در نشست نوانگار زنجان مطرح شد: سالاري: ایسپا یکی از قوی‌ترین مراکز افکارسنجی در کشور است / رفيعي: سرمایه اجتماعی در ایران پایین است/ آقازاده: تدوین سیاست‌های ضعیف، نتیجه کم‌توجهی به آمار است
در نشست نوانگار زنجان مطرح شد: سالاري: ایسپا یکی از قوی‌ترین مراکز افکارسنجی در کشور است / رفيعي: سرمایه اجتماعی در ایران پایین است/ آقازاده: تدوین سیاست‌های ضعیف، نتیجه کم‌توجهی به آمار است
شنبه, 04 شهریور,1396

در نشست نوانگار زنجان مطرح شد: سالاري: ایسپا یکی از قوی‌ترین مراکز افکارسنجی در کشور است که تاکنون خدمات و فعالیت‌های موثری را در سطح کشور داشته است / آقاسي: مدیران روابط‌عمومی در ارتباطات خود به کرامت انسانی توجه کنند/ رفيعي: سرمایه اجتماعی در ایران پایین است/ آقازاده: تدوین سیاست‌های ضعیف، نتیجه کم‌توجهی به آمار است

سومين نشست از سلسله نشست هاي تخصصي «نوانگار»؛ نظرسنجي و روابط عمومي برتر روز سه شنبه 31مرداد ماه 1396 در جهاددانشگاهي زنجان با همكاري ايسپا و شعبه ايسپا واحد زنجان برگزار گرديد.

پیشرفت امروز جوامع در گروی اهتمام به ارزش‌آفرینی است

به گزارش روابط عمومي ايسپا به نقل از ایسنا، منطقه زنجان، مهدی عباسی در سمینار آموزشی آشنایی با افکار عمومی که با مشارکت روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری زنجان، مرکز آموزش و پژوهش توسعه و آینده‌نگری استان زنجان، جهاددانشگاهی استان و مركزافكارسنجي دانشجويان ايران(ايسپا) برگزار شد، گفت: در حال حاضر همه دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر کشوری به دنبال پیشرفت است، باید ارزش‌آفرینی را در سرلوحه کار خود قرار دهد و کشورهای توسعه‌یافته و یا در حال توسعه توانسته‌اند با برنامه‌ریزی دقیق کارآفرینی ایجاد کنند.

 وی ادامه داد: در ایران بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبحث اقتصاد مقاومتی باز شده که برخی اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی اشتباه می‌گیرند و این در حالی است که اقتصاد مقاومتی فراتر از اقتصاد ریاضتی و کارآفرینی است.

 این مسئول با بیان اینکه کارآفرینی موتور محرک اقتصاد است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین ابزار کارآفرینی استفاده از نظر دیگران است و دو مولفه اصلی که باید در این رابطه به آن توجه کرد، نظرسنجی و رضایت‌سنجی است.

 عباسی یادآور شد: باید توجه داشت که کار کردن در بحث افکار عمومی در توسعه کشور اهمیت بالایی دارد و افرادی که این کار را انجام می‌دهند باید مهارت‌های علمی و تخصصی را داشته باشد و نیز بر اصل بی‌طرفی حاکم باشد و از نیروی جوان خلاق استفاده کند تا توسعه در همه بخش‌ها اتفاق بیافتد.

 توجه به دریافت بازخورد اطلاعات اهمیت بالایی دارد

ادریس سالاری در ادامه سمینار اظهار کرد: ایسپا یکی از قوی‌ترین مراکز افکارسنجی در کشور است که تاکنون خدمات و فعالیت‌های موثری را در سطح کشور داشته است.

 این مسئول ادامه داد: در حال حاضر جهان دوران انفجار اطلاعات را گذرانده و امروز با انفجار لحظه‌ای مواجه هستیم، به طوری که به صورت لحظه‌ای اطلاعات در کل دنیا منتشر می‌شوند و کمتر کسی در کره زمین است که در معرض این اطلاعات قرار نگیرد.

 وی افزود: در حال حاضر ارائه اطلاعات دقیق و بازخورد اطلاعات اهمیت بالایی را داشته، ولی دریافت بازخورد اطلاعات مهم‌تر است و وقتی دریافت این بازخوردها مبتنی ‌بر نیازهای مختلف باشد، می‌تواند پیام‌های موثری را به افکار عمومی عرضه کند.

 این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیاز است که بازخورد تولیدات دریافت شود؛ چراکه دنیای امروز دنیای رقابتی است و باید در این رقابت عرصه بر رقبا تنگ شود تا بتوان تولیدات بیشتری به مشتری عرضه کرد.

 سالاری با بیان اینکه مدیران روابط‌عمومی باید آمار و نتایج مطالعات را به صورت علمی و دقیق رصد کند، یادآور شد: وجود مراکز تخصصی و علمی برای افکارسنجی و آمارگیری می‌تواند مدیران روابط‌عمومی را در رصد اطلاعات کمک کند.

 مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری زنجان، تصریح کرد: کم توجهی به رسانه و افکار عمومی، ضعف دولت یازدهم بود که دولت دوازدهم ایده جدیدی را در رابطه با توجه به افکار عمومی دارد.

 مدیران روابط‌عمومی در ارتباطات خود به کرامت انسانی توجه کنند

در ادامه محمد آقاسی، رييس مركز افكارسنجي دانشجويان ايران(ايسپا) در راستاي معيارهاي موفقيت گفت: در ابتدای کار باید معیارهای موفقیت را شناخت و قبل از این شناخت فرد باید موقعیت فعلی و موقعیتی را که به دنبال آن است، را بشناسد.

 وی با بیان اینکه روابط‌عمومی‌ها به انواع روابط‌عمومی سودمحور، روابط‌عمومی بحران و روابط‌عمومی تبلیغی، تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: روابط‌عمومی سود‌محور، روابط‌عمومی است که در راستای جذب مخاطب و مشتری بیشتر فعالیت می‌کند تا سود و منفعت بیشتری را به سازمان تابعه خود برساند. همچنین مدیر روابط‌عمومی بحران، فردی است که تا وجود تنشی، فعالیت و تحرکی از او دیده نمی‌شود و حتی بعد از تنش‌ها نیز تحرکی از او دیده نمی‌شود و مدیر روابط‌عمومی تبلیغی نیز فردی است که بنر و پوستر و ... زیادی را بدون در نظر گرفتن ‌ذائقه افراد، ارائه می‌کند.

  آقاسي در ادامه گفت: اگر به دنبال دست‌یابی به روابط‌عمومی برتر هستیم، مدیران روابط‌عمومی باید توجه کنند که با انسان‌ها در ارتباط هستند و باید کرامت انسانی را مد نظر قرار دهند. همچنین این فرد باید خاصیت تبادلی داشته و نگرش درون‌سیستمی داشته باشد.

  وي با اشاره به دیگر ویژگی‌های روابط‌عمومی برتر، ادامه داد: رضایت‌محوری، خلاقیت‌محوری، موید نظام شهروندی بودن، دانش‌محوری، قدرت بازاریابی، دوفضایی، حقیقت‌محوری و نیز قوز فکری و آشتی با طبیعت، از دیگر ویژگی‌های روابط‌عمومی برتر است.

  رئیس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، یادآور شد: باید توجه داشت که روابط‌عمومی‌ها کارکردهای متفاوتی دارند و باید فلسفه وجودی هر کدام شناخته شود و روابط‌عمومی‌ها نیز باید بتوانند اجزای کل سیستم را پشتیبانی کنند و از دیگر ویژگی‌هایی که روابط‌عمومی‌ها باید داشته باشند، این است که باید چند هدفی و انعطاف‌پذیر بوده و مرزهای بازی را داشته باشد.

سرمایه اجتماعی در ایران پایین است

سپس مهدی رفیعی، معاون پژوهشي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران(ايسپا) در خصوص آزاد بودن اطلاعات گفت: نباید در اعلام نظرسنجی‌ها مردم را نامحرم دانست، بلکه باید نتایج نظرسنجی‌ها به آنان نیز ارائه شود، البته باید توجه داشت که در ارائه این نتایج خط قرمزها را رعایت کرد که یکی از این تجربیات موفق در این رابطه این بود که نتایج نظرسنجی که در مورد انتخابات اخیر به دست آمد برای اولین‌بار بین مردم منتشر شد که بازخوردهای خوبی را شاهد بودیم.

رفيعي ادامه داد: بر اساس نظرسنجی‌ها در این مرکز میزان مشارکت ۷۲ درصد تخمین زده شد که پس از انتخابات میزان مشارکت ۷۳ درصد بوده که این مهم نشان از آن داشت که نظرسنجی‌ها چه میزان حائز اهمیت است؛ چرا که پیش‌بینی‌ها در سیاست‌گذاری‌ها تاثیر بالایی دارد که باید از این توان بهره برد.

وی افزود: برخی عنوان می‌کنند که انجام نظرسنجی‌ها پاسخ‌گو نیست و مردم در نظرسنجی‌ها حقایق را عنوان نمی‌کنند، به همین دلیل نظرسنجی‌ها مبتنی بر واقعیت نیست و این گفته‌ها دلیل بر این است که باید استفاده از ابزار نظرسنجی در سازمان‌ها شناخته شود.

رفیعی خاطرنشان کرد: در ابتدای نظرسنجی باید سازمان و ذی‌نفعان آن را شناخت که این مهم خود نیاز به نیازسنجی دارد و اگر این نیازسنجی‌ها در بازارهای خصوصی انجام نشود منجر به ورشکستگی می‌شود و برای بخش‌های دولتی نیز این نتایج منفی به دنبال دارد.

معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، یادآور شد: در ایران سرمایه اجتماعی پایین است و دلیل این مهم، پایین بودن اعتماد اجتماعی است. همچنین اعتماد نهادی نیز در ایران وضعیت مناسبی ندارد و این مهم سبب می‌شود که از همراهی مردم بهره کمی برد.

وی تصریح کرد: باید نقاط ضعف و قوت را شناخت و بر روی آن کار کرد که در این مرحله نقش روابط‌عمومی‌ها حائز اهمیت است و روابط‌عمومی‌ها باید بتوانند از آمارهایی که توسط مراکز ‌افکارسنجی ارائه می‌شود، استفاده مناسب و مقتضی به عمل آورند.

رفيعي در پايان سخنان تصريح كرد: روابط‌عمومی‌های سنتی هنوز به دنبال استفاده از کاغذ هستند که باید به سمت دو فضایی شدن حرکت کنند ولی روابط‌عمومی ایده‌آل فردی است که تعامل را با چشمان باز و با پژوهش نسبت به شناخت محیط پیرامون داشته باشد که این مهم با استفاده از مراکز افکارسنجی حاصل می‌شود.

تدوین سیاست‌های ضعیف، نتیجه کم‌توجهی به آمار است

معصوم آقا‌زاده مدير گروه مطالعات اجتماعي ايسپا، در ادامه اين سمینار اظهار کرد: سیاست‌ها مبتنی بر ارزش‌ها، علایق و منافعی است که داریم؛ در واقع، همین ارزش‌ها و علایق و منافع هستند که تعیین می‌کنند در یک شرایط مشخص چه تصمیمی در رابطه با اقدامات پیش‌رو گرفته شود و باید بدانیم که افراد، خانواده‌ها، مسئولان، سازمان‌ها و دولت‌ها دارای سیاست‌هایی هستند.

وی با اشاره به مفهوم سیاست‌گذاری، خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیم‌ها بر اساس ارزش‌ها و منافع عمومی جامعه و اجرای آن‌ها در دوره‌های زمانی مشخص و نامشخص، تعریفی از مفهوم سیاست‌گذاری است.

آقازاده با اشاره به سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد، خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای جدید در حوزه سیاست‌گذاری، سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد است که با قرار دادن بهترین شواهد و مدارک موجود در قالب توسعه و اجرای سیاست کمک می‌کند که تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد سیاست‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌ها اخذ شود.

وی یادآور شد: به‌عنوان یک تعریف می‌توان گفت که سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد یعنی اینکه در کنار تجربه‌ها، تخصص‌ها و قضاوت‌های فردی و جمعی، از شواهد حاصل از پژوهش نظام‌مند نیز برای سیاست‌گذاری استفاده شود. پیش‌فرض مبتنی بر شواهد این است که اگر بتوان در مورد موضوع و مسئله، اطلاعات گسترده و با کیفیتی جمع‌آوری کرده و آن را به دانش معنادار تبدیل کرد و در بین افراد ذی‌نفع که قدرت عمل دارند، منتشر کرد تا در مورد مسائل عمومی تصمیمات بهتری اتخاذ شود.

مدير گروه مطالعات اجتماعي ايسپا، تصریح کرد: کم‌توجهی به آمار سبب می‌شود که تضعیف مراکز آماری و نظرسنجی، تدوین سیاست‌های ضعیف، اتخاذ تصمیم‌های ناآگاهانه، ناتوانی در نظارت بر اجرای سیاست‌ها، ناتوانی در ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت سیاست‌های ملی، اتفاق بیافتد.

وی در رابطه با رابطه سیاست‌گذاری و آینده‌پژوهی، اظهار کرد: علم آمار و مراکز پژوهشی و نظرسنجی، درگیر حل مسائل و مشکلات پیچیده‌ای می‌شود که تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران با آن مواجه خواهند شد و با توجه به این مسائل و تغییرات سریع که در جنبه‌های مختلف زندگی انسان‌های امروز، تمرکززدایی جوامع و نهادهای موجود که انجام شده است، لزوم درک بیشتر از تغییرات و آینده را برای دولت‌ها و سازمان‌ها و مردم ایجاب می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir