نظرسنجی در خدمت دموکراسی شهری؛ مداخله عمومی شهروندان در اقدامات توسعه ای شهری از طریق ابزار نظرسنجی
نظرسنجی در خدمت دموکراسی شهری؛ مداخله عمومی شهروندان در اقدامات توسعه ای شهری از طریق ابزار نظرسنجی
یکشنبه, 22 مرداد,1396

نظرسنجی در خدمت دموکراسی شهری؛ مداخله عمومی شهروندان در اقدامات توسعه ای شهری از طریق ابزار نظرسنجی

هر پروژه و اقدام توسعه ­ای شهری دارای پیامدها و آثار مختلف اجتماعی، اقتصادی، زیست­ محیطی و فرهنگی است و شهروندان به عنوان ذی­نفعان اصلی اقدامات توسعه ­ای هستند که مستقیماً تحت تأثیر پروژه و اقدام هستند؛ بنابراین شهروندان حق دارند نسبت به اجرای پروژه­ه ای توسعه ای شهری آگاهی داشته باشند و در تمام مراحل سیاست­گذاری و اجرای آن (قبل، حین و پس از اجرا) در آن شرکت کنند. به بیان دیگر  هر اقدام و پروژه توسعه ­ای نیازمند «پذیرش اجتماع­ محلی»[1] نیز هست. منظور از پذیرش اجتماع محلی، پذیرش و قبول خاص و مشخص افراد، ساکنان و ذی­نفعان متأثر از اقدام توسعه­ ای، با اجرای پروژه است و این امر یعنی پذیرش اقدامات توسعه­ای از سوی افراد و ساکنین، ارتباط تنگاتنگی با رعایت عدالت اجتماعی (توزیعی و رویه ­ای) و نیز اعتماد به مجریان پروژه دارد. بارج و رابرتسون (1391) بیان می­کنند که دخالت مردم در طرح­ ها و اقدامات توسعه ­ای اشاره دارد به تدارک نظام ­مند برای اینکه عموم مردم متأثر از طرح، در مورد فرایندهای برنامه ­ریزی و تصمیم ­گیری آگاه شوند و در آن­ها مشارکت کنند. مؤلفه اصلی عبارت از تبادلی باز و مؤثر میان مسئولان، کارگزاری­ ها، سازمان­ ها و عموم مردم ذی­نفع یا متأثر از اقدام توسعه ­ای یا طرح است. بنابراین فرایند دخالت دادن مردم در اقدامات توسعه ­ای به شناخت تبعات ناشی از طرح کمک می کند؛ به ویژه آن دسته از تبعات و پیامدهای بیرونی که در غیر این صورت ممکن است از دید سرپرستان و مجریان طرح پوشیده بماند. فرایند دخالت مردم همچنین می­تواند اعتبار مسئولان را افزایش دهد و از مقاومت مردمی از تغییر بکاهد، چراکه برای افراد و اجتماع متأثر از طرح، صدا، نقش و جایگاهی در فرایند تصمیم­ گیری قایل می­ شود. بنابراین مشارکت مردم در پروژه ­های شهری و شنیدن نظرات آن­ها و نیز دخالت دادن شهروندان در تمام مراحل پروژه، موجب تقویت تعاملات و ارتباطات بین شهروندان و مسئولین و مجریان اقدامات توسعه ­ای شده و در نهایت نتایج مثبتی در پی دارد.

یکی از ابزارهایی که به این فرایند کمک می­ کند و باعث می­ شود مجریان اقدام توسعه شهری و ذی­نفعان به هم نزدیک­تر شوند، استفاده از «نظرسنجی ­های عمومی» است. نظرسنجی از شهروندانی که مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر اقدام توسعه­ ای شهری هستند و شنیدن نظرات آن­ها، اولین گام در امر شرکت دادن مردم در اقدامات توسعه­ ای شهری است. نظرسنجی از شهروندان به خصوص قبل از اجرای پروژوه توسعه ­ای و نیز در حین انجام موجب تأمین رضایت شهروندان و ذی­نفعان خواهد شد و پیامدها و آثار منفی و مخرب در حوزه اجتماعی، اقتصادی، زیست ­محیطی و فرهنگی را به حداقل می ­رساند و موجب اتخاذ تصمیمات اصلاحی در حین کار می ­شود.

بنابراین استفاده از ابزار نظرسنجی و شناخت نظرات و دیدگاه­ های شهروندان که ذی­نفعان اصلی مداخلات توسعه­ ای شهری هستند، از یک سو سبب دموکراتیک اجرا شدن مداخلات توسعه ­ای شهری خواهد شد و میزان رضایت، اعتماد و مشارکت را در بین شهروندان افزایش می­ دهد. از سوی دیگر یافته ­های حاصل از نظرسنجی به مجریان کمک می­ کند تا اقدام توسعه ­ای شهری را به نحوی برنامه ­ریزی و مدیریت کنند، آثار منفی و مخرب به حداقل برسد.

يادداشتي از: ابراهيم شيرعلي؛ مدير گروه مطالعات شهري ايسپا

 



[1] . Community Acceptance

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir