورای شهر چهارم کمتر از حد متوسط ارزیابی شده است.

ششمین شاخص حکمرانی خوب «پاسخگویی»، با دو گویه «برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و رسیدگی به شکایات مردمی» و «سهولت دسترسی شهروندان به اعضای شورای شهر و یا نمایندگان آن ها» ارزیابی شده است. 39.7درصد شهروندان تهرانی عملکرد شورای چهارم شهر در خصوص برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و رسیدگی به شکایات مردمی را ضعیف، 34.8درصد بسیار ضعیف، 16.5 درصد متوسط،7.6درصد خوب و 1.5درصد بسیار خوب ارزیابی کرده اند. در هر دو گویه مربوط به این شاخص میانگین عملکرد شورای شهر چهارم کمتر از حد متوسط ارزیابی شده است.

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir