در نشست جهاد دانشگاهی و کنفرانس ملی تحقیقات بازی‌های دیجیتال مطرح شد: بازی‌های رایانه‌ای بر سبک زندگی مردم تأثیر دارد
 در نشست جهاد دانشگاهی و کنفرانس ملی تحقیقات بازی‌های دیجیتال مطرح شد: بازی‌های رایانه‌ای بر سبک زندگی مردم تأثیر دارد
دوشنبه, 13 شهریور,1396

 در نشست جهاد دانشگاهی و کنفرانس ملی تحقیقات بازی‌های دیجیتال مطرح شد: بازی‌های رایانه‌ای بر سبک زندگی مردم تأثیر دارد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر سبک زندگی مردم گفت: بازی‌های رایانه‌ای بر سبک زندگی مردم تاثیر گذاشته است؛ بنابراین خوب است که پیمایش‌هایی در این خصوص که چه میزان در زندگی مردم تاثیر گذاشته‌اند، چه کسانی بیشتر مخاطب بازی‌ها هستند و چه مکانیسمی در جامعه در حال گسترش است، انجام شود.

به گزارش روابط عمومي ايسپا به نقل از ایسنا، نشست جهاد دانشگاهی و کنفرانس ملی تحقیقات بازی‌های دیجیتال با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگی آموزشی و پژوهشی و ایجاد تفاهم‌نامه میان جهاد دانشگاهی و  بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، امروز (هفتم شهریور) برگزار شد.

این نشست با حضور سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمد آقاسی مدیرعامل ایسپا، صابر فرزام مدیرعامل ایکنا، محمد هاشمی رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام و انقلاب، رحیم یعقوب‌زاده رئیس مرکز فرهنگی، دانشجویی و گردشگری جهاد دانشگاهی، حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، محمدعلی سیدحسینی معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سامانی رئیس نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، اسلامی مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان و محمد حسین فائزی رئیس جهاد دانشگاهی قزوین در مرکز بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

پورعلی در این نشست با اشاره به تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر سبک زندگی مردم گفت: اگر لازم باشد باید همایش‌هایی در این راستا در دانشگاه‌ها برگزار کرد. ایسنا و ایکنا در بحث تولید خبر، گزارش و میزگرد می‌توانند کمک کنند که این موضوعات به جامعه انتقال پیدا کند و روی آن‌ها فکر بشود. بهتر است که این موضوعات توسط نخبگان کشور مطرح و انجام شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دیگر جهاد دانشگاهی ادامه داد: سازمان دانشجویان در حال انجام چند کار بزرگ است که یکی از پروژه‌های آن‌ها که مورد توجه دانشجویان است برگزاری مناظره دانشجویی است. سال گذشته 1760 مناظره انجام شده است و در قالب گزاره‌هایی که بنیاد علاقه‌مند باشد می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. همچنین می‌توانیم از ظرفیت بازی برای ترویج اندیشه امام خمینی استفاده کنیم. در بسیاری کشورها با این شیوه برخی محتوا و مضامین را عمومی و اجتماعی می‌کنند. در بازی رایانه‌ای ما با کار تیمی روبه‌رو هستیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: یک مرکز رشد فناوری در جهاد دانشگاهی ایجاد شده که از ظرفیت این مرکز می‌شود برای حمایت از گروه‌های بازی‌ساز استفاده کرد. ما در زنجان واژه جدیدی به حوزه ادبیات دانشجویی اضافه کردیم تحت عنوان «گروه کار دانشجویی» که این گروه‌ها می‌توانند در حول بحث بازی شکل بگیرند.

پورعلی با اشاره به پژوهش در حوزه بازی گفت: یکی دیگر از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی پژوهش‌های طولانی مدت درباره بازی هاست. گروه‌های پژوهشی ما شبکه برنامه دارند که سه سال طول می‌کشد به اجرا برسد و بین 10 تا 1۵ کار پژوهشی در این شبکه برنامه‌ها اتفاق می‌افتد که غیر از کارهای مطالعاتی است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: با گروه‌های پژوهشی در حوزه علوم انسانی و آی‌تی می‌توانید وارد مذاکره شوید تا ببینید چه ظرفیتی در شبکه برنامه‌ها وجود دارد که می‌تواند ادبیات بازی‌ها را قوی کند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش در حوزه بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: 700 عنوان دوره آموزشی توسط شش کارگروه تخصصی در جهاد دانشگاهی مصوب شده و در حال اجراست. نزدیک ۸۰۰ هزار نفر سالیانه در سطح مراکز جهاد دانشگاهی در حال آموزش هستند. ما در این حوزه باید به آموزش هم بپردازیم که با اعلام و تعریف دوره‌ها این کار انجام خواهد شد. ابتدا بهتر است با هدف توانمندسازی افراد درگیر در این صنعت و کادرسازی افراد در این صنعت مقداری در بحث مهارت آموزی کار شود وجهاد دانشگاهی آماده ورود است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اضافه کرد: ظرفیت جهاد دانشگاهی در حوزه آموزشی، فرهنگی و... ظرفیت خوبی است. ما در ستاد 13 معاونت علمی ریاست جمهوری که ستاد فناوری نرم و هویت‌ساز است، کرسی و حضور و رابطه خوبی با آنها داریم. این ستاد اخیراً دو کتاب منتشر کرده که یکی از آن‌ها درباره صنعت بازی و اسباب‌بازی است و به عنوان گام اولیه کار خوبی است و نباید متوقف شود. باید تولید ادبیات در این حوزه بیشتر شود.

پورعلی در پایان با ارائه پیشنهادی به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: مرکز اطلاعات جهاد دانشگاهی می‌تواند گزارش تولید مقالات در حوزه بازی‌ها را در سطح جهان را تهیه کند. آن‌ها آمادگی دارند پوستر را روی سایت بگذارند و مقالات روی سایتشان گذاشته شود و روزانه مانند ایسنا نزدیک 200 هزار بازدید کننده دارند. برخلاف برخی پایگاه‌های داده، رایگان است و متن مقالات نشریات داخلی را در اختیار محققان قرار می‌دهد و از همایش‌ها حمایت می‌کند.

در ادامه، محمد صادق افراسیابی، مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران بیان کرد: کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال به همت بنیاد بازی‌های رایانه‌ای برگزار خواهد شد که انجمن سواد  رسانه‌ای هم مشارکت دارد. هر نیازی به کمک باشد ما اعلام آمادگی کرده‌ایم و در این کنفرانس مهم مشارکت داریم به این دلیل براهمیت سواد رسانه‌ای تاکید می‌کنیم که مقوله سواد رسانه‌ای در بازی‌های رایانه‌ای الویت دارد. بسیاری از کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان مخاطب بازی‌های رایانه‌ای هستند.

وی با بیان اینکه از بازی رایانه‌ای استفاده می‌شود اما خوب شناخته نشده است، گفت: جامعه ما از حوزه بازی‌های رایانه‌ای بی‌خبر است بازی‌های رایانه‌ای داریم که می‌توانند سبک زندگی  و مهارت زندگی را آموزش دهند؛ همچنین در برابر این بازی‌های خوب بازی‌های نامناسب هم داریم که بی‌اطلاعی خانواده‌ها از سواد رسانه‌ای بازی‌های رایانه‌ای امروز باعث شده که نتوانند از فرصت‌های بازی رایانه‌ای استفاده کنند و بیشتر درگیر تهدید آن شده‌اند. خانواده باید رژیم مصرف داشته باشند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یک طرحی اجرا کرده است که بازی‌های رایانه‌ای را بر حسب سنین طبقه‌بندی کرده است.

افراسیابی افزود: خانواده‌ها باید این طرح را بشناسند. برگزاری این کنفرانس می‌تواند دستاورد خوبی برای جامعه علمی و عموم مردم داشته باشد تا با تهدید و فرصت بازی رایانه‌ای آشنا شوند و سواد در این حوزه پیدا کنند تا بدانند چه کارهایی در این حوزه انجام شده و چه افرادی در این حوزه کار کرده‌اند. اگر تفاهم سه‌جانبه بین بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و انجمن سواد  رسانه‌ای و جهاد دانشگاهی در چند حوزه پژوهش اطلاع رسانی وآموزش شکل بگیرد  رویداد مبارکی است وکشور ما در حوزه بازی رایانه‌ای می‌تو اند رشد وپیشرفت کند ما در حوزه صنعت بازی رایانه‌ای هم نیاز به پیشرفت داریم.

وی با اشاره به درآمدزایی برخی کشوزها از صنعت بازی بیان کرد: برخی کشورها جهان درآمد اصلی خود را از بازی رایانه‌ای به دست  می آورند. مقام معظم رهبری دو سال است که بر اقتصاد مقاومتی تاکید می کنند و در این راستا یکی از منابعی که می تواند درآمد زا باشد حوزه بازی رایانه‌ای است. بازی رایانه‌ای در همه حوزه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع نقش دارد. ما نباید بازی را بازی بگیریم و یک مقوله اصلی و جدی است و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین نیز گفت: سه سال است در بحث مبانی طراحی وتولید، کارهایی انجام شده است که محصولات ما با نام چیدا در کانون فکری  و پرورشی عرضه شد. ما با دانشگاه علم وفرهنگ کاری را شروع کردیم و در  دوره کاردانی، کارشناشی وارشد  رشته هایی درباره طراحی وتولید اسباب بازی در حال ایجاد هستیم .به دانشگاه علم وفرهنگ قرار است در سال ۹۷ پذیرش دانشجو داشته باشد. اولین بار است که این کار انجام می شود. اگر بنیاد در نظر دارد درباره سرفصل ها نظر بدهد می پذیریم. ما بر روی تولید محصول دانشجویان تمرکز داریم .

فائزی با اشاره به نتایج تحقیقات درباره بازی‌ها افزود: در تحقیق وجست و جویی که درباره اسباب بازی وبازی انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم مجموعه ای از خدمات  بازی ارائه کنیم بازار خوبی ایجاد خواهد کرد. من پیشنهاد دارم چارچوبی  معین کنیم که به تولید فیزیکی ومجازی بازی  به شکل هدفمند بپردازد .خلا بازی‌های ایرانی، سناریو است و در سطح متوقف می شوند . روی موضوع سناریو کار کردیم  و دیدیم می توانیم کار مناسبی انجام دهیم تا به کودک سناریو بدهیم تا تخیل منطقی برای او ایجاد کند.

در ادامه، معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: کنفرانس ما بعد از مدت‌ها تشکیل می‌شود و دانشگاه‌های مختلفی را در حوزه بازی‌های رایانه‌ای شناسایی کردیم و می‌خواهیم اولین کنفرانس ملی خود را در دانشگاه علم و صنعت برگزار کنیم.

حسینی ادامه داد: ما تصمیم داریم که برای سال بعد این کنفرانس را بین‌المللی برگزار کنیم و کنفرانس امسال ما دوم آذرماه در دانشگاه علم و صنعت برگزار خواهد شد. بازی‌های رایانه‌ای علاوه بر نقش سرگرمی، نقش‌های دیگری نیز ایفا می‌کنند و در تغییر رفتار و نگرش تاثیر بسیاری دارند.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به محورهای اولین کنفرانس بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: بازی‌ها علاوه بر نقش سرگرمی و رسانه‌ای که دارند در مباحث جدی نیز از آنها استفاده می‌شود. از بازی‌ها در تغییر رفتار، بحث سلامت، پیشگیری، تبلیغات، آموزش و غیره از آن استفاده خواهد شد و یک جنبه عمومی پیدا کرده است. محورهای این کنفرانس گرافیک و بازی‌های رایانه‌ای، هوش مصنوعی و بازی‌های دیجیتال، الگوریت ومعماری وبازی‌های دیجیتال ، پردازش وبازی‌های دیجیتال بازی‌های جدی وبازوارسازی ابعاد رفتاری واجتماعی بازی‌های دیجیتال، تعامل پذیری وبازی‌های دیجیتال و... است.

وی با اشاره به هدف کنفرانس بیان کرد: هدف کنفرانس ما فقط پژوهش نیست بلکه وصل کردن پژوهش با حوزه صنعت بازی هاست. ما از بازی سازها می خواهیم  که در این کنفرانس شرکت کنند وکارهای خود را ارائه دهند  برای اینکه در این زمینه کشورهای دیگر را هم درگیر کنیم وسفیر دانشگاهی داشته باشیم فراخوان دادیم  وآن ها به ما پیام دادند وبرخی ظرفیت ها را به ما شناساندند. اگر بتوانیم از ظرفیت جهاد دانشگاهی و از ایسنا وایکنا برای پوشش خبری  خود استفاده کنیم بهتر ی توانیم  این حوزه را معرفی کنیم.  همچنین  جهاد دانشگاهی به علت اعتباری که دارد  می تواند در انتشار چکیده ومقالات به ما کمک کند . ما تیم بازی ساز برای خارج از کشور هم داریم وصاد می کنیم در این راستا ذائقه خارجی را در نظر می گیریم اما باید بتوانیم ذائقه هم خلق کنیم

حسینی افزود: در ایران موبایل مصرف بیشتری برای بازی‌های رایانه‌ای دارد. بازی سازهای ما هم به بازی‌های دیجیتال موبایلی روی آورده اند. ما ۱۵ شرکت دانش بنیان در بازی سازی داریم.  ما اکنون در پلت فرم موبایل یک گام جلو هستیم ومی توانیم خود را به سطح کشورهای پیشرفته برسانیم .

همچنین، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا گفت:  اگر بتوانیم برخی بازی‌های خود را ترجمه کنیم خوب است زیرا برخی از کشورها تقاضای بازی حلال دارند اما کسی به آن ها عرضه نمی کند  ما در ترجمه می توانیم به بنیاد بازی‌های رایانه‌ای کمک کنیم.

کاظمی رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز در ادامه گفت: نیاز بازی‌های رایانه‌ای باید شناسایی کنیم. مسابقات مناظره ای که ما برگزار می کنیم می تواند برخی موضوعات در جامعه دانشجویی را برای دانشجویان توسط خودشان به بحث بگذارد. بازی‌های رایانه‌ای در حوزه فرهنگ وصنایع خلاق جای می گیرند. جهاد دانشگاهی وما جدی در این راستا ورود پیدا کردیم تا بتوانیم ترویج صنایع خلاق وفرهنگی را داشته باشیم.  رویکرد بنیاد  به سمت مجموعه ها ودانشجویانی است که علاقه مند شدند وبه این مسیر آمده اند. کاری که جهاد دانشگاهی در آن تبحر دارد نوآوری وبومی سازی مدل های رویدادهای است که در جهان وجود دارد وباید  بیایم در دانشگاه‌های مختلف آن ها را ترویج دهیم و همچنین باید به سمت استان‌هایی برویم که کمتر این کارا انجام داده اند . آن‌ها ظرفیت د ارند اما کاری انجام داده نشده است.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی گردشگری جهاد نیز اظهار کرد: ما سالانه  200 اردو برگزار می کنیم  و می توانیم از دانشجویانی که رشته مرتبط می خوانند  در اردو ها استفاده کنیم. طرحی به  آقای پورعلی دادیم تا اردوهایی برای دانشجویان به کشورهای دیگر داشته باشیم. این یکی ازفضاهایی است که  دوستان بنیاد می توانند حضور پیدا کنند تا به معرفی بازی ها بپردازند. ما همایش خلیج فارس داریم و اگر بنیاد بازی مرتبطی دارد که به   منطقه خلیج فارس ارتباط پیدا می کند   می توانیم فرصتی فراهم کنیم تا از این بازی رونمایی کنید. همچنین یکی از مواردی  که جذابیت دارد حوزه گردشگری است که می توانید در این حوزه بازی طراحی کنید و ما می توانیم محتوا بدهیم

پورعلی در ادامه سخنان یعقوب زاده بیان کرد: 2022 بازی‌های جام جهانی است فاصله گرفتن قطر از کشورهای عربی طول نمی کشد اما فرصت خوبی برای کشورهای عرب است که میلیون‌ها بار خبر درباره خلیج عرب به جای فارس منتشر کنند و این امر باعث می شود تاثیر روی ادبیات خلیج بگذارد. تا سه یا چهار سال آینده بنیاد فرصت دارد تا در این زمینه بازی طراحی کند. بازی در حوزه دیپلماسی نقش موثری دارد.

همچنین، کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به حوزه پژوهش در بازی‌های رایانهد ای گفت: دو سال است که حوزه پژوهش را راه‌اندازی کردیم. انجام پژوهش در بخش خصوصی از نظر ما کار نشدنی بود زیرا صنعت بازی در حال رشد است وباید خود مان هزینه می کردیم. بنیاد به هیچ مسأله‌ای وارد نمی‌شود مگر اینکه بهترین‌ها را انجام دهد و کنفرانسی که می‌خواهیم برگزار کنیم باید تک باشد و باید به سمت شبکه سازی برویم.  جلسه‌ای با صالحی امیری وزیر ارشاد سابق داشتم و گفتم اگر وزارت ارشاد صد قدم در حوزه کتاب بردارد دو اتفاق مثبت می‌افتد اما اگر گامی در حوزه بازی برداشته شود صد اتفاق می افتد زیرا حوزه بکری است.

در پایان این نشست قرار شد تفاهم‌نامه‌ای تدوین و در روزهای آینده امضا شود.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir